Los bericht bekijken
Oud 16 juli 2006, 14:13   #72
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kniekous
Via de moeder, (het gen zit op het x-chromosoom dat je krijgt van je moeder) erf je kaalheid. Echte AGA krijg je dus via je moeder en niet via je vader.

Wel kunnen andere genetische zaken meespelen, die via jouw vader de kans op kaalheid vergroten. Maar puur de aanleg tot kala worden erf je van je moeders kant.

Onderzoeken die beweren dat het van beide kanten kan komen stammen uit 1916 en zijn puur gebaseerd op observaties van het kaalheidspatroon ipv genetisch onderzoek. Mensen die hun geld verdienen aan mensne met angst voor kaalheid zullen het nieuw eonderzoek ook niet nel accepteren, omdat ze zo een deel van hun markt verliezen.

Vroegerw erd al gezegdd at je naar je opa aan moeders kant moet kijken voor een realistisch beeld van je haardos over een x-aantal jaren. Dat was destijds vooral gebaseerd op waarnemingen en anecdotes. Maar nu blijkt dat vermoeden/volksgeloof dus gewoon waar te zijn.

Mijn opa, 77 en niet kalend, alleen wat grijs aan de bakkebaarden, stemt me hoopvol
Kniekous, het is gewoon niet waar wat je zegt.

Er is één groot onderzoek gedaan naar de erfelijkheid van AGA, en daar begon deze thread mee. Dit onderzoek heeft aangetoond dat de gevoeligheid van de androgeenreceptoren wordt bepaald door informatie op het X-chromosoom. Aangezien iedere man zijn X-chromosoom van zijn moeder heeft, is hiermee inderdaad aangetoond dat de genen van de moeders kant een grotere rol spelen.

Maar de wetenschappers geven ook toe dat dit geen volledig sluitende verklaring is:

Citaat:
It is interesting to note that genetic variation in AR, which is located on the X chromosome, cannot explain the resemblance of fathers and sons with respect to the development of AGA (Küster and Happle 1984; Ellis et al. 1998), since sons always inherit the X chromosome from their mothers. The fact that family studies of AGA have typically stressed the resemblance of fathers and sons is understandable, given the differences in patterns of hair loss between males and females. Our genetic data, however, stress the relative importance of the maternal line in the inheritance of AGA, since we estimate an etiological fraction of 0.46 that can be attributed to having 23 GGN repeats within AR. This suggests that the average phenotypic resemblance should be greater between affected males and their maternal grandfathers than between affected males and their fathers. It is likely that the remaining etiological fraction is due to genetic variation at autosomal loci, which could explain the similarity of the AGA pattern of fathers and sons. Some autosomal candidate genes have been investigated in the past, including the insulin gene (Ellis et al. 1999), the 5α-reductase genes (Ellis et al. 1998), and the hairless gene (Hillmer et al. 2001, 2002), but none of these has been associated with AGA. A systematic linkage-based approach should enable the identification of additional loci.

[bron]
Met andere woorden: de kans is groter dat het van de moeder komt, maar het kan ook van de vader komen. Wat precies die kansen zijn wordt mij uit deze studie niet duidelijk, omdat het allemaal heel erg ingewikkeld is om te interpreteren als je geen academisch geschoold statisticus bent. Er staat wel: "Our genetic data, however, stress the relative importance of the maternal line in the inheritance of AGA, since we estimate an etiological fraction of 0.46 that can be attributed to having 23 GGN repeats within AR."

Wat een "etiological fraction" van 0,46 is weet ik helaas niet (en Google ook niet), dus ik kan dat niet interpreteren. Hoe dan ook is het duidelijk dat het X-chromosoom geen sluitende verklaring geeft. In een ander artikel zegt een van de onderzoekers:

Citaat:
The findings are also interesting for the aspect of how hair loss is inherited. The gene for the androgen receptor lies on the x chromosome. Men always inherit the x chromosome from their mother. In many cases men therefore take after their grandfather on their mother's side rather than their father. However, this defect is not simply caused by one gene: "We have indications that other genes are involved which are independent of the parents' sex," Prof. Nöthen stresses. The hereditary defect can therefore sometimes also be passed on directly from father to son.

[bron]
Dus het is duidelijk dat je NIET kan stellen dat iedere man altijd zijn kaalheid erft van moeders kant. Ik ben daarvan trouwens het levende bewijs, want mijn gehele familie aan moeders kant heeft geen enkel spoor van AGA. Iedereen, zowel mijn opa als al mijn ooms en de vader van mijn oma en de vader van mijn opa en de opa van mijn opa en de opa van mijn oma aan moeders kant hadden/hebben in het geheel niet te maken met haaruitval. Allemaal hebben ze een volle kop haar met een waterpasse haarlijn van de categorie David Schwimmer. Kaalheid komt alleen voor aan mijn vaders kant, en zowel mijn broer als ik zijn kalend.

Verder zie ik je nogal vaak enthousiast wijzen op de Norwoodschaal (in iedere post minstens 1 keer). Ook dit is iets waar je niet teveel waarde aan moet hechten. Die plaatjes zijn ooit gemaakt door een man die graag kaalheid in verschillende stadia wilde categoriseren en die op een vrije zondagmiddag wat plaatjes heeft getekend. Maar in de praktijk verloopt kaalheid bij iedereen anders en is daar nauwelijks een algemene lijn in te ontdekken. De ene krijgt eerst diffuse haaruitval en dan een kale kruin, de ander krijgt eerst inhammen en pas op z'n 50ste een kruin, de ene krijgt alleen een kruin en nooit inhammen en de ander krijgt alleen wat inhammetjes en klaar. Er is dus niet zo goed een structuur in aan te brengen en de Norwoodschaal is dus vrij waardeloos.

Ten slotte vraag ik me af waar jouw preoccupatie met haaruitval vandaan komt omdat je zelf naar eigen zeggen helemaal niet kaal wordt? Lijkt me zonde van je energie dan om je er zo extreem mee bezig te houden als jij. Ook is het niet zo leuk voor al die mensen hier bij wie kaalheid wel een serieus probleem is dat jij in iedere post vermeldt dat het bij jou wel snor zit.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 16 juli 2006 om 14:35
Tiuri is offline   Met citaat reageren