Discussie: Trichotillomanie :(
Los bericht bekijken
Oud 22 juni 2014, 21:43   #2
Webmaster
Your friendly webmaster

 
Webmaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 mei 2001
Locatie: HaarWeb City
Berichten: 1.794
Geslacht:
Hoi Eems,

Welkom op HaarWeb.

Ik ben benieuwd welke verschillende therapieën je gedaan hebt, zou je daar wat meer over kunnen vertellen? En ik ben ook geïnteresseerd in wat een psychiater voor een uitkomst kan bieden m.b.t. trichotillomanie: hoe gingen die sessies in zijn werk?

Het terugvallen in oud gedrag is één van de grootste struikelblokken/moeilijkheden in de genezing van TTM (of wat voor een ziekte dan ook die samenhangt met 'ongezonde' gedragspatronen). Vaak zit er een onbewuste reden achter waarom mensen terugvallen in ongewenst gedrag en ik vraag me dan ook af in hoeverre c.q. in welke vorm de therapieën die je gevolgd hebt en de psychiaters die je bezocht heb hier iets mee doen?

Ik zeg niet dat het bij jou zo is (want ik ken je niet, en daarbij is de reden bij iedereen anders), maar als mensen terugvallen in oud/ongezond gedrag, kan dit te maken hebben met het feit dat een deel in jou niet wil dat je veranderd. Zie bijv: http://www.haarweb.nl/forum/showthre...773#post348773

En dat deel heeft een héle goede reden waarom het je in je huidige situatie wil houden. Je kunt dan hemel en aarde bewegen om beter te willen worden c.q. jezelf te willen veranderen, maar dit deel in jou zal weerstand blijven bieden. 'Stop er gewoon mee' is inderdaad zoveel makkelijker gezegd dan gedaan, zeker als je een sterk deel in jezelf hebt waar je tegenop moet boksen, een deel wat niet wil stoppen met ongezond gedrag.
Het is dan vechten tegen de bierkaai c.q. water naar de zee dragen... en vele TTM-lotgenoten ervaren TTM dan ook (mede om die reden) als een continue -haast onmogelijke- strijd.

Het is in mijn ogen (en ervaring met diverse ziektebeelden) dan ook net zo belangrijk om te bekijken waarom je terugvalt (en die redenen liggen vaak op het onbewuste level: ik weet niet of een psychiater op dat level werkt?) als je te richten op daadwerkelijke manieren om tot genezing te komen van de aandoening/klacht.

Nogmaals, ik zeg niet dat dit bij jou zo moet zijn, maar het deel in jou wat ervoor zorgt dat je weer terugvalt in ongezond gedrag, probeert je vaak te beschermen tegen iets. Het klinkt heel tegenstrijdig... want hoe kan ongewenst gedrag nu goed c.q. beschermend voor je zijn?! En toch werkt het zo... alles heeft zijn reden. En ik denk dat het van belang is voor complete genezing om het complete plaatje duidelijk te krijgen... dus waarom heeft iemand TTM, wat helpt het best voor hem/haar om tot genezing te komen (want ook dit is voor iedereen anders) en... net zo belangrijk: wat is de reden waarom iemand terugvalt in oud/ongezond gedrag?
__________________
Webmaster
HaarWeb oprichter en webmaster
www.haarweb.nl

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België

Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Code of Ethics

-----------------------------------------------------------------------
You can be helping many people, but if you are not helping yourself,
you have missed the one person you were born to heal.'

~Alan Cohen
-----------------------------------------------------------------------
Webmaster is offline   Met citaat reageren