Los bericht bekijken
Oud 28 november 2002, 12:44   #14
Grover
Op weg naar mijzelf
 
Grover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2002
Berichten: 195
Geslacht:
Lightbulb Re: Beste Grover,

Hi Madelief,

Ik ben het geheel met je eens dat je niet moet zoeken naar dingen die er niet zijn. (iets wat er niet is...kan je zowiezo niet vinden )

Verder probeer ik mijn eigen ervaringen en zienswijze te delen ipv op te dringen/op te leggen. Wellicht dat ik door mijn woordkeuze meer opdringerig ben overgekomen dan mijn bedoeling is. Dat is het grootste nadeel van electronisch communiceren: ik weet met welke intentie/bedoeling/context ik iets zeg/bedoel, maar die kan via mail geheel anders overkomen. Daarnaast speelt in jouw geval mee dat er volgens jouzelf niets 'diepers' bij je te vinden is wat oorzaak kan zijn van je TTM. Als er dan iemand is (in dit geval ik) die zo overtuigd zijn visie neerzet m.b.t. de diepere oorzaken achter TTM, dan kan ik me erg goed voorstellen dat je dat kan 'irriteren'.

Ik ben na mijn eigen groeiproces inderdaad van mening dat er achter een symptoom een oorzaak (moet) zit(ten). Echter, die oorzaken zijn voor iedereen anders en hoeven ook niet even 'diep' te liggen. Je hebt niet voor 'niets' al 23 jaar lang TTM : er is een reden/oorzaak voor. En zèlfs al komt iemand niet achter de oorzaak (om wat voor reden dan ook), dan nog blijft de reden over en die is net zo belangrijk, zoniet: nog belangrijker. (voor de duidelijkheid: ... dit is mijn eigen mening en niet opdringerig bedoeld....)

Als je dit gaat beseffen zal die 23 jaar ook niet meer zo 'zinloos' lijken. 'Wat heeft het in godsnaam voor zin om al die jaren je eigen haar uit te trekken ?' Mensen lopen jaren en jaren met deze vraag rond. Op het moment dat je je bewust gaat worden van de zin achter je 'ziekte', zal de 'zinloosheid' wegvallen (logisch...) en zul jijzelf meer en meer de centrale rol gaan spelen in de genezing van je 'ziekte'.

Wat betreft therapieën: ik kom net terug van mijn bedrijfsarts. We hadden het over de gedragstherapie die ik (hoogstwaarschijnlijk) kan gaan volgen in Nijmegen m.b.t. mijn ziekte ME, wat zij mij ook aanbevolen heeft. Mijn bedrijfsarts vertelde me dat bij ziektenbeelden zoals Fybromyalgie, Whiplash, ME, enz. de gedragstherapie uiteindelijk de beste resulaten bleek te geven. Ze zei: 'als je je puur gaat richten op de (fysieke) symptomen (bijv. dmv fysiotherapie) dan levert dat niet echt veel resultaat op.' Ik ben dus erg benieuwd hoe ik de gedragstherapie ga ervaren: ik denk dat ik er veel aan zal hebben.

Grover.
Grover is offline   Met citaat reageren