Discussie: Seborroïsch eczeem
Los bericht bekijken
Oud 8 maart 2006, 09:24   #72
itsme
HaarWeb lid
 
itsme's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2005
Locatie: Nederland
Berichten: 8
seborroïsch eczeem het gevolg van een enzymdefect

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door haarmens2
Wat zijn de gevolgen als een gezond mens meer Omega-3 binnenkrijgt dan Omega-6?
Je zult heel vloeibare celmembranen krijgen. De mate van vloeibaarheid van de celmembraan wordt bepaald door de vetzuursamenstelling van de vetzuren die we eten, met name de essentiële vetzuren uit de linolzuurgroep (omega-6) en de alfa-linoleenzuurgroep (omega-3, waaronder e visvetzuren EPA en DHA).
De vloeibaarheid van de celmembraan bepaalt voor een belangrijk deel het functioneren van de cel, zoals het functioneren van receptoren in de celmembraan en transporteiwitten.
In gewoon Nederlands: je cellen functioneren beter, en signalen worden beter door de cel verwerkt. Negatieve gevolgen zal het niet hebben, behalve dat je celmembranen gevoeliger worden voor oxidatie, dus je behoefte aan (vetoplosbare) antioxidanten zal stijgen. Via natuurlijke weg zul je dan al veel meer vitamine E binnenkrijgen dan normaal, maar het innemen een vitamine E-complex (met gemengde tocoferolen) als voedingssupplement kan je extra zekerheid geven.
Ik denk overigens dat het voor je nauwelijks mogelijk zal zijn om meer omega-3 dan omega-6 binnen te krijgen. Gewone visolie bevat meestal 30% omega-3 (18% EPA, 12% DHA) en bevat daarnaast ook redelijk wat omega-6 (vraag me niet de exacte hoeveelheden want die weet ik niet). Op een enkele uitzondering na (lijnzaadolie) bevatten vrijwel alle plantaardige oliën meer (vaak VEEL meer) omegta-6 dan omega-3. Ik denk dat je je al heel erg op de borst kunt kloppen als je in de buurt kunt komen van de omega-3/omega-6 verhouding van het "oermensdieet". Waarschijnlijk lag deze verhouding tussen 1:1 en 1:4 (omega-3mega-6). Met een westerse voeding zit je al snel op de 1:10 tot 1:20 en nog hoger als je helemaal geen vis eet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrosjnivosj
Ik denk dat essentieele vetzuren goed zijn voor het lichaam enz. Maar als ik 6 gram visolie binnenkrijg begin ik wel te stinken.
2 gram is dus ideaal voor mij.
Is al heel mooi als onderhoudsdosis. Therapeutische doseringen liggen vaak hoger, maar als je verder geen medische problemen heeft kun je met 2 gram visolie per dag waarschijnlijk prima in je behoefte voorzien.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrosjnivosj
Vitaminen kunnen goed zijn maar niet deze vitamines als je een lange tijd een hoge dosis gebruikt.
Klopt. Vitamine A en D kunnen toxisch zijn in hoge doseringen, en kunnen gevaarlijk zijn voor ongeboren baby's. Er moet dan ook zeker mee worden opgepast. Wettelijk zijn deze vitamines dan ook aan strenge maxima gebonden en met de in Nederland verkijgbare levetraancapsules (uit kabeljauwleverolie) is de kans nihil dat je met de aanbevolen dosering toxische hoeveelheden van deze vitamines binnenkrijgt.
In klinisch onderzoek met huidaandoeningen worden overigens wel behoorlijk hoge doseringen van met name vitamine A gebruikt, maar dus alleen in een onderzoekssetting, waarin ze de mogelijke toxiciteit goed in de gaten kunnen houden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrosjnivosj
Info van een site halen waar ze ook het product verkopen moet je zeker met een heel grote korrel zout lezen. www.paardenmelk.be
Je kan dan ook andere sites op internet vinden bv http://www.skepsis.nl/paardenmelk.html
Paardemelk om vetzuren uit te halen zou ik niet doen neem dan olieen. bv teunisbloemolie.
Waarvan je zeker bent dat er genoeg inzit.
Ja, je hebt gelijk, die site is niet de meest betrouwbare bron, maar ik kon niet veel anders vinden. Bedankt voor de link naar het artikel op de skepsis-site.
Ik ben ook geen promotor van paardenmelk. Het enige dat ik heb gezegd is dat ALS het werkzaam zou zijn, het mogelijk aan het percentage GLA zou liggen, want moedermelk is rijk aan GLA (in tegenstelling tot koemelk/flesvoeding). Zoals gezegd lijkt me dat sterk gezien het lage vetpercentage van paardenmelk.

Groet,

Aldert
itsme is offline   Met citaat reageren