Los bericht bekijken
Oud 17 februari 2020, 15:37   #10
fjutjumaja
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 december 2016
Berichten: 21
Geslacht:
Dank voor alle reacties. Voor mij blijft echter onduidelijk waar het zeer grote prijsverschil vandaan komt, en (vooral) het grote verschil in aantal grafts per dag.
Ergens kan ik me nog steeds niet voorstellen dat het mogelijk is (als alles goed gaat en risico's zich niet verwezenlijken) dat je bij een kliniek als Veldhoven voor bijna 8000 euro een minder resultaat (3200 grafts) hebt dan bij Esteworld voor 2400 euro (4000 grafts).
Mij is ook nog steeds niet helemaal duidelijk waarom ze bij Veldhoven dan maar maximaal 1750 grafts verplaatsen. Dat verschil laat zich maar deels verklaren door een eventuele maximale belastbaarheid van het donorgebied (want: de volgende dag kunnen er - bij een twee-daagse sessie - weer wel opnieuw 1500 grafts worden geoogst, en binnen één dag herstelt dat gebied zich toch niet?). Je zou dan denken dat het simpelweg een kwestie is van een groot verschil in snelheid. Maar is dit vanwege arbeidskosten, arbeidswetgeving (arbeidstijden etc.) en medische protocollen, of omdat een Nederlandse kliniek met meer bedachtzaamheid en zorg verplaatst, waardoor het resultaat (relatief gezien) ook beter is?
In dat laatste geval zou een graft verplaatst bij een Nederlandse kliniek doorgaans niet gelijk staan aan een graft verplaatst bij een Turkse kliniek (wat het prijsverschil weer beter rechtvaardigt).
fjutjumaja is offline   Met citaat reageren