Discussie: Shedding
Los bericht bekijken
Oud 2 januari 2005, 19:04   #64
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Hey Petro,

Wat onwijs vervelend dat je dit moet constateren! Ik snap dan ook wel dat je je zorgen maakt. ECHTER, je bent nu 5,5 maanden bezig, mijn advies is: stop hoe dan ook voorlopig nog niet met fina! Het is helemaal niet raar om na 5,5 maand nog geen resultaat te hebben. DHTkiller bijvoorbeeld heeft fantastische resultaten geboekt met 5AR-killers, en die begon zijn eerste resultaat pas na een jaar te zien. Hou dus gewoon nog even vol.

Het is wel vreemd dat je extra veel haaruitval bemerkt, je zou wel zeggen dat de haaruitval na 5,5 maand fina op z'n minst wat is geminderd. Weet je wel zeker dat je echt achteruit gaat? Is het niet iets wat je je in je hoofd haalt? Ik bedoel niet dat ik je niet geloof ofzo, maar ik weet uit ervaring dat het heel misleidend kan zijn om conclusies te trekken over je haar als je er onzeker etc. over bent. Maak je goed iedere maand duidelijke foto's? Zo nee, begin daar dan mee.

Als je haaruitval echt verergerd is kan het wel degelijk zijn dat je nog in een shedding zit. Een erge shedding komt gewoon heel af en toe voor als we de gebruikerservaringen op de fora mogen geloven. Als het een shedding is zal alles dus alsnog teruggroeien. Geef het nog wat tijd!

Je kunt in ieder geval minoxidil 5% toevoegen aan je regimen. Lijkt me helemaal geen slecht plan. Zie de thread [minoxidil] Hoe kom ik eraan? voor info over hoe je eraan moet komen.

Het feit dat je emotioneel een zware tijd achter de rug hebt kan wel degelijk bijdragen aan een versnelling/verheviging van het AGA-proces. Ik (en velen met mij) geloven dat stress een trigger kan zijn in het proces.

Dan over je paniek. Er is al veel over gezegd op dit forum, en ik ga dat herhalen: probeer het je niet zoveel aan te trekken! Dit klinkt heel cliché en ik wilde het eerst ook niet horen. "Acceptatie is geen optie" zei ik op het begin, maar probeer de komende woorden toch tot je door te laten dringen. Ik snap heel goed dat haarverlies erg is en dat je je haar graag wilt behouden, maar maak er geen zaak van levensgroot belang van. Dat is het gewoon niet. Dus het is sowieso niet onverstandig om anders tegen de zaak aan te gaan kijken. Het is niet zo dat je minder leuk wordt als je kaal wordt, het is niet zo dat je minder aantrekkelijk wordt, het is niet zo dat je moeilijker een baan kan vinden, het is niet zo dat je zonder haar een minder mens bent dan met haar. Echt waar, ik heb het proces ook door moeten lopen, maar je moet echt inzien dat haar helemaal niet belangrijk is.

Kijk ook naar het nieuws en onthoud wat echt belangrijk is. Er zijn op dit moment tienduizenden mensen wiens hele huis en familie is weggespoeld door het water. Dit klinkt misschien heel stom en cliché, maar bedenk je waar je je in godsnaam druk over maakt. Relax, zo belangrijk is het allemaal niet, en daarbij is ontspanning goed voor je haar. Schaf minox aan als je wilt, smeer het 2x per dag op je hoofd, neem iedere dag keurig 1mg fina en probeer er verder niet over na te denken. Meer kun je dan toch niet doen. Leuk als er daarmee wat hergroei bereikt kan worden, en vervelend als het allemaal niet aanslaat. Maar bedenk ook in dat laatste geval (zoals Saar ook al zo mooi in haar signature heeft staan):

je haar is geen hoofdzaak!
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren