Los bericht bekijken
Oud 17 september 2001, 03:37   #19
Cid
Retired member
 
Cid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juni 2001
Locatie: Inmarsat
Berichten: 25
seborroisch eczeem

Hoi Marijke

Ketaconazol is hetzelfde actieve ingrediënt als ook in Nizoral zit. Het zal wel van het land afhangen wat gebruikelijk is, Nizoral kom je vooral in Engeland en Amerika veel tegen.
Is Diane-35 alleen niet effectief genoeg hiervoor ? Heb inmiddels begrepen dat Androcur-10 alleen in combinatie met Diane gebruikt mag worden (of anders niet effectief is, om het even).

Je schrijft dat de vette huid een gevolg bleek van het exceem, maar naar mijn ervaring en wat ik gelezen heb is het (ook) vooral een gevolg van haaruitval c.q. zich minitiaturiserende haarvaten, of, om het nog ruimer te zien, van je hormoonhuishouding. Iets wat ook de pubertijd kenmerkt (puistjes e.d.).
Ook ik heb bij mijn beginnende haaruitval jeuk gekregen op de hoofdhuid en wat roos/schilfers, maar dat verdween na een maandje of 2 gebruik van anti-androgeen. Vettige huid heb ik niet echt last van bij het haarwassen om de dag. Iedere dag vind ik teveel van het goede, ben bang de weerstand tot nul te reduceren en voor de vettigheid maakt het niet uit; hoe vaker je wast, des te sneller wordt het weer vet.
Merk wel dat de huid v/d inhammetjes <grin> wat vetter is dan elders, ook een teken dat de haaruitval gecompenseerd wordt door een verhoogde vetafscheiding. Misschien wel ter betere bescherming v/d huid...

Inwerkingstijd van de haarmiddelen is zo lang omdat het inherent is aan de relatief trage groeicyclys van het haar en de inwerking op de omgeving (huid, haarvaten e.d.). De termijnen die ervoor worden gegeven variëren soms wat, van 3 maanden tot zelfs ca. 1½ jaar in onderzoeken. Toch zou je na een jaar toch wel al wat mogen merken lijkt me; misschien niet dat bijv. uitval stopt maar wel dat het wat minder is geworden.
Complicerende factor bij jou is evenwel de aanvankelijk slechte conditie van de hoofdhuid, het is immers heel goed mogelijk dat bij een ernstige aandoening als seborroisch exceem de inwerking van de medicatie ook veel minder effectief is, beetje afhankelijk van hoe diep het zit in de huid lijkt me.
Als het niet reikt tot de haarwortel zal het wel meevallen omdat we het hier toch hebben over een inwendige en geen uitwendige medicatie.
Misschien een aardige vraag voor je dermatoloog...

Dat je klachten verdwijnen geeft op zich goede hoop, maar kan ook alleen door bijv. de shampoo komen, en omdat je ook aangeeft geen (andere) bijwerkingen opgemerkt te hebben, en als de haaruitval echt nog even erg is als een jaar geleden (bijv. de hoeveelheid haren die in de gootsteen achterblijft), zou ik toch zo zoetjes aan nog eens gaan kijken naar andere anti-androgenen (en een nieuw consult te regelen). Immers werkt niet ieder middel op iedereen helaas.

Qua libido, dat is slechts in de kleine minderheid van de gevallen (5-10%)een bijwerking (althans bij mannelijke anti-androgenen) en kan ook op den duur weer verdwijnen. Misschien dat vrouwen daar toch al minder snel last van hebben omdat de gewone "pil" ook al een negatief effect op het libido kan hebben.

Helaas kan ik je verder weinig andere tips geven dan vrede met de huidige situatie te hebben, wetende dat je er al het mogelijke doet om "het probleem" te bestrijden. Meer dan dat kun je toch niet en in de put gaan zitten maakt het probleem alleen maar erger. Bedenk dat je met haardracht veel kunt doen (bijv. niet te lang laten worden, dat maakt het alleen maar opvallender) en uitstraling is minstens zo belangrijk, zo niet nog belangrijker voor het voorkomen bij je medemensen. Meestal til je er zelf veel zwaarder aan dan de omgeving.
En voor als het te gortig mocht worden zijn er altijd nog andere hulpmiddelen (zoals voor de meeste ongemakken in onze moderne samenleving).

BTW Zelf ben ik pas met een haargroeimiddel begonnen nadat ik kon merken dat de anti-androgeen hielp en in welke mate. Voor de effectiviteit van de minoxidil maakt dat niet zo gek veel uit van wat ik begrepen heb, de mogelijke herlevingsperiode van haargroei is redelijk ruim (een paar jaar waarschijnlijk, van wat ik gelezen heb).

Ondanks de complexiteit van alles hoop ik toch dat je hieraan iets hebt en wens je veel suc6 toe...
__________________
Groeten,


Cid
Cid is offline   Met citaat reageren