Los bericht bekijken
Oud 13 december 2002, 14:20   #16
Grover
Op weg naar mijzelf
 
Grover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2002
Berichten: 195
Geslacht:
Gedragstherapie voor ME/CVS.

Hoi Ernestina,

Mijn eerste sessie was een week later, op 12 dec. Gisteren dus.

Ik kreeg 2 weken geleden een intake-gesprek. Daarna moest ik allerlei testen doen, zowel op papier, maar voornamelijk op de computer. Het waren allemaal vragen over mijn klachten die ik moest beantwoorden. Ben zeker 2 uur bezig geweest met al die vragen..... puffh.

Verder kreeg ik een metertje mee wat ik dag en nacht moest dragen om mijn enkel. Dit apparaatje registreerde je bewegingen. Daarnaast moest ik 2 weken lang elke dag een vragenlijst invullen met daarop vragen m.b.t. mijn vermoeidheid en andere klachten. Deze lijst heb ik gisteren ingeleverd.

De gedragstherapie bestaat uit 16 (geloof ik) groepsbijeenkomsten van 2 uur. De groep bestaat uit 8 personen. De gedragstherapie is erop gericht dat je ZELF verantwoordelijkheid gaat nemen in het herstel van je ziekte d.m.v. de 'tools/adviezen' die je krijgt gedurende je therapie. Wat mij erg is bijgebleven is het feit dat men zeer duidelijk zegt dat deze therapie NIET bedoeld is om beter te leren omgaan/leven met je beperkingen/ziekte, maar dat de therapie is bedoeld om jou te leren te GENEZEN van je ziekte.

Ik vind dit uitgangspunt goed, aangezien ikzelf altijd dacht dat gedragstherapie bedoelt was om 'beter te leren omgaan met je ziekte'. Men maakt ook erg duidelijk dat de therapie zich totaal NIET richt op de eventuele oorzaken van ME/CVS, maar dat er uitsluitend wordt gekeken naar de gevolgen ervan en met name de manier waarop jij daar mee omgaat. Men doet dit aangezien er uit heel veel onderzoeken (binnen/buitenland) is gebleken dat men nog steeds geen lichamelijk oorzaak voor ME heeft gevonden. Daarentegen blijkt het zeer nuttig en helend te zijn om je te richten op je gedrag en je denkpatroon. Met dat laatste ben ik het zelf helemaal mee eens, dus ik heb zeker een goed gevoel over de therapie. En met het eerste (er is nog geen lichamelijke oorzaak gevonden) ben ik het zowiezo 100% eens: er zal nooit een lichamelijke oorzaak voor ME gevonden worden. Die is er simpelweg niet. Datzelfde geldt voor TTM (letwel: dit is mijn persoonlijke mening....).

Als ik het goed begrepen heb zijn de resultaten van de gedragstherapie voor mensen met ME ook beter en hoopvoller dan de resultaten voor gedragstherapie voor lotgenoten met TTM.

Mijn eerste groepsbijeenkomst zit er nu dus op. We hebben vragenlijsten mee naar huis gekregen waarop wij dagelijks moeten invullen hoe wij zelf reageren op het feit dat wij ons moe voelen. Wij hebben geleerd dat onze manier van denken ons gedrag bepaalt. (maar goed....dàt wist ik al..... ). Wij gaan het komende half jaar leren om ons denken en (dus logisch) ons gedrag te veranderen. Het spreekt mij zeker aan, aangezien ik zelf al van mening was dat mijn gedachten over mijzelf de hoofdoorzaak van mijn ziekte is geweest. N.a.v. bepaalde gedachten over jezelf, ga je je op een bepaalde (ongezonde) manier gedragen. Ik was er voor mijzelf al uit dat sleutel tot genezing hier (op dit gebied) ligt. Alleen vond en vind ik het nog vaak moeilijk om mijn gedachten te veranderen en nòg moelijker om mijn gedrag te veranderen. Uitsluitend je gedachten proberen te veranderen zal je niet doen genezen. Het is wèl van groot belang dàt je aan je denkpatroon gaat werken, maar daarnaast is het van essentieël belang dat je gedrag gaat aanpassen n.a.v. je gewijzigde denkpatroon.

Bij mij zat het vaak 'vast' op het gebied van mijn gedrag. Op het gebied van actie ondernemen. Heel toevallig las (wordt vervlgd........moet nu weg!)


Lieve groeten terug.....
Grover is offline   Met citaat reageren