Haarweb Forum

Haarweb Forum (http://www.haarweb.nl/forum/index.php)
-   Archief: afgehandelde Suggesties (http://www.haarweb.nl/forum/forumdisplay.php?f=38)
-   -   CAPTCHA .... was: If your is convinced no have a virus (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=30907)

mail5059 19 augustus 2012 18:36

CAPTCHA .... was: If your is convinced no have a virus
 
bla bla bla bla spam verwijderd

Limbo 19 augustus 2012 19:40

S5 noemden we vroeger zo iemand!

rweersch 20 augustus 2012 12:48

Volgens mij moet de CAPTCHA op het forum een tandje strakker worden ingesteld...

Limbo 20 augustus 2012 20:30

Iedereen is op vakantie, denk ik!

AnthonieH 21 augustus 2012 18:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Limbo (Bericht 312257)
Iedereen is op vakantie, denk ik!

Dit weekend pas. Je wil niet weten hoeveel ik er al heb weggehaald ... alleen bij AA kom ik nooit. Ik verplaats deze discussie naar het feedbackgedeelte, ik hoor graag meer over dat CAPTCHA.

Limbo 21 augustus 2012 21:31

Ga jij ook al weg?? Spanje?

rweersch 21 augustus 2012 21:36

http://nl.wikipedia.org/wiki/Captcha
't Is lang geleden dat ik als admin met vBulletin heb gewerkt, maar tegenwoordig kent elk forum wel meerdere soorten CAPTCHA's. De grafische versies lijken momenteel nog de beste, als ze maar "onleesbaar" genoeg worden ingesteld. Nadeel is dat zelfs "echte mensen" soms niet meer door de beveiliging komen... Ik maak het soms mee dat ik meerder keren ergens moet proberen voordat ik door de registratie kom.

Haarweb gebruikt een tekstuele CAPTCHA. Zoiets als "Jan heeft 9 appels geplukt. Er blijken er zoveel 'rot' te zijn als het aantal letters in het woord 'HaarWeb'. Hoeveel lekkere appels blijven er over?". Een dergelijk zin kan door de meeste automatische vertalers niet goed vertaald worden, dus vrijwel zeker ook niet door spambots. En dan loopt de registratie van een spambot dus mis.
Echter, ik kom ook zoiets als dit tegen: "Hoeveel 1-en zitten er in '1000001000001'?". Zoiets is prima door alle vertaalengines om te zetten, en dus vrijwel zeker ook door een spambot te begrijpen: niet cultuurgebonden, slechts op 1 manier te interpreteren, en ook nog eens een rekensommetje. Daar zijn computers toevallig erg goed in ;) En dan heb je 'm plakken. Ik weet zeker dat de spambots door dit soort zinnen heenprikken.

Jullie moeten dus proberen te zorgen dat de CAPTCHA-zinnen niet interpreteerbaar zijn door software. Een eigenwoord als "Haarweb" is al vaak voldoende. Of gebruik woorden met een dubbele betekenis, waardoor de interpretatie ook moeilijk is voor software:
"Welk appel is Christen-Democratisch?" --> CDA (niet dat ik CDA-kiezer ben, trouwens, laat ik dat even duidelijk stellen! :) )
Denk aan woorden zoals appel, minister, massagebed, deken e.d.

Of abstracte uitdrukkingen die van nature al moeilijk te begrijpen zijn voor software, vooral als ze ook nog eens cultuurgebonden zijn.
"Als iets op Sint Juttemis plaatsvindt, dan vindt het .... plaats". Daar snapt software (vooralsnog...) niks van.

Ik wil best wel eens door jullie collectie van CAPTCHA-zinnen lopen, en kijken welke zwak zijn.

AnthonieH 21 augustus 2012 23:24

Aha, klinkt heel goed. Ik kan er zelf niets mee, maar ik zal de webmaster als hij terug is van vakantie hierop wijzen!

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Limbo (Bericht 312330)
Ga jij ook al weg?? Spanje?

Eerst Frankrijk en dan rustigjes aan steeds zuidelijker ;)

Limbo 22 augustus 2012 15:16

Tsjongejonge, wat een leven!:crybaby:

AnthonieH 22 augustus 2012 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Limbo (Bericht 312361)
Tsjongejonge, wat een leven!:crybaby:

Mmm, ik ben dit jaar pas 1 week weg geweest (voor de Alpe d'Huzes) en ik heb tussendoor 3 dagen vrij genomen om te zonnen ... ik ben echt wel toe aan drie weekjes helemaal weg :)

Limbo 22 augustus 2012 16:11

Bah. Oneerlijk!:eek: Nou dan, ik heb maandag geboekt voor een weekje Egypte met de carnaval. WHOEHAHAHAHAHIHAHO!

AnthonieH 22 augustus 2012 16:50

Het is dat we hebben afgesproken om netjes en met respect met elkaar om te gaan hier, Limbo, ... en dat ik als moderator een soort voorbeeldrol heb ... anders zou mijn reactie hebben bestaan uit één woord van zes letters. Beginnend met een R, eindigend met een K en met TZ in het midden. De O en de A mag je dan zelf een plekje geven :P

We zijn overigens enorm offtopic, maar ik ga je opmerkingen heus doorgeven aan de webmaster, rweersch!

rweersch 22 augustus 2012 16:59

Prima. 't Is niet dat het "moet", maar ik denk dat je, door even die tijd in de instellingen te investeren, de meeste spambots kunt weren.

Robert

Webmaster 2 september 2012 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rweersch (Bericht 312372)
Prima. 't Is niet dat het "moet", maar ik denk dat je, door even die tijd in de instellingen te investeren, de meeste spambots kunt weren.

Robert

Bedankt voor je goede suggesties Robert. We zullen er direct (direct in de zin van... nu direct... aangezien er inderdaad afwezigheid was i.v.m. vakanties) iets mee gaan doen. Voorlopig is (re)Captcha weer even ingesteld als snelle oplossing, maar laat je suggesties voor onze Q&A verificatie ook horen, zodat we die ook kunnen gebruiken.

Webmaster 30 december 2013 17:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Webmaster (Bericht 313488)
Bedankt voor je goede suggesties Robert. We zullen er direct (direct in de zin van... nu direct... aangezien er inderdaad afwezigheid was i.v.m. vakanties) iets mee gaan doen. Voorlopig is (re)Captcha weer even ingesteld als snelle oplossing, maar laat je suggesties voor onze Q&A verificatie ook horen, zodat we die ook kunnen gebruiken.

Ondertussen is ook deze afgehandeld. Dankzij o.a. de suggesties van ons lid rweersch hebben we HaarWeb nu zo ingesteld dat spambots beter geweerd worden.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:56.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.