Los bericht bekijken
Oud 7 maart 2002, 11:44   #7
Alonso
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 oktober 2001
Locatie: Netherlands
Berichten: 205
Re: Re: Re: onbegrijpelijk

Hoi Mark hierbij mijn antwoorden:


- ben je nog bij andere klinieken op consult geweest wat heeft jou uiteindelijk toch doen besluiten om voor Transhair te kiezen?

Voor mijn haarsituatie was sprake van meer een verdichtingsbehandeling omdat ik in Norwood klasse 3 zit.
Ik ben inderdaad naar andere klinieken geweest. Laser Aestethic en Poznac Hairclinic.
Laser Aestetic: zij gaven aan dat er 1500 tot 2000 impulsen gedaan zouden worden, kosten 25000 guldens, dit vond ik teveel. Bovendien gaven zij aan dat gebruik zou worden gemaakt van de laser, ik ben van mening dat bij verdichtingsbehandelingen dit riskant is omdat bestaande haarwortels rondom aangetast kunnen worden. Bovendien zei de consultant dat ik beter niet Finasteride moest gebruiken. Zoals je misschien begrijpt was dat laatste voor mij echt de doorslag om met LA niet in zee te gaan.
Poznac Hairclinic: een eerlijke Nederlandse consultant. Er zouden 1500 grafts geplaatst worden voor iets van 10000 guldens, dus zeer goedkoop. Echter, de consultant vertelde dat bij hem frontaal micros waren geplaatst ipv single grafts. De haarchirurg zou tijdens de HT pas besluiten of frontaal single grafts of micros geplaatst zouden worden. Single grafts geven de meeste natuurlijke haarlijn frontaal. Bovendien werd mij verteld dat maar 1 zuster de haarwortels zou versnijden. Volgens Transhair kan een ervaren zuster per dag max. 600 haarwortels versnijden (ik ga ervan uit dat ze de waarheid vertellen). Dus dit vond ik wel verdacht. Bovendien mochten er complicaties optreden, dan vormt de afstand naar de kliniek wel een probleem. De consultant raadde mij wel aan om Finasteride te gebruiken.
Transhair: ik heb voor Transhair gekozen vanwege de bereikbaar, de methode die gebruikt wordt: er wordt gebruik gemaakt van een holle naald voor de gaatjes, waardoor minder kans bestaat dat haarwortels rondom beschadigd kunnen worden. Maar Boersma gaf weer aan het weinig uitmaakt of gebruik wordt gemaakt van een mesje of van de prikmethode. Bovendien gaf de consultant aan om zeker Finasteride te gebruiken en hij gaf aan om Boersma te benaderen voor een afspraak.

- is vooraf een consult bij een dermatoloog raadzaam (dr. Boersma) ? In hoeverre zijn zij objectief en geven ze echt zinvol advies ? (of zijn ze er ook alleen maar op zoveel mogelijk mensen naar een bepaalde kliniek door te verwijzen of om medicijnen te verkopen)

Ik denk dat het zeker raadzaam is om naar Boersma te gaan. Hij kan je vertellen hoeveel grafts ongeveer geplaatst moeten worden om een redelijk resultaat te verwachten. Deze uitkomst kun je vergelijken met de consultgesprekken bij haarklinieken, zodat je de betrouwbaarheid van de consultants kunt inschatten. Bovendien Boersma vertelde mij dat ik na een jaar opnieuw een afspraak moest maken na de HT, hij kon dan zeggen of hij wel tevreden was met het resultaat, zo niet dan zou hij ze bellen en dan worden er kosteloos nieuwe grafts in gezet. Ik weet niet of er onderlinge afspraken zijn gemaakt tussen Boersma en haarklinieken.

- in hoeverre is het zinvol om na de HT te beginnen met bijv. propecia ? (of is dat persoonsgebonden ?)

Ik kan je alleem maar zeggen: begin er nu meteen aan! Tenzij je al in zo n gevorderd stadium zit in de Norwood klasse, dat het geen zin meer heeft.

- ik heb begrepen dat je haar 3-4 cm lang moet zijn voor de HT, om zodoende het litteken op het achterhoofd te camoufleren. Wanneer kunnen de hechtingen eruit en is het haar na een aantal maanden echter weer kort (opgeschoren) te dragen, zoals ik nu doe, of is er dan duidelijk een litteken zichtbaar ?

De hechtingen gaan er na ongeveer 2 weken uit. Dit is heel belangrijk wat je zegt. Je zult altijd wel iets zien als je je helemaal kaal zou scheren. Maar Poznac en Transhair vertelden dat ze het lidteken zo konden maken, dat nog maar een heel dun lijntje zichtbaar is. Ik ben benieuwd of dit zo bij mij zal zijn. In ieder geval we zijn nu bijna 5 maanden verder, en als ik de kam door de haren haal op mijn achterhoofd (haren zijn ongeveer 2 cm lang), dan zie ik toch iets van het lidteken.

- Je schreef dat je niet helemaal tevreden was over de haarlijn links voor. Heb jij dit ook bij Transhair kenbaar gemaakt en hebben zij dan niet voorgesteld om dit (kostenloos) te “verbeteren” , of gebeurt dit bij een evt. 2e HT ?

Ik heb dit nog niet kenbaar gemaakt bij TH. Je krijgt na ongeveer 10 maanden (zeg ik dit goed Jorn?) een terugkomdag en dan wordt gekeken of het resultaat goed te noemen is. Ik verwacht dat als ik nu terugga, Transhair toch zal zeggen dat ik het moet afwachten tot de terugkomdag. In ieder geval op de groeigarantie staat vermeld dat je een kosteloze nabehandeling krijgt voor grafts die geen haren produceren.

- er wordt door bijna alle klinieken levenslange garantie op de grafts gegeven, maar hoe weet je zelf in godsnaam welke en hoeveel grafts niet zijn “aangeslagen” ? Blijft toch een vertrouwenskwestie en het lijkt me niet dat ze voor die paar grafts opnieuw een hele behandeling gaan uitvoeren.

Er zijn een aantal hulpmiddelen: de fotos die van mij gemaakt zijn bij Ids Boersma, de fotos voor de HT bij de haarkliniek. En zie je op je hoofdhuid dat op een bepaald gedeelte minder haardichtheid is dan rond omheen, bijvoobeeld 1 cm2, dan zijn dit ongeveer 15-20 grafts, maar het blijft altijd wel een beetje gissen. Ik denk dat je dan kunt kiezen, bijvoorbeeld een bedrag terug van het aantal grafts die niet gepakt zijn, of gratis extra grafts bij een 2e HT.

- Heb je geprobeerd om de gemaakte kosten vergoed te laten krijgen door het ziekenfonds/zorgverzekeraar ?

Nee dat heb ik niet geprobeerd, ik heb wel contact gehad, je krijgt de kosten vergoed als het medisch noodzakelijk is, dus als je een tumor hebt gehad of een deel van de hoofhuid verbrand is, maar dit was bij mij gelukkig niet het geval.

Alonso
Alonso is offline   Met citaat reageren