Los bericht bekijken
Oud 17 april 2016, 23:56   #7
YannickUA
Student farmacie
 
YannickUA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2015
Berichten: 264
Geslacht:
Toch enkele zaken verduidelijken hier.

Zonlicht is gezond, maar met mate. Te veel of te fel (hoge UV-index) zonlicht is schadelijk voor de huid. Voor je haar kan het eigenlijk geen kwaad, gezien het dood weefsel is. Zonlicht doet je haar wel verbleken en (zeker in combinatie met jodium/zeewater) uitdrogen. Vooral dat uitdrogend effect kan je haar een tijdelijk dikker effect geven.
Positief/negatief zal persoonlijk zijn. Ikzelf heb een hekel aan uitgedroogd haar, maar ik kan me voorstellen dat mensen met weinig haar dat beter vinden.
Elke dag +/- 15 minuten direct zonlicht (en in de winter wat langer) is meer als genoeg om je dagelijkse dosis vitamine D binnen te hebben.
Een hardnekkig fabeltje is dat veel mensen geloven dat hoe meer zonlicht je 'krijgt', hoe gezonder. Vitamine D is niet cumulatief, je lichaam stopt met het produceren/voert af van meer vitamine D wanneer je verzadigd bent. Ook bestaat er geen gezond 'kleurtje', zelfs de lichtste bruining van je huid is een teken van huidschade. Wil natuurlijk wel niet zeggen dat je zon moet mijden: met mate kan het weinig kwaad.

Minoxidil zal heus niet beter werken met of zonder zonlicht. Het enige probleem dat ik me kan bedenken waarom je tot 4 uur na de applicatie geen direct zonlicht mag hebben, is omdat je naast zuivere minoxidil ook alcohol op je hoofdhuid smeert. Alcohol droogt de huid uit en zo verbrandt de huid sneller. Als je nog redelijk veel of lang haar hebt maakt dat weinig uit, wanneer je totaal kaal bent kan die alcohol een probleem geven op zonnige en warme dagen.

Dat je haar dikker lijkt na een fietstocht zal door een samenloop van omstandigheden zijn. Enerzijds zal er wat stof en vochtigheid in je haar blazen waardoor het wat opzwelt/meer volume krijgt. Anderzijds maak je door het sporten meer endorfines aan en verkeer je in een soort van 'runner's high' waardoor je je wat gelukkiger voelt en hierdoor positiever naar je (kalende) haardos gaat kijken.
YannickUA is offline   Met citaat reageren