Discussie: Newbie Adoptie
Los bericht bekijken
Oud 29 mei 2005, 16:29   #1
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Newbie Adoptie

Niet lang geleden kreeg ik een visioen over een mogelijk nieuw interessant concept voor HaarWeb. En wel het concept van de...

Newbie Adoptie

Hoe vaak gebeurt het wel niet dat newbies door de bomen het bos niet meer zien, daardoor ofwel afhaken (wat zeer te betreuren valt), ofwel vervallen in het aanmaken van topics waarvan er al een tig bestaan (wat wel zeer begrijpelijk is). Kennelijk is het voor veel newbies niet goed mogelijk om zelf de weg in dit HaarWeb-oerwoud te vinden en deze te bewandelen.

Hierdoor kwam, ergens vroeg in de ochtend, om een uur of 4, tussen slapen en ontwaken, spontaan het idee tot mij van de Newbie Adoptie. Deze regeling moet een einde kunnen maken aan de reddeloosheid van de newbie en derhalve de ergenissen van de vele oude rotten.

De precieze uitwerking heb ik nu nog niet zo klaarliggen, maar misschien dat wij daar samen in dit topic tot een concretisering kunnen komen. Ik zie het op dit moment zo voor mij.

Er wordt een apart sticky topic ingericht welke dient als een soort 'adoptiemarkt'; een markt van vraag en aanbod. Iedere newbie die zich net heeft aangemeld krijgt eerst de mededeling dat hij of zij zich kan opgeven ter adoptie in het desbetreffende topic, om zo door een senior bij de hand genomen te worden bij de eerste stapjes binnen HaarWeb.

Voor de romantiek van het concept zou ik dit een 'mentor-leerling' relatie willen noemen. De mentor is de geestelijke en praktische begeleider van zijn of haar leerling om alles duidelijk te maken met betrekking tot HaarWeb wat voor de leerling niet duidelijk is. Het privéberichtensysteem zou voor dit doel prima volstaan.

De aaneensluiting van een mentor en een leerling geschiedt geheel op vrijwillige basis. De newbie meldt zich aan op de adoptiemarkt en een oude rot kan zelf beslissen of hij of zij als mentor wil optreden door in te gaan op het verzoek. Het staat beide partijen te allen tijde vrij om de relatie te beëindigen, in het geval dat deze bijvoorbeeld niet klikt. De newbie kan zich dan opnieuw aanmelden op de adoptiemarkt.

Hoe staat men tegenover dit voorstel? En laat dit topic ook fungeren als een uitkristalisering van dit concept, onder het HaarWeb-motto: 'voor de leden, door de leden.'
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren