Los bericht bekijken
Oud 13 juli 2019, 12:22   #24
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 750
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quizzical Bekijk bericht
Interessante reactie Nicolaas,
Je hebt gelijk dat het momenteel nog vrij vraag is wat tropical finasteride doet met de systemische DHT waarden.
Maar zal er echt een realistische kans kunnen zijn dat het de systemische DHT waarde meer verlaagd dan bij orale Finasteride?
Dat kan ik me namelijk moeilijk inbeelden.
En de beperkte studies die er zij geven toch redelijk goed aan dat topical Finasteride goede resultaten geeft tegen haaruitval.
Indien mijn veronderstellingen juist zijn lijkt het me dan logisch om nu al over te stappen van orale naar topical Finasteride.
Hi quizzical,

De lokale DHT reductie in de haarfollikels moeten worden geoptimaliseerd, en de systemische DHT reductie moet zo min mogelijk zijn. Bij topische finasteride zal het DHT niet zo worden verlaagd als bij orale finasteride.

Het probleem zit hem echter in de hoeveelheid systemische DHT verlaging. Welke systemische DHT reductie zal worden getolereerd door de gebruiker/patiënt? Welke systemische DHT reductie geeft een kans op bijwerkingen die zo laag is dat ze verwaarloosbaar klein zijn? Dit zijn vragen die moeten worden behandeld.

Als de systemische DHT reductie van 70% (zoals bij 1mg orale finasteride) naar 50% gaat dan heb je nog steeds evenveel kans op bijwerkingen, omdat de effectiviteit bij 50% DHT reductie vrijwel niet verschilt van 70%. Finasteride is ook bij lagere doseringen nog erg effectief omdat het nog steeds substantiële en significante dalingen van je DHT geeft. Ik heb die dosis-effectiviteit grafieken een aantal keer gepost waarin dat goed te zien is .

Mensen die orale finasteride niet willen nemen moeten over de streep worden getrokken. Hier heb je goede data voor nodig, met name safety data. En je ziet dat zelfs kleine hoeveelheden finasteride in de bloedbaan grote effecten teweeg kunnen brengen. Daar ligt nog een grote uitdaging, en wellicht is het Merck nooit gelukt om de uitdaging te tackelen ondanks het patent

Groet,
Nicolaas.
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren