Los bericht bekijken
Oud 7 november 2009, 08:10   #8
Joycie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 27 oktober 2009
Berichten: 4
Even een update over mijn haaruitval.
Er blijven masssal haren uitvallen, de helft is weg, zichtbaren uitdunning bij mn haargrens, en er is een heel klein kalend plekje aan de voorkant te zien.
Langs mijn oor is een flinke uitdunning.

Ben woensdag toch naar de kliniek van dokter Boersma geweest. En tja door onderzoek kwamen mogelijk twee dingen uit.
Telegeen Effluvium en derhalve alopecia androgenitica.
Hij zag mn dunne scheiding op mn hoofd er zijn fotos gemaakt, heeft door mn haar gekamd en gekeken.
En ja veel teveel haar verlies dus. Maar het waren allemaal lange haren van de zelfde lengte met een wit bollteje eraan. Dat was gunstig.
In ieder geval vroeg hij wanneer het begonnen is, dat is dus eind september.
Naar aanleiding daarvan vroeg hij of ik juni juli ziek ben geweest of er iets traumatisch is geweest, veel gewicht verlies heb gehad etc..
Ik ben eind juli in het buityenland ziek geweest met koorts, dat ben ik 5 dagen goed ziek van geweets. Daarna was ik weer helemaal fit.
En in de thuis situaties heb ik van eind juni tot begin sept. ook wel veel spanningen gehad.

Mijn haren die nu acuut uitvallen zijn 3 a4 maanden geleden al gestopt met groeien en zijn toen al gaan loslaten. Met gevolg dat ze nu pas uitvallen. (zegt de arts)
Dus ik kan ze wel niet wassen nu of zo min mogelijk borstelen maar dat is zinloos, ze vallen er toch wel uit volgens die arts.
Het was positief dat het allemaal lange haren zij en dat er weinig kortere haren bij zijn dat wil zeggen dat er voorafgaand sprake was van een gezonde situatie.
Als er kortere haren bij waren geweest dan wees het direct op alopecia androgenitica.(maar als je dat hebt vallen je haren over jaren uit en niet in een maand)
Hij wist bijna zekerdat ze weer gingen groeien. Aldus de eerste arts.

Daarna is er bloed onderzoek gedaan en zijn de foto s bekeken van mn hoofdhuid om zo om een diagnose te komen.
Ro en ik hebben toen 20 min in de wachtruimte moeten wachten. Toen moesten we naar een andere arts. Deze andere arts praat weer een beetje anders vonden wij...
Mn bloed is helemaal goed, mn ijzergehalte en ferritine zelfs heel goed.

Omdat papa kaal is zit alopcia androgentica in mn genen, en op de schaal van ludwig zit ik met mn huidige haaruitval tussen graad 1 en 2 in.
Er is een lijn te zien waar de uitval is met beginnend kalende plekken,.het is vooral goed te zien aan de voorgrens bij mij.
Maarja mijn mening is ook dat dit komt omdat ik ineens zoveel haaruitval heb in een maand,
dus ja logische dat je een kalende scheiding ziet aan de voorkant, toch?
Er is dus een grote kans dat ik erfelijk belast ben met alopecia androgenitica. Wat mijn groeiproces niet gaat verbeteren tav mn haren die eral uitzijn.
Als dit het geval is gaat het erger worden. Dat gaat dan langzaam aan dat je haren uitvallen en niet meer terug komen.
Dus mocht er een combi van deze twee soorten zijn dan is het niet zo positief, maar daar kunnen ze nu nog niks van zeggen.
Dus deze arts was weer minder positief.

Ik heb preparaten meegekregen met vitamines speciaal voor je haar.
Deze wilde hij me voor een jaar meegeven, maar ik vond 2 maanden genoeg,zo kan ik ze eerst aan mijn huisarts laten zien)
Hij probeerde me ook een beetje de richting van de finassteride te krijgen.
Maar omdat nou heel mn leven te slikken, nee dat zie ik niet zitten dat is echter uitstel, en of het helpt?? Het is zn troep voor lever en nieren. .
Ik krijg het advies om mijn spiraaltje eruit te halen en aan de pil te gaan. Ik had 3 opties voor de pil.
De diane 35, yaz 20 pil, of yasmin 30. Yaz 20. Die laatste ''yaz ' is vrij nieuwe en een minder zware pil. Deze sprak me wel aan.

Dus het is een beetje dubbel, ze hadden dus ook gelijk alopecia androgenitica kunnen vast stellen, maar dat is nu dus derhalve het geval.
Dat zien ze pas over een jaar of het dat werkelijk is. Maar ik ben wel een beetje rustiger erdoor geworden.

Maar wat denk je……ik lees gisteren mijn mail…heb ik een mail van mijn ander dermatoloog. Hier was ik twee weken geleden al geweest.
Die stelde de diagnose op alopecia androgenitica omdat mn bloed uitslagen goed waren. Dat mailt hij me zo maar effe.
Terwijl ik ook een shampoo had mee gekregen voor de schilfers, en daarvan weet hij nog niet eens het resultaat.
Vind zo raar, hij heeft me weer een beetje hoop weggenomen. Ik heb woensdag weer een afpraak bij hem.
Joycie is offline   Met citaat reageren