Haarweb Forum

Haarweb Forum (http://www.haarweb.nl/forum/index.php)
-   TTM - Algemeen (http://www.haarweb.nl/forum/forumdisplay.php?f=71)
-   -   Serotonine dankzij liefdesdrankje? (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=5595)

Jente 1 februari 2005 14:46

Serotonine dankzij liefdesdrankje?
 
Gisteren stond in verschillende kranten iets over een Amerikaanse relatie-expert (John Gray) die een drankje had uitgevonden dat zorgt dat verliefdheid blijft. Ik citeer Metro (31 jan 2005):

“De Amerikaanse relatie-expert John Gray heeft het ei van Columbus gevonden, of dat beweert hij zelf toch. Hij heeft vastgesteld dat verliefdheid wegebt als gevolg van chemische reacties in de hersenen en heeft een ontbijtdrang laten ontwikkelen die daar iets aan doet. Volgens Gray zorgt het hormoon dopamine de eerste weken of maanden van een relatie voor passie. Als daar sleet op komt, geven veel mannen zich over aan macho-sporten of aan de zoektocht naar een andere vrouw, die de dopamine wel nog driftig kan doen werken. Bij vrouwen zorgt serotonine voor de verliefdheid. Als die afneemt, verdwijnt hun zin in seks en zoeken ze troost in eten. Grays ontbijtdrankje zou bij mannen zorgen voor een hoger dopaminepeil en bij vrouwen voor meer serotonineprikkels, waardoor eeuwige passie gegarandeerd zou zijn.”

Meer serotonine, is dat niet wat mensen met bv. TTM nodig hebben? Misschien moeten we dat drankje eens uitproberen...

Cloud 1 februari 2005 15:59

Er zijn al heel wat zulke producten op de markt die inwerken op serotonine en dopamine. Antidepressiva bijvoorbeeld, en ook illegale drugs als xtc (zorgt ervoor dat er massaal serotonine vrijkomt in de hersenen) en cocaine (zorgt voor verhoogd dopaminegehalte)...

Jente 1 februari 2005 17:30

Maar een 'ontbijtdrankje dat verliefdheid stimuleert' klinkt toch wel wat veiliger dan antidepressiva, en legaler dan xtc...

Kristel 2 februari 2005 12:55

tja ik verkies dan toch ook dat drankje

... en ineens let je dan ook op je lijn, want eten doe je ook niet veel in een superverliefde bui :)

Oilily 3 februari 2005 10:02

En waar koop je dat drankje dan en hoe heet het? Ik giet het stiekem in de fles cola van mijn nieuw vriendje hehe, zodat hij eeuwig en altijd op MIJ! verliefd blijft *hihihihihiiiiii* (heksenlachetje)

:pppp

Jente 3 februari 2005 14:34

Misschien kunnen we collectief met alle Haarwebleden een grote bestelling doen...

suus 4 februari 2005 23:14

Uhhh voor meer serotonine heb je geen drankje nodig hoor ;)

Chocola, koffie, alcohol, licht en nog een stof (die weet ik niet meer) zorgen ook voor meer serotonine in de hersenen..

Ik eet me suf aan die chocola maar.... :D

Oilily 7 februari 2005 12:23

En suus, zoals in eerdere topics (van vroeger) al beschreven is, is chocolade zeer slecht voor de trekdrang. Er is goed eten en slecht eten....

Wat ik nog herinner, bananen, steak zijn bijvoorbeeld goed,
Tomatenpitjes, chocolade, koffie en light-drankjes zijn slecht....

Oeps! Weg met die chocoalde dus!

:)

Jente 7 februari 2005 16:01

aha. mijn chocoladeverslaving begon de laatste tijd buitensporige vormen aan te nemen, net als mijn trekgedrag. dus dat kan wel eens samenhangen... stomstom... maar van die chocola ga ik mij juist beter voelen! komaan!

Jente 7 februari 2005 16:02

Bij de weg, Oilily, mijn gsm heeft rare kuren en valt soms spontaan uit, ik waarschuw maar even.

suus 9 februari 2005 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oilily
En suus, zoals in eerdere topics (van vroeger) al beschreven is, is chocolade zeer slecht voor de trekdrang.

Waar heeft dat dan mee te maken?

Ik merk iig geen verband tussen het eten van chocola en trekdrang...

Nerakje 10 februari 2005 16:39

Hey,

Ik zie wel iets in dat verband tussen trekgedrag en (over)eten.
Ik heb nu een goede periode wat TTM betreft en trek echt zo goed als niet, maar heb nu dan wel last van trek naar al wat slecht voor de lijn is. Ik eet niet, ik fret de hele dag door als het moet en vooral chocoladepuddingskes of repen.
Mss zit er dan wel iets in dat verband hoor.

xXx Nerakje xXx

Jente 12 januari 2006 16:45

Bananen
 
Mijn moeder heeft ergens gelezen dat BANANEN een gunstige invloed hebben op de 'serotoninehuishouding'. Eerder heeft ze ook al ergens gelezen dat bananen goed zijn om de ongemakken bij het ongesteld zijn te helpen verminderen (fysiek en psychisch, meen ik).
Ik heb net een grote banaan gegeten, dus hoop ik dat mijn leven er zometeen een stuk beter zal uitzien ;)

Oilily 13 januari 2006 11:25

Bananen staat ook in dat dieet van die ene dokter die door zijn eetgedrag te veranderen van de ttm is afgeraakt. Het hoort thuis bij 'goede voeding'... Da's nog één van de weinige dingen die ik ervan heb onthouden. Elke keer dat ik een banaan eet, denk ik daar aan en ik koop speciaal soms bananen daarvoor maar ik lust dat dan ook het liefst van fruit. Ik weet nog wat slecht was: tomatenpitjes, koffie, chocolade, light-drankjes.... enz.
Ik voel echter weinig verschil als ik dan bananen eet... Tja, ik zal me sowieso wel beter voelen erna als ik een banaan eet in plaats van 3 giants bij de quick maar ja, tijdens het eten van een giant, komt er ook veel serotonine (of iets anders :) ) bij mij vrij want dan voel ik mee héél gelukkig. Jammer dat dat geluk daarna verandert in een schuldgevoel van de gedachte van 550 calorieën in 2 minuten binnen te werken. Hahaha, het is altijd wat maar een banaan eten is dus nooit slecht. Hé Janika, wat zie ik nou? Er zit een banaan in je oor! :p

Groetjes
Kim

Jente 13 januari 2006 13:38

Haha!
"Bert, Bert, heeft een citroen pootjes?"
"Nee, Ernie"
"O nee, dan heb ik een kanarie uitgeperst!"

Lang leve Sesamstraat.
Waar heb je dat gelezen van die dokter?

Oilily 13 januari 2006 14:25

Ik kan maar niet op zijn naam komen. Geef me wat bedenktijd

bolleke 13 januari 2006 17:07

John R. Kender (je vindt er wellicht meer over op Internet). De vraag is alleen, is hij enkel door dat dieet stabiel geworden en de hamvraag (bananenvraag :P )... is hij het nog steeds? Ik ben verslaafd aan melkchocolade en bananen maar heb nog nooit een link gemerkt tussen mijn voeding en ttm. Oh ja, straffe koffie, dat moet ik niet drinken, dan krijg ik den bibber, dan voel ik gewoon mijn zenuwen tintelen, nogal wiedes dat ik dan een kalmerend effect opzoek... Maar dan nog, is dit geen reden tot ttm...

*katje* 14 januari 2006 11:51

Bert: "Ernie... Je mag geen koekjes eten in je bed!"
Ernie: "Nou, dan eet ik ze toch gewoon in jouw bed!?!"

Haha, lang leve sesamstraat (ook al heb ik het als belg niet zo heel veel bekeken, maar het was altijd wel lachen :D)

Ik heb alleszins ook nog geen verband gevonden tussen het eten van bepaalde dingen en de ttm... Misschien kan ons dat psychologisch helpen, door te denken dat bananen en dergelijke de ttm zou kunnen tegenhouden. Een soort placebo dus...

Laten we het hopen! ;)

Groetjes!

Katje
-xxx-

fashiongirl 14 januari 2006 19:00

Nou het is wel zo, dat sommige voedingsproducten je sneller een nerveus gevoel geven, zoals koffie en redbull. Ik merk dan wel bij mezelf dat mijn handen dan onrustig worden, wat mij ertoe aanzet te willen trekken:confused: .
Wat ik wel "gek" vind is, dat het John Kender dieet, omega visolie verbied, terwijl veel mensen op dit forum er juist baat /voordeel bij hebben. Ik ben er zelf ook mee begonnen en ondanks de vele hoofdpijn, heb ik er geloof ik ook baat bij: afgelopen week 3 dagen trekvrij!!
Want dit topic ging eigenlijk over serotonine en het is toch ook feit dat veel mensen met ttm die anti-depressiva slikken, hier na verloop van tijd geen baat meer bij hebben, ten aanzien van drang vrij zijn?
Dus ja, ik weet het ook niet hoor, wat voor de één werkt misschien voor de ander niet?
groetjes Loïs

http://soul4ce.home.texas.net/who_is_jk.htm site van het John Kender dieet.
ps op deze zelfde site staat dat visolie wél helpt :frusty: make up your mind!! Volgens mij zoals ik al zei, wat voor de eé'n helpt, voor de ander niet ;)

Braboke 15 januari 2006 09:35

Ik kan uit ervaring zeggen dat omega visolie bij mij inderdaad het omgekeerde effect had en dat ik meer ging trekken in plaats van minder. Ik ben met die pilletjes dan ook wijselijk gestopt. Ook heb ik een tijdje fluoxetine genomen (anti-depressiva, hetzelfde als prozac) en daar kreeg ik alleen tics van bij (met mijn been gaan wippen, supernerveus zijn, aan velletjes aan mijn voeten gaan trekken). Het enige wat daarvoor hielp wasq dat ik afviel maar that's it. Voor mij geen troep meer om in te slikken behalve wilskracht en het dagelijks inzetten van al je kennis over ttm om te minderen.

marly 15 januari 2006 09:56

Tja Braboke,daar komt het uiteindelijk toch op neer he....jouzelf. Alle hulpmiddelen ten goede....je moet het uiteindelijk helemaal zelf doen. Dat is waar de meesten op dit forum ook achter komen,na verloop van tijd. De kracht zit in jezelf,en jij bent degene die die kracht moet vinden en benutten. Zelf heb ik omega 3 & 6 geslikt,ik vond dat het mij best hielp. Toen ik weer gestopt was (potje leeg,geen 'tijd' om nieuw te halen...) ging het op dezelfde voet verder,redelijk stabiel. Dus ook zonder de omega lukte dat...het komt dus uit mijzelf. En alle tips en ervaringen die hier te lezen zijn...de steun aan en van elkaar. Dat zijn de dingen die je plukvrij en/of stabiel krijgen.


Liefs,Marly

Jente 16 januari 2006 11:05

Er was gisteren nog wat over Omega-3 op tv. Ook daaruit bleek dat het zeker positieve effecten heeft op de gezondheid (hart- en vaatziekten) maar over de andere evt. effecten (op de concentratie, bij ADHD e.d.) bestond er onenigheid tussen de onderzoekers.
Ik denk dat gewoon evenwichtig, gevarieerd eten (dus inclusief vette vis die Omega-3 bevat) volstaat. En voor de rest, ja, vanuit je eigen kracht de kwalen te lijf gaan.

Lila 21 januari 2006 00:52

Ik heb het John Kender dieet een tijd gedaan, maar het hielp niks. Toch geloof ik wel dat voeding je gemoedstoestand kan beïnvloeden maar dan meer dat je evenwichtig moet eten zodat je geen stofjes tekort komt of veel te veel hebt. Ik zit eraan te denken om helemaal over te gaan op biologisch-dynamisch eten. TTM is tenslotte een welvaartsziekte dus het zou goed kunnen dat het vermindert al je natuurlijker eet.

Zoals ik in een ander topic al gezegd heb ben ik bezig TTM te vergelijken met Luchtzuigen bij paarden en tot nu toe gaat de vergelijking nog steeds op. Bij die paarden is veel succes geboekt met het meer natuurlijk houden van de paarden; geen brokken meer eten, alleen nog gras, en dan zonder kunstmest en vooral geen koeiengras waar veel te veel eiwitten in zitten want daar worden paarden zenuwachtig van. En ook vooral veel buiten lopen en met andere paarden spelen.

Om even terug te komen op het dieet... Ik merk bij mezelf dat ik juist ga trekken als ik onwijs veel zin heb in bijvoorbeeld chocola maar dat van mezelf niet mag nemen. Ik kan het beter gewoon wel doen, dat geeft uiteindelijk het minste schade.

Madelief 21 januari 2006 17:53

Goh...
 
....een welvaartsziekte dus!!
Ik dacht al veel te weten over ttm, maar dat het eenvoudig weg een welvaartsziekte is wist ik nog niet.
Sorry, ik irriteer me aan de benaming die je gebruikt. Volgens mij was ttm er al vele jaren eerder dan de welvaart, maar goed, ieder zijn ideeen hierover.
Ik weet niet hoelang jij al ttm hebt? Misschien en vast nog niet zolang???... anders zou je denk ik weten dat ttm iets meer complex is.
Sterkte.

Madelief

fashiongirl 21 januari 2006 18:03

Ik denk niet dat Lila het verkeerd bedoelde of iemand wilde kwetsen. Ze heeft het waarschijnlijk van haar eigen psych, in een topic die ze zelf is gestart vertelde ze meer over haar eigen zoektocht binnen de ttm en haar depressie, dus ze heeft het vast niet verkeerd bedoelt.
Iedereen heeft hier zijn eigen gevoelens en worstelingen, maar ik geloof niet dat we elkaar pijn willen doen, of irriteren hier op het forum, maar juist steunen.
Groetjes Loïs

Lila 21 januari 2006 20:36

Ik heb het nu 15 jaar en ik weet sinds 5 jaar dat het TTM heet. Mijn opmerking is helemaal niet kwetsend bedoeld voor wie dan ook. Ik heb al tig therapieën, diëten en medicijnen gehad dus ik weet dat TTM iets heel complex is.

Misschien moet ik even uitleggen wat ik met welvaartsziekte bedoel: Ik heb het idee dat TTM meer voorkomt bij mensen met een modern leven; mensen die een voornamelijk zittend bestaan hebben en hun eten alleen maar uit de koelkast hoeven te halen. Ooit wel eens gehoord van mensen die hun haren uittrekken tijdens het jagen op een mammoet? Nee, mensen trekken haren tijdens het lezen of TV kijken.

Ik zeg niet dat dit allemaal klopt, maar ik vind het interessant genoeg om het in gedachten te houden.

Ook iets wat ik al jaren denk: Waarom hadden monniken vroeger altijd zo'n kale plek op hun hoofd? Ik kan mij voorstellen dat de abt bijvoorbeeld TTM had en het toen maar voor alle monniken verplicht stelde om een kale plek te hebben zodat het bij hem niet zou opvallen. Monniken waren in de middeleeuwen de enigen die konden lezen en schrijven, die geen intieme relaties aan konden gaan, die weinig lichamlijk werk deden en in een heel strak geregelde, kunstmatige omgeving leefden. Onnatuurlijk dus.
Het is maar een gedachte, maar hij blijft maar hangen...

Madelief 21 januari 2006 22:09

Lila,
 
Kwetsen heb ik het niet over gehad. Het de benaming aan ttm geven van : 'welvaartsziekte' wel. Dat irriteerde me en het irriteert me nog, maar heb het allang naast me neer gelegd. De uitleg is voor mij vaag, ik versta iets anders onder welvaart. Je suggereert, zoals ik het lees, dat ttm-ers individuen zijn die grotendeels stilzitten, lezen en tv kijken. Het zijn inderdaad o.a. de momenten dat het haartrekken zich vaak openbaart (..na de drukte), maar de oorzaak ligt volgens en voor mij ergens anders. Waar?? weet ik niet.
Tja, de monnik theorie spreekt mij totaal niet aan en staat ver van mij af.
Het is een feit dat ik ooit ben begonnen met trekken en zovelen met mij blijkt na jarenlange eenzaamheid. Het is me helaas na zoveel jaren nog niet gelukt te stoppen, maar ik ben er dichtbij geweest en ooit zal het ook lukken. (hoop ik). Natuurlijk begrijp ik dat je opmerking niet verkeerd bedoeld is, maar het vroeg bij mij om reactie, maar daarmee is mijn reactie ook niet kwetsend of wat dan ook bedoeld!

Madelief

Jente 23 januari 2006 09:21

Ik kan me ook niet vinden in de welvaartstheorie. Ik dacht dat er ook dieren waren die haar uittrokken. Om maar te zwijgen van peuters. Ik zie ook echt geen link met de elementen van de moderne tijd die Lila aanhaalt.

Oilily 23 januari 2006 09:46

Ja, da's waar van die dieren en kleine kinderen. Ik kon me een beetje vinden in het feit dat stress in deze maatschappij en de gejaagdheid het er zeker niet beter op maakt en nu ik in Brasschaat tussen het groen woon en geen tv meer heb, het ook beter gaat maar er is zeker meer dan dat. Het feit dat iedereen hetzelfde 'ritueel' beleeft, zonder het van iemand anders te hebben afgekeken of aangeleerd duidt op iets anders dan een welvaartsprobleem...

groetjes
Kim

fashiongirl 23 januari 2006 09:51

Zelf geloof ik wel dat het zogenaamde "welvaarts" leven de nodige stress met zich mee brengt, de stress om te presteren, aardig gevonden te worden, tijd in te plannen voor vriendschappen, zelf een planning voor intieme momenten en eten. We leven te gehaast in de westerse maatschappij en ik geloof dat mensen meer gebouwd zijn op een bepaalde structuur, rust en tijd om te kunnen genieten.
Aan mezelf merk ik dat als ik dingen te gehaast doe (een snelle hap, ontspanning dmv de tv of pc, een te volle dag:werk, dokter, vrienden, huis opruimen) ik dan zo onrustig ben, zo gespannen en door blijf malen (piekeren). En ja als ik dan zogenaamd even ontspan voor de tv/pc, wc, als ik in bed lig, luister naar een lezing, een boek lees, dan ben ik onderbewust nog veel te veel bezig met mijn dag, met piekeren en dan tadaa wéér met trekken. Voor mij is het ook een soort ontlading.
Waarom het nu ff beter gaat? Ik stel meer grenzen, let meer op mezelf, neem niet te veel hooi op mijn vork en leg me sneller bij de dingen neer, waar ik toch niks aan kan doen. De ene dag beter dan de andere...Nu ik 14 dgn niet getrokken heb, besef ik pas dat het trekken eigenlijk niks kan veranderen aan mijn frustraties en angsten en het is zoo raar -ik zit hier nu ff te janken- dat ik dat wél geloofde
Aan de andere kant, ik heb nu nog geen baan en eigenlijk ben ik heel bezorgd hoe het straks verder gaat, met ont-haasten, als ik wel weer een baan heb...

Oja toen ik nog peuter was kwam het door de spannning binnen het gezin én te weinig affectie. Dieren trekken vaak door een opgesloten gevoel én weinig affectie. Bij spanning voelen, mensen zich ook vaak gevangen.

erna 23 januari 2006 13:04

wooh wat een verhaal hier zeg! en wat een discussie!

ik ben altijd al iemand geweest van de gulden midden weg en ook nu:
in eerste instantie denk ik dat de ziekte al eeuwen bestaat, alleen vroeger werd er geen aandacht aan besteed! de uitdrukking "met de handen in het haar" "haren uit je hoofd trekken" etc. bestaan niet voor niets. en dat dieren als ze gevangen zitten ofzo hun haren uittrekken, is ook niet voor niets! het ligt op de een of andere manier vast in de genen en het komt naar buiten als we ons niet goed voelen! welvaart is daar misschien een van de redenen van! we leven inderdaad in een drukke wereld en we stellen veel te hoge eisen aan ons zelf en dat wordt ons teveel. gevolg: harentrekken in ons geval!

ttm is idd een complex iets: er zijn 1000den aanleidingen voor en er moeilijk 1 oplossing voor te geven. Feit blijft dat we het "in" ons hebben en dat we ervoor moeten zorgen dat we niet te gespannen zijn en voldoende liefde geven en nemen!

grt erna

marly 29 januari 2006 10:06

De term 'welvaartsziekte' stoort mij zeker wel. Ik trek mijn haar uit vanaf mijn 2de levensjaar,moge duidelijk zijn dat ik toen geen tv keek en boeken las. Dat zijn ook niet de enige momenten dat ik pluk,ook tijdens het werk vind ik wel een manier. Ik heb trouwens zeker 33 jaar de meeste haren in mijn slaap uitgetrokken.... overigens,die kele plek bij de monniken waar ik hier over las....die plek werd gewoon met een scheermes geschoren.
Ook had ik in die periode geen last van 'het moeten' in deze wereld..ik hoefde niet aardig gevonden te worden...geen vriendschappen en andere dingen te plannen...ik had geen stress.
Hiermee wil ik aangeven,dat ik het veel en veel te makkelijk vind om maar een etiketje met 'welvaartsziekte' op TTM te plakken. Het zit veel gecompliceerder in elkaar,helaas.

kada 29 januari 2006 22:30

mee eens marly...

was het maar zo makkelijk.....je hebt namelijk hoe dan ook altijd zelf het stuur in handen in je leven he. als je zoveel last hebt van onze huidige maatschappij dat je letterlijk haar uit je hoofd gaat trekken kun je daar dus iets aan doen....je leven drastisch omgooien! maar ondanks dat ik geen ttm heb weet zelfs ik dat ook dat geen oplossing is.
welvaart is schuldig aan vele problemen maar ik geloof niet in het connectie met dit probleem.

Jente 16 augustus 2006 15:30

drang naar chocola = drang om te trekken
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oilily
En suus, zoals in eerdere topics (van vroeger) al beschreven is, is chocolade zeer slecht voor de trekdrang. Er is goed eten en slecht eten....

Wat ik nog herinner, bananen, steak zijn bijvoorbeeld goed,
Tomatenpitjes, chocolade, koffie en light-drankjes zijn slecht....

Oeps! Weg met die chocoalde dus!

:)

Ik zie de link...
Gisterenavond een kop warme chocola gedronken en daarbij een stuk chocola gegeten. Daarna stevig zitten plukken.
Vanmiddag op het werk een reep chocola gegeten. Zelfde spijtige vervolg.
Maar nu die link nog verklaren...
Ik denk niet dat ik ga trekken doordat ik die chocola eet. Ik denk dat de drang naar chocola optreedt in dezelfde periode als de trekdrang. En ja, dan lijkt het me logisch dat beide te maken hebben met dat welbekende onevenwicht in de serotoninehuishouding. Ik heb dan behoefte aan een bepaalde stof die blijkbaar vrijkomt als ik chocola eet, of als ik pluk. Is die behoefte echt biologisch bepaald? Is hij fysiek? Of heb ik zelf die behoefte gekweekt? Misschien ben ik het zelf die chocola en haartrekken associeert met een bepaalde fysieke gewaarwording.

Pip 10 oktober 2017 01:06

chocolade
 
Vandaag een reep gekregen (zo'n lekkere Tony's met karamel en zeezout) en ergens in de middag een flink stuk daarvan gegeten. Het was meer dat hij in het zicht lag dan dat ik er enorme trek in had. Vanavond had ik een enorme haartrekaanval terwijl ik de hele dag weinig te doen heb en met een heerlijk gevoel ben opgestaan vanochtend. Ik heb echt een tijdje zitten denken waaraan het kon liggen en begin toch te denken dat de reep de schuldige moet zijn. Al een hele tijd geen chocolade gegeten en behoorlijk trekvrij geweest en nu echt een enorme aanval. FF gegoogled maar chocolade komt niet heel erg naarvoren als boosdoener.
Doen jullie een testje mee door op een goede dag een hele reep te eten en je trekgedrag te monitoren?


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:16.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.