Discussie: New age
Los bericht bekijken
Oud 11 juni 2006, 20:49   #120
Grover
Op weg naar mijzelf
 
Grover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2002
Berichten: 195
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wilfried
Het universum is in feite een groot hologram, waarvan de werkelijkheid die wij zien in feite illusie is gecreeërd door onze geest.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DHTkiller
Deze bewering is het probleem, Grover.
Ik ervaar die uitspraak niet als een probleem, het is nl. hetgeen waar ik beetje bij beetje ook meer van doordrongen raak. Door wat ik allemaal heb meegemaakt en ervaren de afgelopen jaren ben ik ook tot het inzicht gekomen dat je Geest je eigen werkelijkheid creeërt. Ik heb hier bijv. een voorbeeld van gegeven m.b.t. relaties.

Daarom ook spreekt The Matrix mij zo enorm aan. Omdat ik er veel in herken. (Net zoals The Sixth Sense : ook daarin herken ik mijzelf). Dus ja, ik ben het er mee eens dat je je eigen werkelijkheid creeërt met je Geest.

Citaat:
Het zou impliceren dat we tot dingen toe is staat zijn die wetenschappelijk gezien niet mogelijk zijn
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DHTkiller
Hier is een poging gedaan om de wetenschap buitenspel te zetten.
Ik ervaar dit niet als een poging om de wetenschap buitenspel te zetten. De uitspraak zegt alleen maar wat het zegt : dat wij tot dingen in staat zijn die wetenschappelijk gezien (wat bedoelt men daar eigenlijk mee : 'wetenschappelijk gezien'? Wat is wetenschap eigenlijk?) niet mogelijk zijn. En ook daar ben ik het mee eens.

Hier lees je dit:

Citaat:
De “alles in elk deel” eigenschap van een hologram verschaft ons een geheel nieuw inzicht om organisatie en ordering te begrijpen. In het grootste gedeelte van de geschiedenis heeft de westerse wetenschap gedacht dat de beste manier om een fysiek fenomeen te begrijpen, of het nou een kikker of een atoom is, de materie te ontleden en de afzonderlijke onderdelen te bestuderen.
Zoals ik al eerder schreef (in mijn voorbeeld m.b.t. ziektenbeelden) is een holistische (zie ook het woord 'hologram'....) zienswijze (oosten) heilzamer dan een eenzijdig (westerse wetenschap) gerichte zienswijze. Een voorbeeld, wederom :

Wat doet een gedragstherapie tegen trichotillomanie? Men focust zich op het onwenselijke gedrag (haren uittrekken) en probeert dat onder controle te krijgen. Wat doet een oogarts als hij het oogprobleem van iemand op wil lossen? Hij focust zich op het oog en zorgt voor een passende bril. Als je gaat beseffen dat je Lichaam een spiegel is van je Innerlijk/Geest, dan is haren trekken een symptoom. Dan is ook een oogprobleem een symptoom.

Maar wat doet de weterse wetenschappelijke benadering? Zoals de bovenstaande tekst al zegt : het is een ster in het bestuderen en behandelen van afzonderlijke onderdelen. Men ziet het lichaam als een op zichzelf staand iets. Als je gedragstherapie aanbiedt voor mensen met trichotillomanie zie je het gedrag als een op zichzelf staand iets. M.a.w : het is symptoombestrijding. Wáárom trekken mensen hun eigen haar uit hun lichaam? Is het niet veel interesanter en heilzamer om die vraag eens te beantwoorden, i.p.v. als therapeut je uitsluitend te richten op het gedrag? Niet dat er iets mis is met gedragstherapie, integendeel. Er is geen reden om de wetenschappelijke benadering buitenspel te zetten, aangezien die benadering óók heilzaam is. Voor die gebieden waar zij zich op focust.

Maar als alles met elkaar verbonden is (hologram/holistisch), zoals Lichaam, Geest én Ziel, dan zullen behandelingen/therapiëen gericht op jou als Geheel een dieper effect hebben. Zou het niet heel heilzaam zijn om als TTM-er je zelfhaat te gaan onderzoeken? Zou het niet heel heilzaam zijn om je overtuiging over jezelf dat je krachteloos bent aan te pakken? Zou het niet heel heilzaam zijn om de levensingrijpende ervaringen uit je leven (die je hebben bevestigd dat je krachteloos bent...zoals bijv. sexueel misbruik) te verwerken ipv. je alleen maar bezig te houden met het onder controle krijgen van je gedrag (wat uiteindelijk een symptoom is)?

Ik denk van wel. Het gaat er uiteindelijk om dat je dichter bij jezelf komt te staan. Dat is zo ontzettend mooi uitgebeeld in 'What The Bleep Do We Know.' Op een gegeven moment gooit de hoofdrolspeelster haar pillen over straat. Pillen zijn niets meer dan een symptoom-bestrijder/onderdrukker. Pillen zullen je niet dichter bij jeZelf helpen. Niet dat er iets mis is met het gebruik van pillen, integendeel. Pillen zijn in veel gevallen zelfs noodzakelijk.

De westere wetenschap zal je gedragstherapie (en eventueel pillen) voorschrijven voor trichotillomanie. De westere wetenschap zal je een bril voorschrijven als je een oogprobleem hebt. Niets mis mee, integendeel : deze 'oplossingen' helpen! Maar deze wetenschap mist het grotere plaatje dat alles met elkaar in verbinding staat. Je hebt niet voor niets trichotillomanie (want je ont-kracht jezelf (haren staan nl. symbool voor kracht) vanwege bepaalde overtuigingen die jij hebt over jezelf), je hebt niet voor niets een bril (want wát wil je niet zien?.....). Je werkelijkheid (haren trekken, oogprobleem) is een projectie van je Geest. I.p.v. die projectie aan te pakken : kijk eens naar die Geest.....
__________________
Grover

'I used to think that the day would never come
I'd see the light in the shade of the morning sun
My morning sun is the drug that brings me near
To the childhood I lost replaced by fear'


'True Faith' - New Order.
Grover is offline   Met citaat reageren