Los bericht bekijken
Oud 19 september 2016, 08:56   #7
Haarpsycholoog
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 september 2016
Berichten: 7
Geslacht:
Beste Viola en Effie,

Viola, bedankt voor je lange reactie. Ik heb hier echt heel veel aan en ik denk dat je precies begrijpt wat ik bedoel. Het is vreselijk wat jouw vriendin is overkomen, zo erg om te lezen dat dit gebeurt, dat een psycholoog zoiets zou doen. Groepsgesprekken kunnen goed werken, maar natuurlijk alleen als de persoon daar zelf aan toe is. Daar mag je iemand nooit toe dwingen, en het afzetten van het haarwerk al helemaal niet! Veiligheid, daar gaat het om, je voelt je als vrouw zonder haar in deze wereld kwetsbaar en angstig. Dat is moeilijk om te begrijpen voor mensen die het niet hebben meegemaakt, hoe dat voelt.

In de eerste fase, waarin je ontdekt dat je je haar aan het verliezen bent of de diagnose AGA of AA krijgt, raken veel mensen in paniek. Daarna komt de rouw nog, en dan moet je je leven opnieuw vormgeven. Je bent niet meer hetzelfde en het kost tijd om daarmee te leren omgaan. Ik zou vrouwen in al die fasen willen helpen om er sneller en beter doorheen te kunnen gaan. Zodat ze niet veel te lang alleen blijven piekeren en wanhopen, zich schamen en eenzaam voelen. Volgens mij is die schaamte een teken dat er inderdaad sprake is van een trauma, zoals jij zegt, Viola. Dat zie je vaak bij mensen die iets heel ergs is overkomen, dat ze schaamtegevoelens ontwikkelen (maar ze hebben niets gedaan waarvoor ze zouden moeten schamen).

Mannen kunnen ook erg lijden door hun haarverlies, maar hun situatie is anders en voor mij minder herkenbaar. Daarom wil ik me op vrouwen richten.

Effie, inderdaad, dat bedoel ik, om ook praktische ondersteuning te geven. De stap naar het eerste haarwerk is vaak heel moeilijk, dat lees ik hier op het forum ook. Daar is veel aan te doen. Mee gaan naar een haarwerker, dat kan zeker. En dan natuurlijk wel naar een goede, met veel kennis en ervaring zoals Viola, zodat dat ook meteen een positieve ervaring wordt en geen misser zoals je hier vaak leest. Dat is toch erg, dat je in die situatie er alleen voor staat.

Wat denken jullie van het idee om mooie foto's te maken met verschillende haarwerken, zodat iemand thuis rustig kan wennen aan het idee en kan kijken hoe mooi dat eruit kan zien?
Haarpsycholoog is offline   Met citaat reageren