Los bericht bekijken
Oud 16 juli 2006, 13:13   #69
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indodani
er is iets wat me opvalt. men zegt dat kaalheid in de genen zit. Nu heb ik twee vrienden ( 26 en 28 jaar) die nog echt heel veel haar hebben. het lijkt wel of ze tot nu toe niet kaler zijn geworden. Maar de vader van deze jongens zijn echt helemaal kalend. als ik naar mijn vader kijk heeft hij, in tegenstelling tot de vaders van die jongens, best veel haar en is ook niet kalend bij de kruin ofzo. Nu vraag ik me dus af waarom ik wel al iets van kaalheid zie (inhammen) bij mijzelf terwijl mijn vader meer haar heeft dan bij mijn vrienden's vader. ze zeggen vaak dat je naar je vader moet kijken of je later kaal wordt of niet. Kan iemand me dit uitleggen?
Via de moeder, (het gen zit op het x-chromosoom dat je krijgt van je moeder) erf je kaalheid. Echte AGA krijg je dus via je moeder en niet via je vader.

Wel kunnen andere genetische zaken meespelen, die via jouw vader de kans op kaalheid vergroten. Maar puur de aanleg tot kala worden erf je van je moeders kant.

Onderzoeken die beweren dat het van beide kanten kan komen stammen uit 1916 en zijn puur gebaseerd op observaties van het kaalheidspatroon ipv genetisch onderzoek. Mensen die hun geld verdienen aan mensne met angst voor kaalheid zullen het nieuw eonderzoek ook niet nel accepteren, omdat ze zo een deel van hun markt verliezen.

Vroegerw erd al gezegdd at je naar je opa aan moeders kant moet kijken voor een realistisch beeld van je haardos over een x-aantal jaren. Dat was destijds vooral gebaseerd op waarnemingen en anecdotes. Maar nu blijkt dat vermoeden/volksgeloof dus gewoon waar te zijn.

Mijn opa, 77 en niet kalend, alleen wat grijs aan de bakkebaarden, stemt me hoopvol
Kniekous is offline   Met citaat reageren