Haarweb Forum

Haarweb Forum (http://www.haarweb.nl/forum/index.php)
-   Chirurgische behandelingen (http://www.haarweb.nl/forum/forumdisplay.php?f=82)
-   -   Mijn ervaring : 1500 Grafts bij Prohairclinic (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=14214)

Andre2000 15 oktober 2008 14:59

Mijn ervaring : 1500 Grafts bij Prohairclinic
 
Hello mensen, hierbij ff mijn verhaal van mijn FUE haartransplantatie bij Prohairclinic te Mechelen (1500 grafts). Ik was zo bang en panisch dat ik bijna niet was komen opdagen. Vandaar ik dit stukje schrijf voor mensen die nog twijfelen of net zoals ik...heel ERG bang zijn :)

Ik moest op Dinsdag 14 Oktober 2008 om half 8 aanwezig zijn. Ik had de dagen ervoor al bijna niet geslapen. Zelfs een paniek aanval gehad. Rond 6 uur in de ochtend had ik eigenlijk besloten helemaal niet meer te gaan. Rond kwart voor 7 had ik de moed bij elkaar geraapt en dacht..als ik daar ben dan beslis ik wel hoe en wat. Het is altijd nog mijn keuze toch? Zo gezegd zo gedaan. Stapte in de auto en rond kwart over 7 was ik in Mechelen (vertrok uit Antwerpen) bij Prohairclinic. Na veel aarzelen stapte ik uit de auto en ging het gebouw bibberend naar binnen.

Ik was te vroeg maar de dame die me opving zag al aan me dat ik heel ERG bang was. Zo bang dat ik zelfs niet had gegeten, wat toch wel noodzakelijk is voordat je wordt behandeld. Ik kreeg een kopje thee en ik vertelde de dame dat ik ERG bang was. Ze zag het denk ik ook aan mij want ze ging gelijk even met mij praten. Weer uitleggen wat ze gaan doen en hoe ze dat doen. Dat had ik allemaal al van Bart gehoord 2 maanden geleden maar ik moet eerlijk zeggen..op dat moment had ik wel weer ff nodig. Ze stelde mij zo op mijn gemak dat ik zelfs het aangeboden stuk fruitbar aan het eten was.

Ze haalde daarna gelijk dokter De Reys erbij (de arts die mij zou gaan behandelen). Deze vroeg mij of ik een kalmerings pilletje wilde? Ik dacht..baat het niet schaadt het niet en misschien maakt het me wel rustig. Doordat de mensen zo vriendelijk en rustig bleven werd ik ook een stuk rustiger (pilletje werkt pas na ongever 1 uur dus dat was het niet). Toen heb ik me er maar in berust denk ik want ik liep met de dame mee en daarna ging alles vanzelf (teminste zo leek het).

Ik moest eerst iets anders als shirt aantrekken, soort van iets wat je in het ziekenhuis ook aan krijgt (achterkant dichtmaken). Kreeg een eigen opbergkast incl. sleutel. Daarna werd ik geschoren door de vriendelijke dame die me ook al had opgevangen. Eindelijk klaar voor het grote werk waar ik toch nog wel een klein beetje tegen op keek. De mensen van prohairclinc bleven desondanks rustig en legden me uit wat ze allemaal zouden gaan doen zodra ik plaats zou nemen, nou ja liggen haha.

De 1ste verdoving was een soort van pistool apparaat (future iets.denk aan star trek) En daarmee “schiet” Dr De Reys de verdoving op de plekken waar je verdoofd moet worden. Ik was nog steeds wel bang maar dit pistool maakte geen indruk op me.
Het maakte meer herrie voor mijn gevoel dan dat het pijn deed. Mijn
Transplantatie behelsde 1500 grafts dus er werd aardig wat verdoofd.
Vervolgens volgende de 2de verdoving en die voelde ik heel licht. Af en toe deed het een beetje zeer. Mijn angst is er niet voor niets, ik heb namelijk een lage pijn drempel. Maar dit deed lang niet zo zeer als ik had verwacht.
Daarna voelde ik helemaal niets meer en gingen ze de grafts eruit halen waar ik dus 0,0 iets van voelde. Ik ben zelfs hier en daar ff in slaap gevallen want de tijd ging erg snel.

Ik heb zwaar krullend haar maar ik heb niet echt gemerkt dat ze daar een probleem mee hadden ofzo. Ik weet uit ervaring bij kappers dat krullend haar lastig is dus ik was op mijn hoede.

Ongeveer rond 12:15 mocht ik van de stoel/tael (hoe noem je zoiets?) af om te gaan eten. Ik was zoooo duizelig, niet normaal meer maar dat komt van het lange liggen op je buik. De vriendelijk dame liet me even op adem komen en ik liep naar de plek waar ik kon gaan eten. Eten had ik zelf uitgezocht en smaakte prima. Ik liet wel 2/3 staan. Als ik namelijk nerveus ben dan kan ik niet meer eten. Ik ben nameijk een controle freak en dat
werkt soms in je nadeel, zoals in dit geval.

Na 30 minuten kwam ik de behandelkamer weer binnen en zag dat ik moest
gaan zitten ipv liggen. Het was namelijk tijd om de grafts er weer in te gaan zetten. En ja hoor daar was Dr De Reys weer met zijn startrek “pistool” (zo noem ik het maar) om de vookant van mijn hoofd te verdoven. Het leek weer het wilde westen qua geluid maar ik voelde er eigenlijk niets van. Raar gevoel maar niet dat ik zeg, ZO dat doet pijn.
Daarna volgde weer de 2de verdoving die voor mijn gevoel wat pijnlijker is zo af en toe. Als ik zou mogen kiezen dan zouden ze alle verdovingen met dat starttrek “pistool” moeten gaan doen..ook in het ziekenhuis.

Daarna werden er soort van sneetjes gemaakt (ik heb niet opgelet, wilde er niets van weten),zo voelde het teminste. Toen dat klaar was gingen de dames de grafts terug plaatsen. Dat ging helemaal lekker. Ik had namelijk films meegenomen en die kon ik gaan kijken.
Heerlijk, film kijken terwijl de dames pijnloos de grafts er aan het inzetten zijn. Op mijn aanvraag hebben ze nog op 1 plek na verloop van tijd extra verdoving gegeven. Ik voelde geen pijn maar wel iets en dacht ; voordat het wel pijn gaat doen geef ik het aan waarop direct gereageerd werd.
Rond 5 uur was ik klaar en de tijd was omgevlogen, mede dankzij het dvd video systeem van prohairclinic en mijn eigen dvd’s :D

Natuurlijk was ik weer duizelig van het zitten maar na 5 minuten was ik daar al snel van verlost. Dr De Reys riep mij bij zich op zijn kamer en gaf mij instructies mee en wat je staat te wachten als het gaat om de aankomende dagen. Daarna stapte ik in mijn auto en vroem op naar huis!

Eigenlijk kan ik wel erbij vertellen dat ik me dus druk heb gemaakt om niets J
Mocht je bang zijn of twijfelen vanwege angst..ga gewoon een keer langs en je zal zien dat het allemaal mee valt.

p.s. En heb geen foto’s want ik wil niet dat mijn gezicht of iets anders op het internet beland. Daar hou ik persoonlijk niet zo van. Ik had 2 a 3 maanden ook al een account aangemaakt maar weet login naam enzo niet meer dus vandaar deze :)

norwood2 15 oktober 2008 15:30

Leuk verhaal. Goed voor je dat het uiteindelijk toch allemaal meegevallen is. Misschien iets positiefs uit te halen dat je onvrede over je kaalheid niet je angst kon overtreffen en dat je er in ieder geval niet aan onderdoor ging. :)

Als je foto's plaatst moet je ook je gezicht verwijderen, maar misschien vind je dat ook niks. Ik ben altijd wel erg benieuwd naar foto's.

Sterkte verder !

Andre2000 15 oktober 2008 15:55

Ik zal erover nadenken norwoord2. Ik vond jouw stukje ook goed om te lezen. Dat zorgt toch voor een stukje minder angst.

Ik wil trouwens dit forum en zijn members ook bedanken! Jullie hebben me echt geholpen om een beslissing te maken. Er is echt veel kennis
aanwezig op dit forum!

Limbo 15 oktober 2008 16:03

Dank je Andre2000. De meesten van ons plaatsen foto's van ervoor en erna, maar voel je niet verplicht zou ik zeggen. Wens je een voorspoedig herstel toe.
Ben je overigens naar meerdere klinieken geweest voordat je besloot te kiezen voor PH??

Andre2000 15 oktober 2008 16:20

Ik zou naar meedere gaan maar toen ik bij prohairclinic was geweest toen wist ik het al...dit is het. Ik ben een gevoelsmens en alles wees erop dat ze goed waren (incl forum verhalen) en ze hebben me niet teleur gesteld.

Limbo 15 oktober 2008 18:27

Als je gevoel goed was en bevestigd door je ervaring dan mag je met recht tevreden zijn!

Andre2000 16 oktober 2008 10:58

Update: Ik had van te voren zwaar rekening gehouden met de 1ste 2 dagen dankzij prohairclinic voorlichting (Bart van prohair heeft het zelf ondergaan dus weet waarover hij praat) maar ook door de patienten op deze site die goed voorlichten (mijn dank!).

Prohairclinic belde mij gisteren nog op om te vragen hoe alles gaat en om nogmaals aan te geven dat er zwellingen kunnen optreden (dat is normaal, de 1ste 2 dagen). Ik moet eerlijk zeggen dat het bij mij tot nu toe meevalt. misschien verzoek ik de goden op dit moment maar so be it haha

Wat wel tegenvalt is het slapen. Ik slaap normaal op mijn zijkant en dat kan ik nu wel doen maar durf het niet. Stel je voor dat je het tranplant gebied raakt..dat risico durf ik niet te nemen. Dus ik lig op mijn rug en kan bijna niet slapen. Ben kapot maar nog 1 nacht zo slapen, nou ja slapen, uhm liggen en dan ga ik weer lekker ouderwets liggen en slaap inhalen!

vega24 16 oktober 2008 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andre2000 (Bericht 180133)
Update: Ik had van te voren zwaar rekening gehouden met de 1ste 2 dagen dankzij prohairclinic voorlichting (Bart van prohair heeft het zelf ondergaan dus weet waarover hij praat) maar ook door de patienten op deze site die goed voorlichten (mijn dank!).

Prohairclinic belde mij gisteren nog op om te vragen hoe alles gaat en om nogmaals aan te geven dat er zwellingen kunnen optreden (dat is normaal, de 1ste 2 dagen). Ik moet eerlijk zeggen dat het bij mij tot nu toe meevalt. misschien verzoek ik de goden op dit moment maar so be it haha

Wat wel tegenvalt is het slapen. Ik slaap normaal op mijn zijkant en dat kan ik nu wel doen maar durf het niet. Stel je voor dat je het tranplant gebied raakt..dat risico durf ik niet te nemen. Dus ik lig op mijn rug en kan bijna niet slapen. Ben kapot maar nog 1 nacht zo slapen, nou ja slapen, uhm liggen en dan ga ik weer lekker ouderwets liggen en slaap inhalen!

Na 2 a 3dagen kun je als het goed is weer normaal slapen.

Een nekkussentje is handig.

En de zwelling die begint pas na 2 dagen... en kan wel een week duren.


Nog even volhouden dus!


Groet,
Vega.

AnthonieH 16 oktober 2008 15:05

De eerste twee nachten waren voor mij ook erg onwennig. Ik slaap ook op mijn zij en door de angst om misschien iets te beschadigen bleef ik op mijn rug liggen. De derde nacht was ik wel over die angst heen. Goed beschouwd lig ik je ook helemaal niet op je inhammen he :)

De zwelling begon bij mij op de derde dag en de vijfde dag was het helemaal weg.

Je verhaal doet me best denken aan dat van mezelf, al had ik niet die grote angst vooraf. Leuk in ieder geval dat je het zo met ons durft te delen.

O ja, ik vermoed dat je oude naam 'geengrap' was :)

Andre2000 16 oktober 2008 16:10

Ja dat was mijn inlognaam! Ik kon er maar niet op komen dus maakte maar een nieuw account aan.

Ik deel mijn mening zodat anderen er misschien ook weer iets uit kunnen halen. Zo ben ik maanden geleden op deze website beland en kon ik ook kennis putten uit andermans verhalen. We zijn er om elkaar te helpen :)

AnthonieH 16 oktober 2008 17:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andre2000 (Bericht 180148)
Ja dat was mijn inlognaam! Ik kon er maar niet op komen dus maakte maar een nieuw account aan.

Ik deel mijn mening zodat anderen er misschien ook weer iets uit kunnen halen. Zo ben ik maanden geleden op deze website beland en kon ik ook kennis putten uit andermans verhalen. We zijn er om elkaar te helpen :)

Geen probleem hoor. Ik vond het wel leuk en vroeg me een beetje af wat je destijds bewoog om die naam te kiezen ... je hebt nu in ieder geval al een HT achter de rug, dus als je het uitdunnen van je haar niet als grap zag, dan is dat nu wel duidelijk :)

Andre2000 16 oktober 2008 18:13

Ik ben heel slecht in namen verzinnen maar ik vond het inderdaad geen grap dat ik kaal aan het worden was, vandaar geengrap :)

Andre2000 24 oktober 2008 14:09

Ik was op dag 5 ziek geworden (niet van ht maar gewoon ziek) dus dat maakte alles even wat zwaarder. In de tussentijd zijn mijn korstjes verdwenen en de haarlijn ziet er geweldig uit. Je ziet wel dat het rood is dus dat zal ik proberen te verbloemen.

Volgens mij mag je er gewoon een skintoner (makeup) op doen.

Limbo 24 oktober 2008 15:16

Doe je niet teveel moeie; het zal niemand opvallen!!

NOOT 29 oktober 2008 22:04

is het nog steeds rood? zie je het erg? hoe lang duurt dat? ik lees in een blog op de site van prohair dat dat nog maanden kan duren. klopt dat? heb je foto's van je situatie nu?


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:27.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.