Los bericht bekijken
Oud 21 augustus 2003, 13:29   #8
Grover
Op weg naar mijzelf
 
Grover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2002
Berichten: 195
Geslacht:
Thumbs up de dieperliggende oorzaken van alopecia androgenetica

Citaat:
Originally posted by nobody
Grover schreef:

>1: Ik ben ervan overtuigd geraakt dat punt 1 inderdaad >mogelijk is. Of je er open voor staat weet ik niet, maar ik >benader ziektes (zoals alopecia androgenetica) op een meer >spiritueel-psychologische wijze. Ik ben geen arts, maar een >lotgenoot met een groot brok levenservaring en inzicht op dat >gebied. Een reguliere arts (bijv. dermatoloog) zal zich puur >richten op de bestrijding van het symptoom haaruitval en je >middelen voorschrijven die werkzaam zijn vanuit de lichamelijke >benadering. Nu is er niets mis aan dat laatste, alleen richt je je >met lichaamsgerichte 'therapie' niet op hetgeen wat -naar mijn >mening- de grootste invloed heeft op je haaruitval : en dat ben >jezelf.....

Dit is nog al een claim. Hiermee stel je bijna dat kaalheid een (onbewuste) keuze is en geen biologisch verschijnsel. En plak je een stigma op kaalheid dat voor zover ik weet geen enkele wetenschappelijke basis heeft.
Hoi nobody,

Je hebt helemaal gelijk : mijn visie heeft geen enkele wetenschappelijke basis. Ik ga uit van een psychologische/spirituele basis en dat is een geheel andere invalshoek als de medisch-lichamelijke wetenschap.

Vaak doe ik uitspraken 'in algemene zin', zoals hierboven door jou aangehaald. Uiteraard kun je niet iedereen in hetzelfde hokje plaatsen : iedere ziekte is anders en vooral iedere zieke is anders. Niet iedereen met TTM heeft een verstoorde vader-dochter relatie, niet iedereen met TTM is sexueel misbruikt, niet iedereen met alopecia androgenetica staat onder dezelfde vorm van stress, niet iedereen heeft (op dezelfde manier) invloed op zijn of haar ziekte.

Ik zeg ook niet dat kaalheid een (onbewuste) keuze is en geen biologisch verschijnsel. Wat ik wel zeg, is dat het beide (kan) zijn.....

Je lichaam vertelt nl. een verhaal. Zoals je wellicht weleens gehoord hebt zijn Lichaam (uiterlijk) en Geest (innerlijk) één. Maw: wat er zich in jouw innerlijk afspeelt kan tot uiting komen in je lichaam. Zelfs de reguliere wetenschap onderkent deze visie steeds meer. Door mijn levenservaring ben ik er voor mijzelf achter gekomen dat de medische wetenschap niet alle antwoorden heeft. De antwoorden zitten uiteindelijk nl. simpelweg in jezelf.

Je hebt het goed verwoord. Als ik puur voor mijzelf spreek dan is mijn vroegtijdige mannelijke kaalheid inderdaad een 'onbewuste keuze' geweest, als je tenminste kan spreken over een 'keuze'. Ik kreeg alopecia androgenetica op mijn 17e.... ik ben nu bijna 2x zo oud en ben de laatste jaren op een persoonlijk/psychologisch/spiritueel groeipad terecht gekomen. Het inzicht wat ik verkregen heb in mijzelf is enorm gegroeid....en met het inzicht in mijzelf ook het inzicht in mijn ziektebeelden.

Eén ding is mij in ieder geval zéér duidelijk geworden en dat is dat je lichaam en geest werkelijk één zijn : emoties, gedachtenpatronen worden tot uitting gebracht in je lichaam. Het is mij nu duidelijk geworden welke gedachtenpatronen over mijzelf hebben geleid tot mijn alopecia androgenetica. Nu komt het erop aan dit inzicht om te gaan zetten in de werkelijkheid : het proces wat ik aan moet gaan is : in mijn eigen KRACHT gaan staan...

Groetjes,
__________________
Grover

'I used to think that the day would never come
I'd see the light in the shade of the morning sun
My morning sun is the drug that brings me near
To the childhood I lost replaced by fear'


'True Faith' - New Order.
Grover is offline   Met citaat reageren