Haarweb Forum

Haarweb Forum (http://www.haarweb.nl/forum/index.php)
-   Chirurgische behandelingen (http://www.haarweb.nl/forum/forumdisplay.php?f=82)
-   -   Aanloop, operatie (eind augustus 2009) en nazorg HT volgens FUT bij AC (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=15779)

bverotti 9 augustus 2009 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rikrik (Bericht 215806)
Hier snap ik niets van. Hoezo mooier resultaat???
Als dit inderdaad gezegd is, dan kan dat alleen betekenen dat AC er op voorhand vanuit gaat dat er bij fue een (aanzienlijk) lager percentage haren opkomt in het ontvangstgebied dan bij een fut.
Zou je dit nader willen/kunnen toelichten? Zo nee, dan is dit voor mij reden om contact op te nemen met AC, want ik vind het nogal een opmerking zeg en dus zeker geen 'aardige toevoeging', in ieder geval niet voor iemand die voor fue heeft gekozen.

Maak je geen zorgen.

Als je artsen vraagt over de groei van FUE of FUT grafts krijg je eigenlijk meestal hetzelfde antwoord > een goed uitgevoerde FUT of FUE zijn evenwaardig.

als je echter de marketing/management mensen dezelfde vraag voorschoteld dan krijg je wel is wat andere antwoorden. deze antwoorden hebben dan wellicht financieel gerichte achtergronden ipv medische achtergronden ...

FUT = 2 tot mischien wel 3 klanten per dag
FUE = 1 klant voor soms wel 2 dagen

En hiermee is eigenlijk alles gezegd wat gezegd moet worden, punt.

rikrik 9 augustus 2009 20:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bverotti (Bericht 215808)
Maak je geen zorgen.

Als je artsen vraagt over de groei van FUE of FUT grafts krijg je eigenlijk meestal hetzelfde antwoord > een goed uitgevoerde FUT of FUE zijn evenwaardig.

als je echter de marketing/management mensen dezelfde vraag voorschoteld dan krijg je wel is wat andere antwoorden. deze antwoorden hebben dan wellicht financieel gerichte achtergronden ipv medische achtergronden ...

FUT = 2 tot mischien wel 3 klanten per dag
FUE = 1 klant voor soms wel 2 dagen

En hiermee is eigenlijk alles gezegd wat gezegd moet worden, punt.

Oké, dank voor de geruststelling bverotti.
Ik had mijn fue afspraak al bijna geannuleerd:(.

norwood2 9 augustus 2009 21:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jzijp (Bericht 215804)
Zoals al eerder hier is aangegeven is het een persoonlijke keuze die voor iedereen op andere gronden wordt gemaakt (hoewel ik het wel apart vind dat je je hoofd kaal wilt scheren wanneer je een ht hebt gedaan :confused:)

Hmm, zo eenvoudig ligt het niet denk ik

1) Een van achter opgeschoren kapsel is vrij populair dacht ik zo.
2) Sommige littekens zijn zelfs dusdanig dat je zelfs het haar structureel 'lang' moet blijft houden. Ook maar iets geschoren zit er dan al helemaal niet meer in.
3) Je zal altijd preventief moeten denken. Hoe graag we allemaal ook willen 'klaar' te zijn na de HT. De kans dat je verder kaalt zit er altijd in. Dat kan je oplossen door een 2e/3e misschien 4e HT, maar als je het slecht getroffen hebt, kan je niks meer oplossen. Acceptatie en dan de tondeuse erover zit er dan ook niet meer in. Hoe je het went of keert, je kan een geschoren hoofd niet mooi vinden. Het ziet er altijd nog beter uit dan flink kaal en langer haar.


Hoe ontevreden ik persoonlijk momenteel misschien ook (NOG) mag zijn. Mijn donorgebied is een plaatje :D hehe. Maar uiteraard daar doe ik 't niet voor. Voor minder dan 3000-3500 grafts zou ik (ook nu nog) nooit aan een FUT beginnen.

Morehair 9 augustus 2009 23:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bverotti (Bericht 215808)

Als je artsen vraagt over de groei van FUE of FUT grafts krijg je eigenlijk meestal hetzelfde antwoord > een goed uitgevoerde FUT of FUE zijn evenwaardig.

Klopt,maar als je artsen vraagt welke grafts eerder gaan groeien dan zullen de meeste de Fut grafts antwoorden. (wat natuurlijk voor het eindresultaat niets uitmaakt)

@jzijp, je komt op mij over alsof ik je iets kan wijsmaken, maar geloof me; niet alles is wat het lijkt....

Ik kan me trouwens ook wel voorstellen dat de AC zusters liever voor Fut gaan. Anders moeten hun zelf al die grafts er uit gaan pulken.....

Normaal gesproken zijn de meeste hersteloperaties bij Fut's. Maar dan gaat het meestal om het litteken.

jzijp 9 augustus 2009 23:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rikrik (Bericht 215806)
Hier snap ik niets van. Hoezo mooier resultaat???
Als dit inderdaad gezegd is, dan kan dat alleen betekenen dat AC er op voorhand vanuit gaat dat er bij fue een (aanzienlijk) lager percentage haren opkomt in het ontvangstgebied dan bij een fut.
Zou je dit nader willen/kunnen toelichten? Zo nee, dan is dit voor mij reden om contact op te nemen met AC, want ik vind het nogal een opmerking zeg en dus zeker geen 'aardige toevoeging', in ieder geval niet voor iemand die voor fue heeft gekozen.

De aardige toevoeging was meer gezien vanuit mijn eigen keuze voor FUT. Niet bedoeld om een waarde oordeel te geven over FUE behandelingen en zeker niet om anderen tegen het zere been te schoppen.

Wat betreft het mooiere resultaat kan ik alleen aangeven dat het als toelichting werd gegeven. Ook hiervoor geldt dat het de mening is van medewerkers die veel verschillende ht's hebben gezien. Het geeft zeker niet aan dat de FUE methode niet goed of veel minder zou zijn. Het gaat allemaal om nuances. Zo is het ook naar mij toe aangegeven. Ook jouw veronderstelling dat er bij FUE aanzienlijk minder opkomt dan bij FUT is niet iets dat is aangegeven. Zoals ik in het begin al heb gezegd is de ervaring van AC dat bij FUE verhoudingsgewijs iets meer correcties worden uitgevoerd. Dat zijn dus geen hoge aantallen. Beide methoden hebben voor en nadelen en die liggen voor ieder anders. Voor beide methoden geldt dat het van belang is dat ze door deskundige en ervaren chirurgen uitgevoerd dienen te worden voor een goed resultaat. Een FUT uitgevoerd door een minder ervaren of goede chirurg zal zeker een minder goed resultaat geven dan een FUE door een ervaren en goede chirurg en andersom.

jzijp 9 augustus 2009 23:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rikrik (Bericht 215809)
Oké, dank voor de geruststelling bverotti.
Ik had mijn fue afspraak al bijna geannuleerd:(.

Het is zeker niet mijn bedoeling om dit te veroorzaken. Belangrijk is dat je weloverwogen je keuze maakt.

jzijp 9 augustus 2009 23:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door norwood2 (Bericht 215814)
Hmm, zo eenvoudig ligt het niet denk ik

1) Een van achter opgeschoren kapsel is vrij populair dacht ik zo.
2) Sommige littekens zijn zelfs dusdanig dat je zelfs het haar structureel 'lang' moet blijft houden. Ook maar iets geschoren zit er dan al helemaal niet meer in.
3) Je zal altijd preventief moeten denken. Hoe graag we allemaal ook willen 'klaar' te zijn na de HT. De kans dat je verder kaalt zit er altijd in. Dat kan je oplossen door een 2e/3e misschien 4e HT, maar als je het slecht getroffen hebt, kan je niks meer oplossen. Acceptatie en dan de tondeuse erover zit er dan ook niet meer in. Hoe je het went of keert, je kan een geschoren hoofd niet mooi vinden. Het ziet er altijd nog beter uit dan flink kaal en langer haar.


Hoe ontevreden ik persoonlijk momenteel misschien ook (NOG) mag zijn. Mijn donorgebied is een plaatje :D hehe. Maar uiteraard daar doe ik 't niet voor. Voor minder dan 3000-3500 grafts zou ik (ook nu nog) nooit aan een FUT beginnen.

Helemaal mee eens. Was meer als grapje.
Voor mij is het in ieder geval zo dat ik me (voor mezelf) niet kan voorstellen dat ik de tondeuse erover haal.

jzijp 9 augustus 2009 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Morehair (Bericht 215821)
@jzijp, je komt op mij over alsof ik je iets kan wijsmaken, maar geloof me; niet alles is wat het lijkt....

:crybaby:

Ik probeer alleen de voor en nadelen die mij zijn aangegeven te delen. Niet om een mening over te brengen of op te dringen. Ik vind het belangrijk om zoveel mogelijk over beide methoden te horen zodat je alles tegen elkaar kunt afzetten t.b.v. een goede keuze. Ik had zelf de keuze gemaakt en begon daarna te twijfelen. Dat is de reden geweest om contact te zoeken met de kliniek en het er verder over te hebben. Hierbij is ook nadrukkelijk aangegeven dat niet alles 100% vantevoren te voorspellen is. Elk mens en lichaam reageert anders.

Morehair 9 augustus 2009 23:49

"iets" moet natuurlijk "niets" zijn. Typfoutje..

Jij vindt het belangrijk om de voor en nadelen van beide methodes te weten en tegen elkaar af te zetten.
Begrijp ik volkomen! Wat ik dan niet begrijp is dat je dan toch voor Fut gaat. (Buiten het prijsverschil en kaalscheren).

---"Een FUT uitgevoerd door een minder ervaren of goede chirurg zal zeker een minder goed resultaat geven dan een FUE door een ervaren en goede chirurg en andersom."---

Hier nog wat woorden van jou; Moet je voor de grap eens vragen wie het meeste werk doet bij een Fue bij AC. (Niet slecht bedoelt, maar ik vind wel dat toekomstige klanten dit mogen weten.)

jzijp 10 augustus 2009 00:03

ah ok :rolleyes:

Ik vind het een lastige keuze, zoals je waarschijnlijk wel hebt gemerkt ondertussen. Voor mij is het kaalscheren geen argument, dus geen nadeel van FUT, omdat ik dat bij mezelf niet zal doen (tenzij medisch noodzakelijk). Daarmee is het voordeel van het kaalscheren bij FUE voor mij dus ook geen argument. Dan kom je dus op het vlak van het nadeel van de kleine kans op complicaties bij het litteken t.o.v. het nadeel van de kleine kans op iets minder goed aanslaan van de grafts. Dit is dus precies waarom het zo lastig is. In mijn geval vind ik de nadelen van de FUT niet opwegen tegen de voordelen van FUE. De prijs is voor mij nooit een argument geweest om voor FUT te kiezen.

Voor zover ik weet doet Dr Feriduni beide methoden bij AC. Maar als je daar meer over weet.....

wesley1982 10 augustus 2009 08:03

ik hoop dat je geluk hebt...
 
ik hoop echt dat je fut-scar zal meevallen...
dat je deze keuze laters niet beklaagd...

ik heb ook een fut gedaan , welke zeer goed gedaan is, maar er is wel altijd een lidteken , vanuit dat standpunt en andere zaken (beperktere haarstylen enz)
ga ik deze keer voor fue...
ik denk dat kaalscheren bij mij veel meer nadelen zal geven dan bij iemand dat nog geen scar heeft... toch liever dit , gewoon even doorbijten...
ikzelf snap niet wat de vrees is voor dat kaalscheren ? binnen de 2 weken a 1 maand is alles al redelijk weer doorgegroeid... en ze doen ook fue met lang haar, prohair allesinds wel..
en als je haar blijft achteruitgaan ? denk ik aan ambo om nu nog maar een voorbeeld te geven , je zit dan met een scar achteraan , als het ooit zo slecht achteruit gaat ,dan zal je het wel moeten kort scheren omdat het er heel raar kan uitzien met die plukjes lang haar , en dan zit je met een scar dat mensen van ver al zullen zien...

je gebruikt ook geen fina of dergelijke ? het zal achteruit gaan hoor :P in welke norwoodschaal zit je ?

volledig eigen keuze welk je kiest hoor
ik zou zeggen : welkom bij de FUT club...
hopelijk gaat alles prima , snel genezen , kleine scar , en goeie groei... :cool:

jzijp 10 augustus 2009 10:00

Ik ga er in ieder geval vanuit dat het allemaal prima zal verlopen. Je hoort bij operaties altijd de dingen die fout gaan en veel minder vaak wat er allemaal goed gaat. De enige manier om erachter te komen of ik de juiste keuze heb gemaakt is achteraf en dan zou ik eigenlijk beide behandelingen moeten ondergaan om het verschil te kunnen beoordelen.

Ik zit in norwood II. Met de consultant van AC heb ik het ook gehad over de verwachting van verdere uitval. Daarover werd aangegeven dat gezien mijn leeftijd en huidige beeld de kans op zware uitval na nu niet groot is. Dit wil niet zeggen dat het niet verder achteruit zal gaan, maar ik zal niet bovenop al mijn haar gaan verliezen.

Ik gebruik inderdaad geen medicatie.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wesley1982 (Bericht 215839)
ik zou zeggen : welkom bij de FUT club...
hopelijk gaat alles prima , snel genezen , kleine scar , en goeie groei... :cool:

Thanks :P

jzijp 15 augustus 2009 13:25

Nog een krappe 2 weken en dan is het zover. Het is merkbaar; thuis komt het onderwerp ht en operatie steeds vaker aan de orde. Ik heb er wel en geen zin in als jullie begrijpen wat ik bedoel. Erg veel zin in het uiteindelijke resultaat :D, maar zie toch wel op tegen de operatie :eek:.

Wat ik me afvraag is hoe het direct na de operatie gaat. Hoe kom je uit de kliniek? Hoe zie je eruit, hoe voel je je. Natuurlijk kan de kliniek daar ook antwoord op geven, maar ik zou graag wat persoonlijke ervaringen lezen.

Wat is de ervaring gedurende de eerste 1 a 2 weken?
Hoe zit het bijvoorbeeld met vocht, pijn, etc.

wesley1982 15 augustus 2009 13:55

eens de donor uit verdoving komt zal je het wel goed voelen
 
wel ik heb lichte anti-biotica gekregen en pijnstillers...
zodra je donor achteraan wakker word zal je het wel goed voelen, vergeet niet dat ze een hele reep huid uit je achterhoofd gehaald hebben en dan alles terug dichtgespannen en bij elkaar genaaid :P

slapen is een echt probleem , toch ging het redelijk goed omdat die pijnstillers zo zwaar waren dat je ver je ogen niet kon openhouden, voor ik die nam kon ik mijn ogen ook bijna niet meer openhouden maar dan wel van die pijn...
ik sliep met zo een nekkussentje met het idee : zo raak ik mijn genaaide zone niet en lig ik niet op mijn grafts.... fout
ik ben wakker geworden dat ik toch in mijn slaap iets gedraaid was en een klein beetje op men voorhoofd lag , het bloedde beetje , heb het direct lichtjes gedept met papieren zakdoekje...
net toevallig dat op die plaats waar het zo bloedde een cirkeltje dat iets minder dik is , daarmee bedoel ik een cirkeltje dat er minder graftjes doorgekomen waren , waarschijnlijk door de redelijke bloeding op die zone zijn er paar graftjes uitgeduwd....

ik denk dat ik bij mijn volgende ht binnenkort dus , ga proberen rechtop te slapen in een zetel met soort bescherming rond me dat ik praktisch niet mijn hoofd kan op de zetel zelf leggen... ik ben er nog niet aan uit...

de eerste 3 - 4 dagen zijn de zwaarste , daarna gaat het enkel beter...
ik mag echt niet klagen van mijn fut , maar toch liever een fue , die kleine putjes zagen er veel minder zwaar uit dan snee van oor tot oor...

norwood2 15 augustus 2009 14:08

Ja FUE donor ziet er mooi uit hoor, Wesley. Ik ben zo blij dat ik nog steeds mijn haar kan kortwieken.

Wat betreft de operatie, jzijp, stel je je er niet teveel van voor. Voor mij persoonlijk was het wel afzien, maar daar lagen andere redenen aan ten gronde. Die verdovingen zijn wel ff pijnlijk.

Vanaf het moment dat ik daar binnen stapte, heb ik nooit het idee gehad dat er een cosmetisch operatie ging plaatsvinden een half uur later.

Receptiedesk (zat zo'n schat van een meid achter, met heerlijk vlaams accent) en behandelkamer liggen nog geen 20 meter van elkaar af. :)

Nee niet te vergelijken met een operatie in het ziekenhuis, wat mij betreft. Kan niet wachten totdat ik daar (AC) weer in de stoel ligt. Wat mij betreft mag het morgen nog gebeuren.

jzijp 15 augustus 2009 18:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wesley1982 (Bericht 216555)
wel ik heb lichte anti-biotica gekregen en pijnstillers...
zodra je donor achteraan wakker word zal je het wel goed voelen, vergeet niet dat ze een hele reep huid uit je achterhoofd gehaald hebben en dan alles terug dichtgespannen en bij elkaar genaaid :P

Bedankt voor dat beeld :cool:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wesley1982 (Bericht 216555)
slapen is een echt probleem , toch ging het redelijk goed omdat die pijnstillers zo zwaar waren dat je ver je ogen niet kon openhouden, voor ik die nam kon ik mijn ogen ook bijna niet meer openhouden maar dan wel van die pijn...
ik sliep met zo een nekkussentje met het idee : zo raak ik mijn genaaide zone niet en lig ik niet op mijn grafts.... fout
ik ben wakker geworden dat ik toch in mijn slaap iets gedraaid was en een klein beetje op men voorhoofd lag , het bloedde beetje , heb het direct lichtjes gedept met papieren zakdoekje...
net toevallig dat op die plaats waar het zo bloedde een cirkeltje dat iets minder dik is , daarmee bedoel ik een cirkeltje dat er minder graftjes doorgekomen waren , waarschijnlijk door de redelijke bloeding op die zone zijn er paar graftjes uitgeduwd....

ik denk dat ik bij mijn volgende ht binnenkort dus , ga proberen rechtop te slapen in een zetel met soort bescherming rond me dat ik praktisch niet mijn hoofd kan op de zetel zelf leggen... ik ben er nog niet aan uit...

Is daar helemaal niets over geadviseerd. Je hebt nl erg moeilijk controle over wat je doet wanneer je slaapt. Ik had zelf ook het plan om een klein kussentje te gaan gebruiken, zodat je achterhoofd vrij is (zoals hier op het forum als tip is gegeven, weet niet meer precies wie). Maar inderdaad, wanneer je toch met je voorhoofd op het kussen/matras terecht komt 's nachts, dan lijkt het me zeker niet bevordelijk.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wesley1982 (Bericht 216555)
de eerste 3 - 4 dagen zijn de zwaarste , daarna gaat het enkel beter...
ik mag echt niet klagen van mijn fut , maar toch liever een fue , die kleine putjes zagen er veel minder zwaar uit dan snee van oor tot oor...

tja, keuze tussen fut en fue. er is in dit topic al het nodige over geschreven. Ik kan me de keuze voor beide voorstellen. Maar ook met een fue zul je in eerste instantie niet echt lekker slapen. Bovendien is het voor het ontvangstgebied niet anders. En slapen in een stoel?
Hoewel, mijn opa deed dat ook na de lunch :D

Hoe lang blijft het ontvangstgebied eigenlijk kwetsbaar. Wanneer zijn de grafts zodanig dat ze wel een stootje kunnen hebben. (anders maar heel veel red bull drinken...)

jzijp 15 augustus 2009 18:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door norwood2 (Bericht 216559)
Ja FUE donor ziet er mooi uit hoor, Wesley. Ik ben zo blij dat ik nog steeds mijn haar kan kortwieken.

Wat betreft de operatie, jzijp, stel je je er niet teveel van voor. Voor mij persoonlijk was het wel afzien, maar daar lagen andere redenen aan ten gronde. Die verdovingen zijn wel ff pijnlijk.

Vanaf het moment dat ik daar binnen stapte, heb ik nooit het idee gehad dat er een cosmetisch operatie ging plaatsvinden een half uur later.

Receptiedesk (zat zo'n schat van een meid achter, met heerlijk vlaams accent) en behandelkamer liggen nog geen 20 meter van elkaar af. :)

Nee niet te vergelijken met een operatie in het ziekenhuis, wat mij betreft. Kan niet wachten totdat ik daar (AC) weer in de stoel ligt. Wat mij betreft mag het morgen nog gebeuren.

Voor mij wordt het de eerste serieuze operatie. Ik heb gelukkig nooit in het ziekenhuis gelegen. Wel wat poliklinische dingen. Ongetwijfeld heeft het ook daar mee te maken. Ik ben ook zeker heel blij dat ik naar een privekliniek ga, want ik heb niet echt een hoge pet op van de reguliere gezondheidszorg/ziekenhuizen.

Verder heb ik alleen ervaring met de kliniek in Veldhoven. Ook daar zijn het zeer prettige mensen. Samen met mijn vrouw komen we er regelmatig, vanwege o.a. een laserbehandeling voor het verwijderen van een tattoeage van haar. Ik ga er vanuit dat de mensen in Belgie in ieder geval op dezelfde manier met de patienten omgaan. Alle verhalen die ik lees over AC en dr Feriduni bevestigen dat ook. Dat is ook niet waar ik me zorgen over maak.

Mijn vraag was eigenlijk wat meer informatief bedoeld. Wat kan je nog verwachten als je na de operatie de kliniek uitloopt. Hoe is het eerste beeld, hoe ziet je hoofd er dan uit, wat voel je precies (of niet).

norwood2 15 augustus 2009 19:43

Ik kreeg zo'n tulband om het hoofd, en die was lekker doordrenkt met bloed de volgende ochtend. Dat zal met een FUT misschien anders zijn. Ik denk dat het litteken gaat trekken naarmate de verdoving uitgewerkt is. Een beetje opgezwollen voorhoofd, wat de dag nadien nog erger is.

Wat mij nog erg bij is gebleven is een achterhoofd vol met gaten. Die de assistente dan heel voorzichtig probeert te wassen na de behandeling. Tis een onbeschrijvelijk gevoel als men dan met de handen over die gaten heengaat.

Limbo 15 augustus 2009 21:03

Ik had bij mijn FUT geen tulband om. Wel een pleister om het voorhoofd om de zwelling naar de zijkanten te dirigeren wat jammerlijk faalde.

Ook het medisch wassen na de FUT was allesbehalve een pretje. En inderdaad trok het litteken behoorlijk de eerste dagen.

EnWeeDrie 16 augustus 2009 01:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door norwood2 (Bericht 216559)
Ja FUE donor ziet er mooi uit hoor, Wesley. Ik ben zo blij dat ik nog steeds mijn haar kan kortwieken.

Wat betreft de operatie, jzijp, stel je je er niet teveel van voor. Voor mij persoonlijk was het wel afzien, maar daar lagen andere redenen aan ten gronde. Die verdovingen zijn wel ff pijnlijk.

Vanaf het moment dat ik daar binnen stapte, heb ik nooit het idee gehad dat er een cosmetisch operatie ging plaatsvinden een half uur later.

Receptiedesk (zat zo'n schat van een meid achter, met heerlijk vlaams accent) en behandelkamer liggen nog geen 20 meter van elkaar af. :)

Nee niet te vergelijken met een operatie in het ziekenhuis, wat mij betreft. Kan niet wachten totdat ik daar (AC) weer in de stoel ligt. Wat mij betreft mag het morgen nog gebeuren.

Ik ben ook echt blij dat ik voor FUE ben gegaan want ik ben er na de FUE behandeling achtergekomen dat gemilimeterd of kort haar me goed staat. Ik had verwacht dat mijn hoofdvorm veel vreemder zou ogen. Ik krijg alleen maar complimenten van mensen die weten dat ik vorige week een HT heb ondergaan en zelf vind ik het er zeker niet verkeerd uitzien.

jzijp 16 augustus 2009 11:19

Ik was inderdaad benieuwd of je hoofd wordt ingepakt. Ik vraag me af of dit afhankelijk is van het type behandeling (FUE/FUT) of van de hoeveelheid/locatie. Ongetwijfeld is het ook per kliniek anders. Ik zie dat norwood2 met een FUE bij AC wel een tulband had en Limbo met FUT bij TH niet.

Wat me overigens verder opvalt is dat iedereen het wel heeft over een opgezwollen hoofd(huid) en vocht dat eruit moet. Een manier om dit versneld af te (laten) voeren is lymfedrainage (bij de fysio). Is er iemand die daar ervaring mee heeft? Bij lyposuctie bijvoorbeeld wordt dit door diverse chirurgen geadviseerd t.b.v. het herstel. Ik ben zelf in ieder geval van plan om dit wel te doen. Ik zal zeker mijn ervaringen hierover melden.

AnthonieH 16 augustus 2009 11:55

Die lymfedrainage klinkt als een behoorlijk serieus middel om een in het algemeen zeer klein probleem (zowel in omvang als in tijd) op te lossen. Vergeleken met de zwellingen en bloeduitstortingen na een lyposuctie is dat beetje zwelling op je voorhoofd absoluut peanuts. Ik zou het maar gewoon ondergaan. Na vier dagen is het voor bijna iedereen over. Voor zo'n korte tijd ga je toch niet tobben met weer extra gaten in je huid?

wesley1982 16 augustus 2009 12:59

wel zwelling , geen vocht eruit....
 
wel ik had ook wel wat zwelling, de kans zit erin dat ze bij een fut je zo een (zweet)band over je hoofd trekken dat de zwelling tegenhoudt van af te zakken naar je gezicht , dit was toch bij mij het geval en het werkte...
vocht dat ergens uitkwam had ik wel niet , en zo een tulband doen ze niet bij fut aangezien het lidteken aan elkaar gehecht word...
je zal er zelf niets van zien als je haar niet te kort is , ik zag ook niks aan mijn achterhoofd direct na men fut...

die zwelling gaat vanzelf weg hoor, als het erg is , kan je wel een ice-pack op je voorhoofd leggen , dat helpt ook wel wat ,heb ik ook gedaan op advies van de ht-arts... zolang je er niet bij je grafts mee komt kan het geen kwaad...

extra behandeling lijkt me toch terug meer belasting voor je lichaam , die zwelling is een natuurlijke reactie van je lichaam op die ht...
ik zou gewoon even doorbijten en zwelling beperken met ice-pack...

jzijp 17 augustus 2009 18:05

Uit jullie reacties begrijp ik dat het niet helemaal duidelijk is wat lymfedrainage is. Het wil zeggen dat (door de fysiotherapeut) de lymfe klieren gestimuleerd worden zodat het vocht beter/sneller wordt afgevoerd. Het is helemaal geen zware behandeling en al helemaal geen extra belasting voor je lichaam. De lymfe klieren worden nl al gestimuleerd door er licht overheen te wrijven.
Van extra gaten in je hoofd is dus al helemaal geen sprake.
In geval van een ht zit het vocht in je hoofd, dus zullen de klieren in je hals, bij je oren en eventueel bij je neus gestimuleerd worden.

AnthonieH 17 augustus 2009 19:16

Interessant, ik dacht meteen aan een drain. Ik weet niet of die zoutoplossing die wordt ingespoten overigens via het lymfesysteem wordt weggewerkt. Ik ging er eigenlijk van uit dat het via de bloedbaan verdwijnt.

Als ik dit verhaal over oedeem en lymfedrainage lees, dan sterkt mij dat in de mening.

Maar probeer het in ieder geval en laat ons weten hoe het verloopt!

jzijp 22 augustus 2009 10:15

Wat ik begrijp na het (snel) lezen van het artikel waar je naar verwijst is dat lymfedrainage bijdraagt aan een betere en snellere afvoer van afvalstoffen. Het gaat daardoor dus ook zwelling tegen.

Ik zal zeker mijn ervaringen delen.

rikrik 31 augustus 2009 19:33

Hoe is het gegaan?
 
He jzijp,

hoe ben je gevaren na je FUTbehandeling?
Ik hoop dat het je is meegevallen. We horen het wel.

gr.
Rik

jzijp 2 september 2009 10:23

Afgelopen vrijdag was het dan eindelijk zover. Tijd voor mijn HT.
Donderdagmiddag zijn we (ik en mijn vrouw) naar Hasselt gereden. Om te voorkomen dat we op de dag van de operatie 's ochtend bizar vroeg de deur uit zouden moeten hebben we een extra nacht in het hotel geboekt.

Vrijdagochtend met de taxi naar de kliniek (verzorgd door en op kosten van de kliniek). Daar voor het eerst Dr. Feriduni ontmoet. Zoals al meerdere hier hebben aangegeven een erg sympathieke man. In dit gesprek heeft hij mijn situatie bekeken en is de nieuwe haarlijn bepaald. Hij heeft uitgebreid de tijd genomen om te (be)oordelen en uit te leggen hoe de behandeling zou gaan verlopen.

Het eerste deel van de operatie was uiteraard het verwijderen van een deel van de huid met de donorharen. Het verdoven van mijn achterhoofd was zoals ik verwachtte pijnlijk, maar wel te doen. Hij gaf aan dat de eerste 5 injecties vervelend zouden zijn en de volgende minder, hetgeen ook klopt. Bovendien zet hij ze vrij snel achter elkaar. Tijdens het inzetten van de naald gebruikt hij een trillend apparaatje dat hij op de huid zet. Dit stimuleert de huid en heeft als effect dat het afleid van de prik. Ik heb geen idee of het hierdoor ook echt minder pijnlijk is, aangezien ik het verschil niet heb kunnen voelen.

Na de verdoving is de huid verwijderd en zijn de nietjes geplaatst. Dit was best een apart gevoel. Het is net of er iemand met een nietmachine langs je hoofd gaat en ....

De volgende stap.
Het verdoven van mijn voorhoofd. Ook deze verdovingen waren niet prettig. Ik had wel het idee dat ze wat beter te doen zijn dan die in je achterhoofd. Nadat ook hier alles verdoofd was, begon de Dr. aan het maken van de sneetjes. Dat is een heel aparte gewaarwording. Je hoort nl. dat de sneetjes gemaakt worden. Het geeft een soort van krakend geluid. Ik vond het zelf niet echt erg. Het klonk eigenlijk wel grappig.

Tijd voor lunch. We hadden vantevoren al aangegeven wat we wilden hebben en dat was (uiteraard) keurig geregeld. Ik had geen flauw benul van de tijd, maar hoorde later dat we rond 13.00 zaten te lunchen.

Na de lunch was het tijd voor het inzetten. Dit werd gedaan door 2 van de assistentes. Voor zover ik het me herinner ben ik wel een paar keer weggezakt. Aangezien ik rechts een grotere inham had dan links, bleef er uiteindelijk een over om het af te maken. Hierna kwam Dr. Feriduni er weer bij en heeft nog de laatste sneetjes gemaakt om het werk goed af te maken (de finishing touch).

Na afloop was ik uren verder, behoorlijk moe en mijn HT was een feit.
Het aantal grafts is uiteindelijk een kleine 2500 stuks geworden.

Aangezien alles toch behoorlijk gevoelig begon te worden heb ik vlak voor vertrek uit de kliniek mijn eerste pijnstiller ingenomen.

Rond 17.30 met de taxi terug naar het hotel.

En dan begint de avond. Mijn hoofd voelde dik en groot aan van de verdoving. Er zat verband omheen vanwege de wond aan de achterkant. Mijn voorhoofd begon al wat op te zwellen. Een paar uur later heb ik nog een pijnstiller genomen. Half op bed liggend hebben we een film gekeken.
Alles voelt pijnlijk. Hoe moet je liggen. Op je zij of buik mag uiteraard niet vanwege de implantaten. Op je rug is ook niet echt lekker vanwege je achterhoofd. Ik heb wel een nekkkussentje meegekregen. Hierdoor ligt je achterhoofd los, zodat er geen druk op komt.

Na de film toch maar proberen om te gaan slapen. Continu zoekend naar hoe je moet liggen. Ik geloof dat ik ongeveer 3 uur geslapen heb. De laatste 3 uur heb ik zittend half suffend door gebracht. Ik moet zeggen dat ik op dat moment een stuk minder blij was met mijn HT.

De volgende ochtend terug naar de kliniek voor de controle en een wasbeurt. Het verband werd eraf gehaald en de wond (achterkant) schoongemaakt. Mijn vrouw kon daar bijzijn zodat ze goed kon zien wat ze wel en niet moest doen in de komende dagen.

9.30: Eindelijk op weg naar huis (nog 2 1/2 uur te gaan).
De pijn was verrassend genoeg erg goed te doen. Zaterdagavond heb ik voor de zekerheid voor het slapen nog een pijnstiller genomen.

Het gaat nu erg goed. Het ontvangstgebied ziet er goed uit. Uiteraard wel de gebruikelijke rode korstjes.
Ik heb wel last gehad van een behoorlijke zwelling. Veel vocht dat eerst op mijn voorhoofd zat en langzaam langs (en soms door) mijn ogen wegzakte. Ik wist niet dat ik er zo lelijk uit kon zien.
Maandag naar de fysio geweest voor lymfedrainage. Dit heeft een behoorlijk goed effect gehad. Het is nog niet helemaal weg, maar dat zal nu vrij vlot gaan verwacht ik.

Ik moet nu elke dag mijn haren spoelen en om de dag wassen met (meegekregen) ph neutrale shampoo. Vanaf vandaag ook elke dag wat (meegekregen) olie op het ontvangstgebied aanbrengen.

Het gaat erg goed. Ik doe wel lekker rustig aan. Beetje hangen op de bank. Tijdschriftje lezen, filmpje kijken (wat is er een troep op de tv overdag).
Ik slaap 's nachts erg slecht. Ik heb als ik lig erg veel last van de nietjes in mijn hoofd. Doordat je erop gaat liggen wordt het pijnlijk. Ik probeer wel steeds om iets onder mijn nek te leggen, maar heb ook last van langdurig in dezelfde houding liggen. Ik lig nog steeds alleen op mijn rug.

Zou ik het weer doen? Absoluut. De operatie zelf is me heel erg meegevallen. De injecties voor de verdoving waren zoals verwacht vervelend. Het enige dat me erg tegenvalt en waar ik flink last van heb zijn de nietjes, maar ook dat is tijdelijk (over anderhalve week gaan ze eruit).

En nou maar afwachten hoe de groei gaat.....

Cornelis 2 september 2009 12:07

Het is dus allemaal redelijk meegevallen, zo te lezen. Bedankt voor je imput. Heb je je haar van tevoren gemillimeterd of heb je nog steeds dat
lange haar. Als dat laatste het geval is ga je dan ook proberen om de
nieuwe aanplant/ wondjes te verbergen met het lange haar tot het er
normaal uitziet? En heeft de dokter ook de slapen bijgewerkt met die 2500 grafts of alleen aan de voorkant?

Maar goed, laat ik niet teveel vragen stellen, want jij hebt wel andere dingen aan je hoofd ( letterlijk en figuurlijk:D), zoals herstellen.

Nelis

Ambo 2 september 2009 12:17

Het ergste heb je in ieder geval gehad!

Nu ga je alleen maar opknappen. Ik kan het weten, ik heb op 18 augustus een FUT van 2.000 grafts gehad.... :D

Je hoofd comfortabel op het kussen leggen is inderdaad lastig de eerste tijd. Ik heb nog hechtingdraad in mijn achterhoofd zitten, die gaan er a.s. dinsdag uit, maar kan er inmiddels goed op liggen.

Waarom de ene draad gebruikt en de ander nietjes, weet ik ook niet. Dat ijzer lijkt me toch iets minder comfortabel dan draad...

Veel sterkte en succes met je haargroei!!

En wanneer kunnen we de foto's bewonderen? :D

jzijp 2 september 2009 12:21

Over het geheel genomen is het zeker meegevallen. Maar realiseer je wel dat ik me erg goed heb voorbereid. Ik heb veel informatie gezocht over de haartransplantatie en de behandeling vanuit diverse hoeken (forum, gesprekken in de kliniek, website van Feriduni en internet algemeen). Ik wist dus goed wat me te wachten stond. Vanuit die optiek viel het mee. Het is zeker geen lichte operatie. Het enige dat echt tegenvalt zijn de nietjes (en dan met name bij het slapen).

Ik heb mijn haar niet gemillimeterd. Had wel gevraagd of dit nodig is, maar dat is het niet. Aan de voorkant is er wel een klein beetje afgehaald, zodat de chirurg en de assistenten er beter bij kunnen. Komt het resultaat ook weer ten goede.

Het voordeel van mijn lange haar is zeker dat het er straks behoorlijk overheen zal vallen. Het nadeel is dat het een stuk langer duurt voordat de implantaten dezelfde lengte zullen hebben.

Er is een klein deel gebruikt voor mijn slapen.

bouman239 2 september 2009 16:18

klinkt allemaal best heftig zeg. Pijnlijke verdovingsprikken, slecht slapen, nietjes in je hoofd die irriteren... het is toch een behoorlijke ingreep je moet het er wel voor over hebben

norwood2 2 september 2009 17:29

Daar moet je zeker wat voor over hebben. Eigenlijk iedere cosmetische operatie heeft zijn neven effecten.

Heb volgend jaar nog een andere (cosmetische) operatie, volledig onder narcose. Daar zie ik 10x meer tegen op toch. :)

Vergeleken met veel andere ingrepen, denk ik dat een HT zeker niet heel zwaar valt. Als je sommige dingen soms op tv ziet. Een hele simpele borstvergroting heeft men soms weken nog last van.

Ambo 2 september 2009 17:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door norwood2 (Bericht 218668)
Daar moet je zeker wat voor over hebben. Eigenlijk iedere cosmetische operatie heeft zijn neven effecten.

Heb volgend jaar nog een andere (cosmetische) operatie, volledig onder narcose. Daar zie ik 10x meer tegen op toch. :)

Vergeleken met veel andere ingrepen, denk ik dat een HT zeker niet heel zwaar valt. Als je sommige dingen soms op tv ziet. Een hele simpele borstvergroting heeft men soms weken nog last van.

Doe inderdaad liever een HT dan een borstvergroting... ;)

Maar Norwood Helwegen, waarvoor ga je nu weer onder het mes dan???

norwood2 2 september 2009 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambo (Bericht 218671)
Doe inderdaad liever een HT dan een borstvergroting... ;)

Maar Norwood Helwegen, waarvoor ga je nu weer onder het mes dan???

:P idioot.

Ze gaan mijn kaak verlengen/naar voren zetten. Een mooie stevige kaalijn is in. ;)

Limbo 2 september 2009 18:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambo (Bericht 218671)
Maar Norwood Helwegen,

:D:D:D

Het scheelt wellicht op te merken dat Helwegen een Limburgse is...:eek:

rikrik 2 september 2009 18:22

[quote=Ambo;218671]Doe inderdaad liever een HT dan een borstvergroting... ;)

Maar Norwood Helwegen quote]

Hahaha:D:D.
Zou je wel enig staan zo'n borstvergroting denk ik zo Ambo:D.

He jzijp, dank voor je verslag, dat gaat helemaal goed komen met je!
Er zijn wel flink meer grafts ingegaan dan afgesproken was he? Heb je daar inbreng in gehad en hoe gaat dat prijstechnisch?

Succes met je herstel in ieder geval!

Ambo 2 september 2009 18:23

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door norwood2 (Bericht 218676)
:P idioot.

Ze gaan mijn kaak verlengen/naar voren zetten. Een mooie stevige kaalijn is in. ;)


Type centenbak wil je??

Wanneer moet het gaan gebeuren?

Ambo 2 september 2009 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Limbo (Bericht 218685)
:D:D:D

Het scheelt wellicht op te merken dat Helwegen een Limburgse is...:eek:

Waarom verbaast me dat niet? ;)

Ambo 2 september 2009 18:25

[quote=rikrik;218688]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambo (Bericht 218671)
Doe inderdaad liever een HT dan een borstvergroting... ;)

Maar Norwood Helwegen quote]

Hahaha:D:D.
Zou je wel enig staan zo'n borstvergroting denk ik zo Ambo:D.

He jzijp, dank voor je verslag, dat gaat helemaal goed komen met je!
Er zijn wel flink meer grafts ingegaan dan afgesproken was he? Heb je daar inbreng in gehad en hoe gaat dat prijstechnisch?

Succes met je herstel in ieder geval!

Ik meen laatst gelezen te hebben dat AC het 'meerwerk' niet meer gratis doet...


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:02.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.