Los bericht bekijken
Oud 22 november 2016, 17:03   #4
Litchi
AGA-lotgenote
 
Litchi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2005
Berichten: 16
Geslacht:
Hey Vrouw27,

je stelt een moeilijke vraag want het is moeilijk een effect te beoordelen als je niet weet hoe het zou geweest zijn als je de medicatie niet nam. M.a.w. was het dan erger geweest? Was het sneller gevorderd?

Ik neem al een dikke 10 jaar Claudia-35 (generische variant van Diane-35) samen met Androcur. Op mijn 17de voorgeschreven gekregen wegens PCOS-klachten zoals overbeharing.

Zo'n 2 jaar geleden moest ik van mijn endocrinoloog plots met alle medicatie stoppen omdat zij bloedwaarden wou controleren. (Zowat het slechtste dat je kan doen overigens, want je moet zo'n hormoonkuren langzaam afbouwen) Naïef als ik was, heb ik haar advies gevolgd en 3 maanden later is de haaruitval begonnen. Ben dan meteen terug begonnen met Claudia en Androcur maar tot op heden is mijn haaruitval niet gestopt.

Dus of Diane helpt bij haaruitval? Mijn ervaring is dat als de AGA eenmaal begonnen is, de Diane niet veel meer doet. Langs de andere kant: misschien was het wel veel erger gesteld met mijn haar als ik níet terug begonnen was met Claudia. En dat is net de reden dat ik ermee door blijf gaan. Snap je dus wat ik bedoel met dat het moeilijk is een effect te beoordelen van medicatie? Daarenboven ben ik van mening dat elk lichaam anders reageert als het over hormonen gaat.


N.B. ik ben er zelf trouwens niet van overtuigd dat het stoppen met Diane de haaruitval veroorzaakt heeft. Volgens mij heb je die aanleg of je hebt hem niet. Diane kan de haaruitval jaren onderdrukt hebben, waardoor hij pas ten uiting komt bij het stoppen met Diane. Haaruitval is nu eenmaal één van de symptomen van PCOS. Maar zoals ik al zei, het is moeilijk dat zeker te weten omdat je niet kunt vergelijken met 'Wat als ik diane niet had genomen?'

Laatst gewijzigd door Litchi; 22 november 2016 om 17:10
Litchi is offline   Met citaat reageren