Los bericht bekijken
Oud 29 januari 2009, 22:01   #6
Marte
HaarWeb lid
 
Marte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2005
Locatie: Leuven
Berichten: 905
ik zou niet op eigen houtje de dosering van androcur veranderen zonder overleg met je dermatoloog. Dus zeker niet elke dag slikken, zonder overleg!

!!!!!!!!!!!!!!!!DIT NOOIT DOEN idd, altijd in overleg met
dermatoloog of gynaecoloog !!!!!!!!!


ik begrijp dat de reacties op vlak van hormonenpillen, diane, en androcur (en alle generische vormen hiervan) wat verdeeld zijn aangezien de bijwerking meestal niet min zijn. Dat is ook zo.

mss heb je iets aan mijn verhaal, (maar nogmaals, mijn situatie is vrij opvallend en blijkbaar enigszins uniek, de uitzondering op de regel, om het zo eens te zeggen, dus spiegel je er niet te veel aan, veel bijwerkingen die bij mij voorkomen(kwamen) had nog geen enkele gyneacologe bij zijn of haar patienten gehad, evenals de soort overbeharing die door een combinatie van factoren zo goed als niet te stoppen is of te behandelen).
Ik slik zelf inmiddels al 9 jaar androcur(50mg, 3 weken ipv 2), diane en spironolactone(continu, 100 mg, deze doet hetzelfde als de androcur, maar werkt vooral op de bijnieren in, die cortisol produceren, een stresshormoon dat eveneens een stimulerende werking heeft op de haargroei, androcur werkt vooral androgeenverlagend in op de geslachtsorganen en de hersenen(om het eventjes heel kort en simpel uit te leggen).

De bijwerkingen zijn idd niet min, ik heb in het begin last gehad van depressiviteit, maar enkel in het begin, t werkt idd sterk libidoverlagend, concentratiestoornissen, ik ben 10 kg bijgekomen, migraine, spataderen, couperose, regelmatig last van extreem pijnlijke baarmoederkrampen(vergelijkbaar met flinke weeën) en overgeven, ...

En bij mij heeft het vooralsnog ook geen volledig stoppende werking gehad, ik krijg nog elk jaar een paar keer per jaar haargroeischeuten waarbij het telkens verdubbelt in aantal(meerdere haarvaatjes) en lengte, wel remt het duidelijk, en hier ben ik al blij om daar ik helaas zowel geen blijvende als tijdelijke vorm van ontharing kan gebruiken, blijvend werkt niet, tijdelijk gaat niet vanwege mijn huid.

50 mg is niet per se de hoogste, ik heb zelf al eens een hogere dosering gehad op het moment dat het echt acuut was, maar ben moeten gaan verlagen vanwege de vele bijwerkingen (elke dag een paar keer per dag zo'n erge baarmoederkrampen dat ik per periode gewoon een uur op bed lag te puffen van de pijn en de krampen door gingen naar mijn maag en darmen met overgeven tot gevolg, na iedere climax van krampen). Maar gezien het feit dat het toch om een serieus hoge dosering gaat van hormonen en hormonen nu eenmaal niet per se heel gezond zijn wordt er niet al te kwistig mee omgesprongen nee. Je moet toch minstens 6 maanden rekenen alvorens je echt resultaat kunt verwachten, aangezien je lichaam zich moet aanpassen aan deze nieuwe situatie en de medicatie werkt.

Soms is het echter de enige manier om toch de overbeharing enigszins onder controle te houden. Probeer hoe dan ook, indien je deze slikt wel regelmatig voor controle naar de dermatoloog of gynaecoloog te gaan!!!

xxx marte

Laatst gewijzigd door Marte; 30 januari 2009 om 21:56
Marte is offline   Met citaat reageren