Los bericht bekijken
Oud 27 november 2019, 14:23   #20
Pionier
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 augustus 2016
Berichten: 289
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door minten Bekijk bericht
transgenders krijgen testosteronblokkers en oestrogenen voorgeschreven. transgenders slikken soms in een vroege fase ook finasteride om dezelfde reden dat wij dat doen, tegen kaalheid.
op het moment dat de testosteronblokkers hun werk doen is finasteride niet meer nodig. er valt amper testosteron om te zetten in dht, dus is een blokker hiervan onzinnig. je kan ook een aspirientje slikken terwijl je helemaal geen hoofdpijn hebt, heeft ongeveer even veel nut.
Haha, neen transgenders slikken fina of duta zeker niet voor hun kaalheid. Het maakt DEEL uit van hun transitie regime, fina doet trouwens meer met het lichaam dan alleen maar DHT verlagen. Maar transgenders nemen fina vooral om DHT te onderdrukken aangezien DHT een belangrijk mannelijk hormoon is dat nodig is voor onderhoud, gezond houden van onder andere de prostaat.



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door minten Bekijk bericht
weet je wat ook het oestrogeen verhoogt? het slikken van oestrogeen. waarom zou je als transgender in hemelsnaam finasteride willen slikken om zo via een omweg je oestrogeen ietsiepietsie te verhogen, en daarnaast ook nog eens je testosteron te verhogen (wat je juist niet wil), terwijl er medicatie is om dit allemaal via een directe weg in veel hogere dosis te reguleren?
het enige in het wikipedia genoemde artikel zit achter een paywall, dus geen idee wat er mee bedoeld wordt. daarnaast staat nota bene "evidence of [..] efficacy is limited". no shit zeg.

het hele transgender argument is zo ontzettend stompzinnig. een one-liner om mensen af te schrikken.
finasteride heeft effect op je hormoonhuishouding, daarom werkt het. dat is een feit, hoeven we niet over te discussiëren. laten we het niet sensationeler maken dan dat.
No shit dat oestrogeen slikken je oestrogeen spiegel verhoogt. En waar zeg ik dat transgenders fina nemen om hun oestrogeen te verhogen? Leer toch lezen. Ik zeg enkel dat fina ook als bijwerking heeft dat oestrogeen verhoogt.


En (veel) transgenders gebruiken fina als deel van hun transitie regime, niet voor hun haar. Dus om te verduidelijken ze nemen dit (primair) om hun DHT te verlagen en niet om hun oestrogeen te verlagen of voor hun haar (trouwens door de massas oestrogeen die ze in nemen kunnen vele onder hen bijna al hun haar terug laten groeien, van een NW4 naar NW1 gaan komt relatief veel voor. Fina of duta is alleen goed om het haarverlies te stoppen, bijna niemand hergroeit zijn haardos met fina. Interessant artikel hierover: https://perfecthairhealth.com/trans-...hair-regrowth/ )




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door minten Bekijk bericht

interessant pionier. zeg je nou in feite dat de miljoenen gebruikers met prostaat problemen die de 5% finasteride (proscar) variant slikken, net zo goed de 1% finasteride zouden kunnen slikken, want de dosis maakt toch helemaal niets uit? ik ben oprecht benieuwd, waarom krijgen ze dat dan wel voorgeschreven denk je?
Ja inderdaad, 1mg is praktisch even efficiënt als de 5mg variant. Zoek maar op als je me niet gelooft.



Weeral een bewijs van wat ik zei, mensen kennen niet wat ze slikken.



Nu om op je vraag te antwoorden en het simpel te houden dit is puur voor marketing redenen gedaan. Toen Merck zag dat ze hun product ook voor haarverlies konden verkopen hebben ze de dosis verlaagt naar 1mg en het gewoon een andere naam gegeven. Maar het effect op DHT blijft hetzelfde als de 5mg variant die voor de prostaat wordt voorgeschreven.
Pionier is offline   Met citaat reageren