Haarweb Forum

Haarweb Forum (http://www.haarweb.nl/forum/index.php)
-   AA bij kinderen (http://www.haarweb.nl/forum/forumdisplay.php?f=67)
-   -   Kan het echt ook meevallen? (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=30258)

Madelief24 24 april 2012 11:03

Kan het echt ook meevallen?
 
Bij mijn dochter van 11 ontdekte ik een maand geleden een klein kaal plekje op haar hoofd. In de tussentijd is het ietsje groter geworden. Het is een ovaal plekje, niet heel groot, maar wel duidelijk een kaal plekje zonder iets van haargroei erop, de huid ziet er verder rustig uit. Het zit bovenop haar hoofd, rondom haar scheiding net achter het begin van haar haarlijn.
Al snel vond ik via internet dit forum en schrok ik wel een beetje van alle verhalen.
Vanmorgen ben ik bij de huisarts geweest, hij noemde het "de auto immuun ziekte", begreep eruit dat hij echt AA bedoelde. Maar hij zei dat de kans het grootst is dat het hierbij blijft, het plekje misschien ietsje groter wordt, maar het haar terugkomt, al kan dat een poos (jaren) duren.
Na veel verhalen hier gelezen te hebben realiseer ik me dat we bofkonten zouden zijn als dat zo is (al had mijn dochter gehoopt dat haar haar over 2 weken al terug was, maar ik heb haar dan ook niets verteld over alles wat ik gelezen had)
Denken jullie dat het echt zo mee kan vallen? Want hoewel de huisarts het erg overtuigend bracht ben ik na het lezen van veel verhalen op internet nog niet zo overtuigd......Ik hoop natuurlijk van wel!!!
En wens de kinderen bij wie het op dit moment al niet meevalt heel veel sterkte!

Els Bergers 24 april 2012 17:54

Hallo Madelief24,

Het kan inderdaad meevallen, ik heb kinderen meegemaakt die binnen een maand helemaal kaal waren, maar de meeste hebben een klein plekje die niet veel groter wordt hoe langer het duurt, is de ervaring, hoe meer kans dat het zichzelf hersteld, dus proberen niet te veel zorgen te maken, ( dat is moeilijk lijkt me) maar ik hoop voor jullie dat het niet verder doorzet.


Groetjes Els Bergers

Madelief24 24 april 2012 18:31

Hoi Els,
Bedankt voor je berichtje. Ik blijf ook hopen dat het hierbij blijft en probeer me niet teveel zorgen te maken.
Daarom heb ik ook nog niet uitgebreid aan mijn dochter verteld wat er allemaal zou kunnen gebeuren.
Ik ben er erg voor om eerlijk te zijn tegen je kind, maar in dit geval lijkt het me verstandig om dat pas te doen als het erger zou blijken te zijn/worden dan het nu is.
Fijn om te lezen dat het echt mee zou kunnen vallen!
groetjes,
Madelief

PS Mijn dochter vroeg of ze misschien bij de kapper een "extension" zou kunnen laten zetten over het kale stukje heen. Ik dacht dat het misschien beter was even af te wachten hoe het verder loopt. Weet jij of dit kan en of we dat al snel zouden kunnen laten doen of beter nog even afwachten?

Els Bergers 24 april 2012 18:59

Hallo Madelief,

Ik zou nog even wachten, maar je zou diverse dingen kunnen doen.Maar wacht eerst even af of het verder gaat of dat het zich stabiliseerd. Voor beide richtingen zijn er verschillende oplossingen.
Als het zover is dat je dochter het echt wil , hoor ik het wel en zal dan wat mogelijkheden noemen.

Groetjes Els Bergers

Roos78 28 april 2012 22:00

Hier echt precies hetzelfde meegemaakt met onze zoon van 3 vandaag ontdekten we een kale plek boven op zn hoofd naast zn kruin. Er valt een pluk haarboverheen waardoor ik niet precies weet hoe lang het er al zit. Het is nu een beetje ovaal, langwerpig van vorm, helmaal kaal en normaal van kleur. via google weet ik praktisch zeker dat het AA is. Ik kan werkeijk niks anders bedenken.
Dinsdag kunnen we natuurlijk pas een afspraak bij de huisarts maken, al begrijp ik dat die er eigenlijk niks an kan doen.
Ook ik word echt niet blij van alle verhalen op internet.
Als het bij deze ene plek blijft dan vind ik het zo erg niet. Het valt op, maar hij kan er zn haar nog overheen kammen. ij heeft echt een prachtige bos dik rossig haar met slag en hij draagt het ook lang. ik zou het echt heel erg vinden als de plek zich gaat uitbreiden of erger nog... Dat hij helemaal kaal zal worden. Dat hij aangekeken gaat worden op school of dat hij zich erdoor zal laten beperken...
Pfff...
Ook de vooruitzichten dat het ongunstig zou zijn als het ontstaat op jongere leeftijd... Het idee dat dit hem nog jaren, zo niet levenslang zou kunnen achtervolgen dat maakt me erg verdrietig!
Ik ben op zoek naar succesverhalen, maar vind voornamelijk verhalen waar ik niet blij van word.
In ieder geval fijn om mn ei kwijt te kunnen...

Madelief24 29 april 2012 14:31

Hoi Roos,
Ja schrikken is dat he? Maar ook wel weer fijn dat een forum zoals dit bestaat. Ik las eerst ook alleen maar verhalen over het helemaal kaal worden, slechte vooruitzichten als het in de kindertijd begint en zag ook al van alles voor me; dochter net in de puberteit, druk bezig met haar uiterlijk, volgend jaar naar de middelbare school. Als ik haar lange bos haar zag wapperen op de fiets dacht ik "dat is er straks allemaal af"....
Gelukkig lijkt het er nu op dat het bij dit ene plekje blijft en blijf ik daar maar op hopen. Ik heb inmiddels gelukkig ook vaker gelezen dat de kans daarop groot is. En probeer nu maar te denken; "pas als het erger wordt gaan we ons weer verder druk maken". En misschien blijft het altijd wel een "zwakke plek" die op kan blijven spelen.....dat blijft afwachten.
Ik hoop van harte dat wij elkaar over een tijdje kunnen laten weten dat het meeviel!!! Misschien ook goed dat dit dan toch ook op het forum staat, want daarover vond ik zelf niet heel veel informatie.
Neemt niet weg dat ik alle kinderen en ouders bij wie het niet meevalt wel heel veel sterkte wil wensen!

Roos78 29 april 2012 20:05

Inderdaad erg fijn dat er ook forums als deze bestaan met echte ervaringen en niet alleen een medisch stuk tekst. Daardoor ga ik alleen doemdenken.
Fijn dat het bij jouw dochter rustig lijkt te verlopen. Komt het haar ook al terug?
ik lees echt alleen maar dat het haar meestal wel terugkomt, maar, zeker als het op jonge leeftijd is ontstaan, dat de kale plekken ook weervterug zullen komen, dat het ook kan uitbreiden of zelf over kan gaan in volledige kaalheid!
Ook ik kijk nu heimelijk naar zn mooie volle bos met slag en denk dan: straks is het er af...
Terwijl het misschien ook mee kan vallen zoals bij jouw dochter...
Ik heb nog geen verhalen gelezen van ouders met kinderen waarbij het begon met een kale plek, en bij wie het volledig en blijvend is teruggekomen...:(

Els Bergers 30 april 2012 22:22

Hallo Roos78,

De mensen wiens kinderen het haar weer volledig terug hebben gekregen, hebben eigenlijk niets meer te zoeken op het haarweb, want alles is oke dat is waarschijnlijk de reden dat je deze succes verhalen hier niet ziet.

Groetjs Els Bergers

Roos78 30 april 2012 22:57

Hoi Els,

ja, dat geloof ik ook dat dat zo werkt. Zo jammer, want die negatieve verhalen maken me erg verdrietig.
Ik ben zelf iemand die graag weet waar ik aan toe ben, wat ik kan verwachten. Als je dan alleen maar verhalen leest over kale plekken die uitbreiden, terugkomen, zelfs over volledige kaalheid...:crybaby: Zo jammer dat ik nergens kan vinden dat het ook jaren lang weg kan blijven, zo niet helemaal wegblijft!! Tsja, slecht nieuws wil men delen, bij goed nieuws is die behoefte er niet!

Roos78 3 mei 2012 18:52

Vandaag naar de huisarts geweest met ons zoontje voor een mogelijke diagnose van zn kale plek op het hoofd.
Ik had nog even de hoop dat zijn haren en "gewoon" uitgetrokken waren, aangezien onze gastouder vertelde dat hij vast had gezeten met een elektrische trein. Maar de huisarts dacht van niet, want hij zag nog geen stoppels en geen afgebroken haren, maar echt volledig kaal. Terwijl dat akkefietje met de speelgoed trein al een week geleden had plaatsgevonden. Maar wat het wel was wist hij niet???!! Geen doorverwijzing naar een dermatoloog, geen creme... "aankijken"... nou, dat ga ik zeker doen! Als ik over 2 weken geen stoppeltjes zie dan maak ik een neiuwe afspraak met een ander!!! ben een beetje teleurgesteld. Hoopte op zn minst meer te weten en nu heb ik er geen bevredigend gevoel aan over gehouden. hoop nog steeds dat het meevalt, de plek breidt niet uit. Maar die onzekerheid is niet prettig!

Madelief24 5 mei 2012 20:39

Wij waren een weekje weg, vandaar dat ik wat later reageer.....
Bij mijn dochter dacht ik de eerste weken ook dat de kale plek van een slaapfeestje kwam....ze dacht zelf dat er iemand per ongeluk op haar haar was gaan staan dus was ik nog niet zo ongerust.
Pas toen ik na 3 weken zag dat het plekje ietsje groter was geworden en nog steeds helemaal kaal was zonder enig teken van stoppeltjes werd ik ongerust en ben ik op internet gaan zoeken.
Onze huisarts wist (vrij) zeker dat het goed zou komen. Wij zijn ook niet doorgestuurd. Het terugkomen van het haar kon echt heel lang duren vertelde hij. Pas als de plek echt groter zou worden moesten we toch nog terugkomen. Als ik het antwoord van Els lees hou ik me er maar aan vast dat het ook echt goed kan komen. Er iets aan doen kan op dit moment toch niet.
Ik hoop maar dat het met jouw zoontje ook gewoon goed komt Roos!
En als dat zo is laten we dat dan ook melden op dit forum. Want ik denk inderdaad ook dat het zo werkt dat als het goed gekomen is je dit forum niet zo snel meer opzoekt en dat dat de reden is waarom er geen verhalen met positieve afloop te vinden zijn.....tenminste; dat hoop ik dan maar op dit moment. Overigens is het plekje bij mijn dochter op dit moment gelukkig nog steeds niet groter geworden.

Roos78 6 mei 2012 17:39

Gelukkig wordt het niet groter bij jouw dochter, madelief!
Ik kijk elke dag even of het plekje bij mn zoon groter wordt of dat er andere plekken bij komen. Vandaag dachten we toch wat kleine witte korte haartjes in het midden van de plek te zien?!! Dat lijkt me dan een goed teken, toch? En doet me toch weer twijfelen of het niet toch een speelgoedtrein is geweest die vast heeft gezeten, ook al dacht dat huisarts van niet...
Ik las hier ergens op haarweb dat uitgetrokken haren ongeveer binnen 3 weken terug zouden kunnen groeien? Dus zolang wacht ik sowieso met het maken van een nieuwe afspraak bij de huisarts.
Toch blijf ik het "knap" vinden van de huisarts dat ze zeker kunnen zeggen van te voren dat het goed komt...
Maar toch, hier lijkt het de goeie kant op te gaan!

Madelief24 18 mei 2012 20:56

De kapster waar we al heel lang komen en die mijn dochter al van baby af aan knipt was ook wat bezorgder dan de huisarts.....Ze heeft mijn dochters plekje nog niet gezien, ik was er alleen.
Maar goed; het plekje is nog steeds even groot (ongeveer even groot als het topje van mijn pink) en verder nog geen verandering.
Ik ben mijn dochter Vit D3 tabletjes gaan geven...ik las erover op dit forum en aangezien mijn dochter geen boter op haar brood eet en daarvan dus geen vitamine D binnen krijgt dacht ik "baat het niet dan schaadt het niet".
Verder blijft het afwachten......

Roos78 19 mei 2012 23:06

Ik ben sinds kort ook vitamine d druppels gaan bijgeven plus multivitaminen. mn zoontje eet- zoals zoveel peuters- slecht en weinig gevarieerd. ook geen boter op brood. Las hier toevallig over het effect van Vitamine d. baat het niet...
Het plekje op het hoofd van mn zoon is iets groter nog dan het van jouw dochter, madelief. Denk ongeveer de diameter van de lengte van een duim. Die kleine witte haartjes die ik dacht te zien, was denk ik toch de wens van de gedachte...:confused: Eigenlijk zie ik nog helemaal geen verbetering en het is nu 3 weke geleden nadat ik het heb ontdekt. Mochten de haren er zijn uitgetrokken hadden we nu toch op zn minst weer stoppeltjes moeten kunnen zien?? Zeker als zn haren net even opzij vallen en je de kale plek ziet, moet ik toch steeds weer slikken...
Maar goed, afwachten, meer kunnen we niet doen. Ik ben al blij dat het niet groter lijkt te worden. Dinsdag moet ik bij de huisarts zijn en neem ik hem weer mee, kunnen ze nogmaals kijken.

Roos78 22 mei 2012 23:59

Even een update: ik ben vandaag bij de huisarts geweest ( andere als 3 weken geleden)en deze stelde de diagnose alopecia areata. Op de opmerking dat ik hier niet zo blij mee was reageerde hij verbaasd: hoezo?? Dit gaat eigenlijk altijd over hoor!
Internet/ google leert mij anders, of heb ik nu echt een vertekend beeld doordat schrijnende gevallen de behoefte voelen of dit te delen en anderen niet??
Ik zou zo graag willen horen dat het bij dit ene plekje kan blijven of dat het volledig weg kan blijven en nooit meer terug hoeft te komen! Kan het ook meevallen?? Dit lees ik nergens!

Hij heeft een zalf voorgeschreven miconazol met hydrocortison. Micanozol heeft een schimmeldodende werking zodat eventueel een schimmeltje ook wordt behandeld. Al dacht ik te hebben gelezen dat hierbij ook roodheid en schilfering te zien zou moeten zijn en datbheeft hij nooit gehad. Het is en blijft gewoon volledig kaal en glad. Maar goed, we gaan smeren...


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:53.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.