Los bericht bekijken
Oud 4 maart 2005, 20:15   #12
pizzacat
Kraak eens een noot!
 
pizzacat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2004
Berichten: 1.428
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door charliegirl
Pizzacat,

Ik heb wel degelijk jouw reply goed gelezen, hoor. Jij zegt dat stress een trigger kan zijn, geen oorzaak. In ieder geval beweer je dat er een relatie is tussen stress en AGA. Ik vraag me af of je die stelling kunt staven met wetenschappelijk onderzoek, artikels van artsen, enzovoort.

De reden waarom ik hierop regageer is omdat als je zegt dat er een relatie is tussen stress en AGA, je naar mijn mening impliceert dat je er zelf schuld aan hebt. Want als je stress had vermeden of er beter was mee omgegaan, had stress niet de trigger kunnen zijn en had je geen haaruitval. Ik weet natuurlijk dat je dat niet wilt impliceren, dat dat niet je bedoeling is, maar toch... Doet me een beetje denken aan die zogenaamde alternatieve dokters die zeggen dat stress een trigger voor kanker kan zijn. Dan geeft mij dat ook altijd het idee dat die mensen met al hun ellende eigenlijk ook nog eens beschuldigd worden van zelf hun ziekte uitgelokt te hebben. Daarbij denk ik dat heel de discussie rond stress door de medici zelf ook gevoerd wordt. De een denkt zus en de ander zo.

In ieder geval is het duidelijk dat de oorzaak van AGA hormonaal is. Wat jij beschrijft, over je lichaam dat essentiele bouwstoffen mist door stress, heb je daar studies over? Mijn endocrinologe is er formeel over: je moet al heel erg eenzijdig eten of helemaal niet eten om dat te hebben. Komt nauwelijks voor, behalve misschien bij vegetariërs die soms B12 missen.

Tenslotte, sommige artsen zeggen dat stress haaruitval kan veroorzaken, maar dan gaat het niet om AGA, maar om TE. Dat inderdaad bijna altijd spontaan herstelt. Ik denk dat jij het daarover hebt. Maar nogmaals, ook daarover zijn de meningen verdeeld. Geoffrey redmond bijvoorbeeld, zegt dat er eigenlijk geen TE bestaat, dat alle haaruitval in se hormonaal is. Needless to say zijn er weer dozijnen andere artsen die daar anders over denken. Ik denk dat de conclusie is dat er gewoon niet veel ZEKER geweten is over haaruitval.
Stress is een normaal onderdeel van ons bestaan, we ervaren bijna altijd in meer of mindere mate stress. De definitie van stress is ruwweg: Iedere vorm van belasting die van buitenaf op ons lichaam afkomt.
Stress wordt onderverdeeld in 2 groepen: MLE (Major Life Events) en DH (Daily Hassles). Onder MLE verstaan we: dood van een naaste, ontslag, scheiding, chronische ziekte, etc. DH omvatten: werkstress, relatieproblemen en ander dagelijkse strubbelingen. De meeste stress is niet te vermijden, de dood van een naast heeft onvermijdelijk een grote impact op je. Kortdurende stress is ook niet zo schadelijk. Het zijn de slepende problemen die vaak de meeste schade aanrichten.

Ik beweer niet dat AGA of welke ander ziekte dan ook een direct gevolg is van stress. Er zijn correlaties te vinden met stress en hoge bloeddruk, hartaanvallen en bepaalde persoonlijkheidstypen. Echter dat zijn correlaties, geen causale verbanden.

Mensen met een bepaalde dispositie voor een ziektebeeld zijn gebaat bij goede stresscoping strategieen. Stress kan in dergelijke gevallen de symptomen doen verergeren. Maagzweren zijn ook een klassiek voorbeeld van een door stress geinduceerde kwaal, meestal is de veroorzaker de Helicobacter Pylori. Langdurige stress ondermijnt ook het immuunsysteem.
Dit alles is terug te vinden in "Biological Psychology" van James W Kalat. ISBN 0-234-58816-6.

Met betrekking tot die voeding; ik het over uitzonderlijke gevallen. Maar er schuilt een addertje onder het gras, bij een constante stress situatie neemt je lichaam veel minder voedingsstoffen op. Dat komt omdat alle energie dan uitgaat naar het sympathische (fight or flight) zenuwstelsel, het parasympathische zenuwstelsel dat oa spijsvertering, voortplanting verzorgd en algemeen onderhoud verzorgd word op een heel laag pitje gezet. Vandaar dus de schadelijke effecten van stress. Dit is volgens het GAS (general adaptation syndrome)van Selye H. 'Stress of Life'. Veel, in beknopte vorm, over stress en de gevolgen is ook terug te vinden in ' Personality Psychology' Larsen R.J. & Buss D.M. ISBN 0-07-036605-5. Al dit bovenstaande is echter algemeen bekend/aangenomen. De boeken die ik erbij pak zijn standaardwerken in de Bio- en persoonlijkheidspsychologie.

Over Alopecia; dit blijft een hormonale afwijking, waarschijnlijk icm een afwijking in het autoimuunsysteem. Stress kan de symptomen verergeren. Gebrek aan stress zal de symptomen misschien iets afzwakken maar nooit wegnemen.

Ik duik dit weekend even in de databases van de RUG op zoek naar publicaties die directer betrekking hebben op stress en Alopecia.

Hopende je hiermee voldoende geinformeerd te hebben.

NB. ten overvloede, ik heb niet geimpliceerd dat mensen ziekten aan zichzelf te danken hebben. het is wel zinvol in deze hectische samenleving je bewust te zijn van stress en je er tegen wapent dmv goede stress-coping-strategien. Dit is nog belangrijker als je al kwetsbaar bent. Stress en zijn gevolgen worden onderschat.
__________________
-Duta sinds 2-8-04, om de 3 dagen
-Rooscure 2-3x per week
-Minoxidil (Xandrox 15 plus)

Laatst gewijzigd door pizzacat; 8 april 2005 om 13:41
pizzacat is offline   Met citaat reageren