Los bericht bekijken
Oud 10 maart 2009, 09:40   #10
transplantaatje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 27 april 2006
Berichten: 359
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambo Bekijk bericht
Beste Transplantaatje,

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie, heb er zeker wat aan!

Onder afval bedoelde ik ook dat er per ongeluk grafts kapot worden gesneden (blijft mensenwerk) of niet bruikbaar zijn om wat voor reden dan ook, zodat ze niet meer geplaatst kunnen worden.

Nou, bij mij is er meer dan genoeg ruimte op mijn kale kop om alles makkelijk (tussen) te plaatsen. Wil ook wel mijn inhammen wat weg laten werken, maar wil het verder verspreid op de kale gebieden (wil dit nog wel overleggen met de chirurg trouwens). Dus volgens mij kunnen dan alle grafts zonder te versnijden weer terug worden geplaatst of is dat toch niet zo?

Volgens jullie consultant had ik trouwens prima donorhaar en zat er heel veel rek in mijn huid.

Je schrijft dat in één van de tien gevallen jullie minder kunnen plaatsen dan vooraf ingeschat. Stel dat er tegen mij gezegd wordt dat er 3.000 grafts geplaatst kunnen worden en ik net die ene ben. Mag ik er dan wel vanuit gaan dat er toch wel minimaal 2.800 geplaatst kunnen worden of is die marge groter? Bij Morehair zat er dus wel een positieve uitschieter tussen van meer dan 500! Maken jullie ook wel eens zulke grote negatieve uitschieters mee?

Als antwoorden bij de andere klinieken waarom zij niet meer grafts kunnen plaatsen kreeg ik:
- meer donorhuid weghalen is onverantwoord (zouden wenkbrauwen na behandeling veel te hoog staan);
- dat zij grafts niet versnijden en andere wel;
- omdat ik littekens van vorige transplantaties heb, kan er minder worden weggenomen nu

Waar ik nog geen antwoord van jou op heb gekregen is hoe jullie het aantal grafts berekenen vantevoren. Ik neem aan dat dat het aantal cm2 donorhuid is maal het gemiddelde aantal grafts per cm2.

Aan de lengte van het stuk donorhuid zal het denk niet liggen, wellicht wel aan de breedte. Andere klinieken gaan niet verder dan 2 cm. Hoe ligt dat bij jullie?

Hoeveel cm2 donorhuid kunnen jullie maximaal weghalen?

En wat is het aantal grafts wat jullie gemiddeld uit een cm2 donorhuid halen?
We zullen de vragen weer in dezelfde volgorde beantwoorden:

1) Er zullen altijd enkele haren of transplantaten sneuvelen tijdens de uitnamen. Dit gebeurt zowel bij de FUT als de FUE behandeling. Indien je een scalpel door de hoofdhuid haalt zal er zeker een haar beschadigd worden. Ook met het uitboren van een FUE grafts gaat het wel eens mis. Dit persentage is natuurlijk heel erg klein. Iedere graft of transplantaat die teruggeplaatst wordt is voor 100% gezond. Elke graft wordt nagekeken onder een microscoop voordat hij geplaatst wordt.

2) Zoals u de situatie omschrijft zal iedere transplantaat in originele staat teruggeplaatst worden.

3) Te lage inschattingen komen niet vaak voor. De 2 consultant en dr. Feriduni proberen zelf net iets te laag in te schatten zodat er 5 a 10% meer geplaatst kan worden. Indien het verkeerd is geschat gaat dit om een afwijking van 5 a 10% te laag. Het kan net zo goed verkeerd worden geschat door dr. Feriduni als door de consultant. Daar zit weinig verschil in omdat de consultants ook over een zeer ruime werkervaring van 11 en 15 jaar beschikken.

4) Wat zouden de klinieken ander tegen u moeten zeggen? Ze zullen bijvoorbeeld niet tegen u gaan zeggen: Dit is ons beleid, wij verplaatsen niet meer grafts op 1 dag! Zeer grote haartransplantaties uitvoeren verg erg veel van de chirurg en zijn verpleegkundig team. Wij gaan iedere dag, voor iedere cliënt, niet voor 100 maar voor 110% er tegen aan. Dit is de rede waarom dr. Feriduni zelfstandig is geworden in 2001. Daarvoor heeft hij voor 2 andere klinieken gewerkt en hier kon hij zich als arts niet iedere dag “uitleven”. Hij werd dagelijks geremd door hoger hand. 1500 tm 2000 grafts en niet meer!!

5) Je kunt het opmeten met een haarmeter. Deze geeft aan hoeveel haarwortels er op een vierkante cm staan. Een goed geoefend oog ziet dit natuurlijk ook. Verder is het erg van belang dat de hoofdhuid lekker los zit. Oefeningen hiervoor doen wonderen. Bovenop het hoofd meet je het aantal vierkante cm wat behandeld moet worden. Op iedere kale vierkante cm moeten minimaal 25 a 30 grafts geplaatst worden. Indien iemand over voldoende donorharen beschikt kan dit aantal worden verhoogd naar 40 of 55 grafts per cm.

6) Wij snijden ongeveer 30 cm lang en maximaal 2 cm breed. Aantal vierkante cm mag je meten als 30 x 1.8 = 54 cm donorhuid. Dit is een gemiddelde. Je hebt grote hoofden, en kleine hoofden. Strakke hoofdhuid en losse hoofdhuid.

7) Indien iemand voor de eerst keer behandeld wordt met de FUT techniek kunnen wij gemiddeld 2800 t/m 4000 grafts verplaatsen bij die persoon. Alles wat meer of minder is dan dit aantal is een uitzondering maar komt ook een paar keer per jaar voor.

Laatst gewijzigd door transplantaatje; 11 maart 2009 om 15:55
transplantaatje is offline   Met citaat reageren