Los bericht bekijken
Oud 29 november 2004, 00:24   #53
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lies86
Allopecia Areata

Op bepaalde plekken op het hoofd valt je haar uit, deze plekken zijn iedere keer weer anders, ontsteken de haarwortels. Deze ontsteking belemmert de haarwortels in hun functie. Ze kunnen dus geen goede haren meer produceren. Ze produceren alleen nog misvormde haren. (die snel afbreken), of helemaal geen haren meer. Gelukkig kunnen de ontstekingen weer wegtrekken, en het haar na weken, maanden en soms zelf jaren weer terug komen.
De plekken waar Alopecia zich voordoet, zijn rond of ovaal. Daar vallen (vrijwel) alle haren uit. Zo ontstaan één of meer kale plekken, op hoofdhuid, wenkbrauwen, wimpers, in de baard, oksels en schaamstreek.
Het kan ook gebeuren dat het haar niet pleksgewijs uitvalt, maar gelijkmatig en verspreid over de gehele hoofdhuid. In een aantal gevallen valt al het hoofdhaar en al het overige lichaamshaar uit; vaak zijn dan ook de nagels aangetast. Van dit laatste heb ik last. Het haar over mijn gehele lichaam valt uit, en ook mijn nagels zijn broos.
Op het moment dat de haren uitvallen voel je haast niets, wel heb ik zelf veel last van jeuk op mijn hoofd, maar dit is met een middeltje van de dokter goed te verhelpen. Hierdoor voorkom je ook dat je de haren uit je hoofd krabt!
Alopecia Areata is zeker geen zeldzame aandoening. Het komt voor bij naar schatting 0,05
tot 0,1 procent van de bevolking. Mannen hebben evenveel kans om de ziekte te krijgen als vrouwen. Ook bij kinderen komt Alopecia voor, soms zelfs als ze nog heel jong zijn. De eerste kale plekken kunnen op elke leeftijd beginnen, meestal vóór het veertigste jaar. In ongeveer tachtig procent van de gevallen verdwijnen de kale plekken spontaan binnen een jaar.



Sorry hoor schrijf niet zo correct en officieel nederlands als jullie!!
Dus heb het gewoon in mijn eigen taal omschreven!
Supergoed stukje lies!! Onwijs bedankt! Op dit moment is het haarwoordenboekje echter nog alleen toegespitst op termen die gerelateerd zijn aan medicijnen en haargroeimiddelen. We moeten overleggen wat we met termen die bij andere rubrieken horen doen: wellicht maken we voor iedere rubriek apart een haarwoordenboekje. In ieder geval is jouw tekst zeer bruikbaar in de toekomst, bedankt!
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren