Los bericht bekijken
Oud 16 juli 2006, 15:07   #73
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Sorry,

Mijn vader gebruikt medicijnen en daar zit haaruitval als bijverschijnsel bij. Ik zat voor hem te zoeken. Vond echter al die informatie erg interessant.

Ik zal niet meer over mijn eigen haar praten.

Ik denk dat Norwood wel enigzins klopt though. Als ik zo om me heen kijk. Ik vind het onderwerp wel erg boeiend (erfelijkheid en kaalheid). Alhoewel, met betrekking tot Norwood, mijn vaders haar viel tijdens het gebruik van die medicijnen en hij kreeg geen diffuse haaruitval, geen inhammen, maar wat haaruitval op de kruin. Dat komt nu gedeeltelijk terug (zonder middelen, though). Dus, inderdaad, een variant zou alleen uitval bij de kruin kunnen zijn, of bovenop.

Ik vraag me trouwens af of kaalheid altijd gepaard gaat met merkbaar haarverlies. Mijn vader merkte het duidelijk met douchen. Achterf gezien verloor mijn kalende kameraad wel erg veel haar met douchen toen hij nog een staart had.

Zelf denk ik dat de moeder theorie wel klopt maar dat de vader waarschijnlijk invloed heeft op andere zaken. Het y-chomosoom bepaalt immers dat je een jongen wordt en bepaalt dus ook de hoeveelheid testosteron die je aanmaakt (mannen maken dat 20 keer meer aan dna vrouwen). Misschien dat iemand met lichte neiging tot kalen, die veel testosteron aanmaakt kaal wordt. Terwijl iemand die vele kans heeft kaal te worden met relatief lage testosteron gehaltes niet kaal wordt. Een samenspel van erfelijkheid en hormonen.

Citaat:
Op het Y-chromosoom zit maar weinig erfelijke informatie. Het speelt echter wel een cruciale rol in de ontwikkeling van het embryo. Het Y-chromosoom zet aan tot de productie van mannelijke hormonen en zodoende tot de ontwikkeling van mannelijke geslachtskenmerken
Het Y-chomosoom komt van je paps...... die bepaalt dus testosteron, bepalende factor voor aanmaak van DHT.

Nu kom ik trouwens bij een crux, (onverwachts) die, als we aannemen dat het bovenstaande onderzoek klopt iets vertelt over de kans op kaalheid. Welke X je van je moeder krijgt kun je aflezen aan andere zaken. Zoals wel of niet kleurenblind zijn, en dergelijke. Was je (moederskant) opa kaal en kleurenblind, en je bent kleurenblind dan erf je zijn harados. Was je opa kala en kleurenblind en jij bent niet kleurenblind dan heb je het x-chromosoom van je oma en kun je kijken naar haar ouders, waarbij je weer dezelfde formule toe moet passen. Zo kun je dus door blijven gaan tot generaties terug, tot je uitsluitsel hebt. Ik zou graga ene verolgonderzoek zien.

Dit schema verder uitbouwend, kun je dus steeds verder teruggaan. mits je weet welke kenmerken (als kleurenblindheid, en dergelijke) steeds geërfd worden. Daarmee kun je ook de willekeur verklaren waarmee broetrs soms een verschil hebben ijn kaalheidspatroon (de x van opa, ofd e x van oma). De theorie dat uiteindleijk iedereen kans maakt om kala te worden is plausibel.

Overigens verwcaht men dat de evolutie ons over duizenden jarenkaal zal maken omdat haar gene functie meer heeft.

Even om te terug te komen op mijn haarobsessie, ik vind deze momenteel zelf ook niet gezond. Lichtelijk asperger misschien, dat ik nu ineens een haarobsessie heb. Nou ja, is dat een haarprobleem?

Laatst gewijzigd door Kniekous; 16 juli 2006 om 20:58
Kniekous is offline   Met citaat reageren