Los bericht bekijken
Oud 12 december 2023, 10:17   #8
Hefty Rabbit
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 maart 2022
Berichten: 44
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reet Bekijk bericht
Naar mijn weten is Minoxidil van oorsprong een medicijn geweest tbv het hart (bloeddruk verlagend). In pilvorm. Bij inname kregen de mensen als bijwerking haargroei. Toen is de Minoxidil lotion ontwikkeld om de werkzame stof in de hoofdhuid te krijgen zonder dat in het hele lijf de bloeddruk verlaagde door vaatverwijding. Dit is wat ik ervan heb meegekregen. Als je dan bedenkt dat Minoxidil in pilvorm dus al tientallen jaren bestaat dan zouden alle bijwerkingen toch redelijk goed in kaart gebracht moeten zijn, inclusief de percentages van alle bijwerkingen. Net zoals haargroei als bijwerking werd geconstateerd zo moet een verouderde huid dan toch ook waargenomen worden? Ik ben niet zo van alle studies erover opzoeken/doorlezen dus misschien zal er wel wat over te vinden zijn. Maar 'the proof is in the pudding'. Gebruikerservaringen wat betreft een verouderde huid heb ik nog nooit gelezen. Ik impliceer hiermee overigens niet dat het niet voorkomt!

Het probleem met "huidveroudering" is dat dit heel moeilijk zwart op wit gelinkt kan worden aan het gebruik van eender welke medicatie (zeker als de invloed klein is), omdat:

1) (Objectieve) huidveroudering iets is dat zich meestal manifesteert op (zeer) lange termijn, dus ver buiten de duur van (de meeste) klinische studies.
2) Vroegtijdige huidveroudering het gevolg kan zijn van zoveel zaken, zoals ongezond eten, veel zonnen en het amper gebruiken van zonnecrème, roken, alcoholmisbruik, etc. Je zou eigenlijk een identieke tweeling met exact dezelfde levensstijl moeten hebben, waarvan de ene levenslang (orale) minoxidil gebruikt en de andere niet. En zo zou je dan de invloed van die minoxidil kunnen 'meten'.


Tl;dr we weten het niet of minoxidil enige negatieve invloed heeft op huidveroudering. Nu, ik zou me er wel niet al te druk over maken. Er is niet de kleinste aanwijzing dat minoxidil zou kunnen leiden tot versnelde huidveroudering. Dat terwijl er veel medicaties bestaan waar die aanwijzingen (of zelfs causale verbanden) wel heel sterk zijn en de effecten snel kunnen optreden, zoals bij Ozempic, gebruik van corticosteroïden op de huid, etc.
Dus als er al een negatief effect is, is het hoogstens zeer beperkt. Ik zou bij orale minoxidil eerder verontrust zijn over de andere mogelijke bijwerkingen, zoals tachycardie en ontsteking van het hartzakje. Ook al gebruik je 'maar' 2,5mg.
Hefty Rabbit is nu online   Met citaat reageren