Los bericht bekijken
Oud 11 januari 2007, 08:10   #4
kattemie
I am not my hair
 
kattemie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 april 2005
Berichten: 173
Hoi Babs,

Wat vervelend allemaal!
Na wat Googlen lijkt CDLE (lupus) me een ernstiger aandoening dan alopecia areata.
Van huidinfo.nl:
"CDLE is een vrij zeldzame huidafwijking die begint met een bijzondere ontstekingsreactie van de huid. De afwijkingen worden vooral gezien in het gezicht, en in mindere mate op de borst en rug. Het wordt vooral gezien op die delen van de huid die aan de zon zijn blootgesteld. Het is zeer waarschijnlijk een auto-immuun aandoening: dat wil zeggen dat de afweercellen van het lichaam een deel van de huidcellen als 'lichaamsvreemd' herkent en aanvalt.
De CDLE plekken presenteren zich als licht jeukende, rode, iets verdikt aanvoelende plekken op de wangen, de neus of het voorhoofd en in mindere mate in de nek, het coeur, de handruggen, de lippen en oogleden. Er is een scherpe begrenzing met de normale huid. De plekken schilferen vaak en kunnen vanzelf verdwijnen, met achterlating van een litteken.
Wanneer de plekken optreden op het behaarde hoofd of de baardstreek zullen de haarzakjes ook verlittekenen, waardoor de haargroei (permanent) verdwijnt. "

Bij alopecia valt 'alleen' je haar uit, het doet verder geen pijn en je huid blijft verder onaangetast. Alopecia-patiënten hebben vaak nog andere klachten, zoals broze nagels, eczeem en dat soort dingen, maar dat lijkt me wat onschuldiger dan de huidontstekingen en blijvende (en zichtbare!) schade die bij CDLE kan optreden. Bovendien weet je bij AA nooit zeker of je haar permanent is uitgevallen, bij CDLE lijkt dat dus wel het geval te zijn.

Ik hoop dus voor je dat je 'alleen maar' alopecia areata hebt.

Sterkte ermee meid!
Karen
__________________
* Mijn informatiepagina over alopecia: www.kaleplekkensite.tk *
kattemie is offline   Met citaat reageren