Haarweb Forum

Haarweb Forum (http://www.haarweb.nl/forum/index.php)
-   Medicijnen/haargroeimiddelen (http://www.haarweb.nl/forum/forumdisplay.php?f=81)
-   -   Finasteride; wie moeten we nu geloven!? (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=32339)

Ferry 29 mei 2013 19:08

Finasteride; wie moeten we nu geloven!?
 
Hey mensen,
Vandaag bij de dermatoloog geweest en met hem gesproken over fina. Aangezien ik zeer voorzichtig ben, had ik een aantal zaken meegenomen, waaronder het artikel van de haarstichting over het mogelijk blijvend zijn van evt. bijwerkingen en de uitslag van het onderzoekje van dit forum (waarbij je kon aangeven of je wel eens last hebt gehad van bijwerkingen). Zelfs is hij van mening dat het middel niet slecht is voor het lichaam (dutasteride wel, omdat dat volgens hem in andere delen van het lichaam komt te zitten). Het artikel van de haarstichting kende hij en was volgens hem uitsluitend gebaseerd op een paar figuren die een rechtzaak tegen de fabrikant waren aangegaan. Waarschijnlijk waren hun seksproblemen psychisch en niet het directe gevolg van de medicatie.

Ik ben beetje in de war hoe zit het nu met de kansberekening?? Diverse sites spreken over 2% kans op bijwerkingen, wikipedia noemt percentages tot wel 15% kans op bijwerkingen. Dit forum laat zelfs percentages zien van meer dan 50%! Wie moet ik nu geloven?

Nord 29 mei 2013 23:40

De mensen die het zelf ervaren hebben er niet voor betaald worden om hun resultaten met de rest van de wereld te tonen. m.a.w. de gebruikers van deze site :P houd wel rekening dat de mensen met klachten altijd reageren en dat de meesten zonder klachten geen tijd meer besteden aan deze website of dergelijken. Bijwerkingen heb je meestal wel. Je moet er eerst aan wennen. Na een maand moet het wel over zijn anders heb je pech.

zakjehaar 5 juni 2013 19:33

Hoi Ferry ,

Ik ben 19 jaar en al een dutasteride gebruiker.
De eerste week is even doorzetten want ik ervaarde een pijn in me ballen + libido verlies.

Nu zit ik op 6 weken gebruik en klachten zijn totaal weg.
Wel heb ik angst op de gevolgen van langdurig gebruik en op mijn baardgroei ontwikkeling.

Ik zal zeggen begin met een 3 maanden kuur weet je iedergeval hou het op je lichaam uitwerkt, daarna gewoon weer verder kijken.

"Want mischien zet je pas de stap na een jaar en dan bevalt het middel niet"

Succes!

Nord 5 juni 2013 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zakjehaar (Bericht 328062)
Hoi Ferry ,

Ik ben 19 jaar en al een dutasteride gebruiker.
De eerste week is even doorzetten want ik ervaarde een pijn in me ballen + libido verlies.

Nu zit ik op 6 weken gebruik en klachten zijn totaal weg.
Wel heb ik angst op de gevolgen van langdurig gebruik en op mijn baardgroei ontwikkeling.

Ik zal zeggen begin met een 3 maanden kuur weet je iedergeval hou het op je lichaam uitwerkt, daarna gewoon weer verder kijken.

"Want mischien zet je pas de stap na een jaar en dan bevalt het middel niet"

Succes!

Ik heb een dikke baard en ik merk tot nu toe nog geen verandering aan de dikte. Gebruik al bijna 7 maanden dutasteride, of 8 al geen idee.

AnthonieH 5 juni 2013 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ferry (Bericht 327686)
Ik ben beetje in de war hoe zit het nu met de kansberekening?? Diverse sites spreken over 2% kans op bijwerkingen, wikipedia noemt percentages tot wel 15% kans op bijwerkingen. Dit forum laat zelfs percentages zien van meer dan 50%! Wie moet ik nu geloven?

Tja, hoe je aan die 50% op het forum komt, weet ik niet. De 15% van wikipedia is hoog.

Zelf ga ik toch maar uit van het oude fase 3 onderzoek (zie haarwoordenboekje). Daar zie je dat 4,7% van de gebruikers bijwerkingen rapporteert. In de controlegroep (geen fina) rapporteert 2,7% dezelfde problemen. Je kunt dus constateren dat 2% van de mensen door finasteride bijwerkingen krijgt. Maar goed, 5% rapporteert het en het is niet te achterhalen wie van die 5% sowieso last zou krijgen en wie het kreeg door finasteride.

Hou het dus op een kans van 1 op 20 dat je last krijgt als je fina gebruikt en 1 op 30 als je het niet gebruikt.

Ferry 6 juni 2013 11:15

@AnthonieH: hoe ik daar aan kom? zie http://www.haarweb.nl/forum/poll.php...ults&pollid=21
ik realiseer me wel dat dit percentage onrealistisch hoog is, gelet op het feit dat mensen die last hebben eerder de neiging hebben om dit kenbaar te maken, dan iemand die geen last heeft. Toch zijn het natuurlijk aardig wat mensen.

@zakjehaar: fijn dat je nu geen last meer hebt! Ja de lange termijn is inderdaad een gok, maar snap heel goed dat je het toch gebruikt!

themen 6 juni 2013 21:45

Ik stel mezelf ook wel eens zulke vragen:

Jen hebt mensen met een zware baardgroei en een kop met haar je hebt mensen met drie baard haren en inhammen. Terwijl DHT zorgt juist voor baardgroei. Maar wie zegt dat de "hoeveelheid" dht voor baardgroei zorgt. Misschien er geen causaal verband tussen de hoeveelheid DHT en de hoeveelheid baard.... Door gebruik blokkeer je niet alles. Van elk hormoon moet voldoende aanwzig zijn zodat je lichaam goed kan functioneren...

Hairpilot 7 juni 2013 22:08

Heb ook lang geworsteld met de vragen omtrent baardgroei (of eerder 'ontwikkeling'), DHT en fina.

Overigens, aangezien de haaruitval gewoon doorgaat wanneer je stopt met fina, kan je dus in feite perfect eens fina een paar dagen/weken gebruiken als 'test op bijwerkingen' zeg maar? Uiteraard zal het niets doen voor je haar, maar het zal de zaken ook niet erger maken. En eventueel wel een beetje de angst op bijwerkingen wegnemen.. Of zie ik dit nu fout?

Hairpilot 10 juni 2013 09:37

Iemand ?

Ferry 10 juni 2013 10:16

Of juist vergroten, aan het begin heb je volgens mij de meeste bijwerkingen.. Tenminste, ik lees regelmatig dat mensen dat dan even 'voor lief' nemen en dat als de hormoonbalans weer wat meer in evenwicht is dat sommige bijwerkingen weer verdwijnen.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:41.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.