Discussie: positief berichtje
Los bericht bekijken
Oud 28 november 2005, 12:08   #1
karina
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 oktober 2005
Berichten: 6
positief berichtje

Hallo allemaal,

ik heb een positief bericht wat betreft mn haar en wil het toch graag even kwijt. ik heb elke zomer last van seizoenshaaruitval door het vele zonlicht. bij andere mensen treed deze haaruitval pas op tijdens de herfst, maar mijn haar groeit echt ongeveer twee keer zo snel als normaal, vandaar. nou was bij mij, ondanks dat ik weet dat ik dit elk jaar heb, de paniek flink toegeslagen. mede door het lezen van dit forum eerlijk gezegd . ik had namelijk last van een pijnlijke hoofdhuid en van kleine witte droge schilfers. de schrik sloeg direct toe toen ik hier las dat een aantal mensen deze verschijnselen in combinatie met aga hebben. het enige verschil was dat bij mij mn haar ontzettend droog werd en mn hoofdhuid ook echt droog en gespannen aanvoelde. ik kan dit droge gespannen gevoel heel goed van de rest van mijn lichaam, omdat daar mijn huid heel droog is. ik las op dit forum dat veel mensen baad hadden bij rooscure. ik dacht: dat ga ik ook een keer proberen. ik moet zeggen dat ik bij nog nooit zo slecht gevoeld heb als toen. mijn hoofdhuid deed zo'n ongelofelijk veel pijn en de jeuk was niet normaal.
Nou, ik kwam in september bij de kapster en die zei dat mn hoofdhuid inderdaad kurkdroog was en dat daar die schilfers vandaan kwamen. ook gaf zij mij het advies de shampoo: kerastase te gebruiken en dan de variant voor een droge hoofdhuid in combinatie met een droge huid. met deze wetenschap in mijn achterhoofd ben ik op het internet naar deze symptomen gaan zoeken: een droge hoofdhuid met schilfers. Ik kwam toen dit tegen:
Veel mensen denken bij hoofdhuidschilfers direct aan roosvorming. Dit is een groot misverstand. We leggen u uit hoe u het verschil herkent tussen roosvorming en hoofdhuidschilfers. Voor uw behandeling is dit verschil van groot belang, immers personen met een droge/gevoelige hoofdhuid dienen dit beslist niet met een anti roosproduct te behandelen. Een te droge/gevoelige hoofdhuid geeft ook schilfers, maar dan als gevolg van een vochtbalansstoornis. De hoofdhuid heeft te weinig vocht waardoor deze uitdroogt en gaat schilferen. Denk hierbij aan het ontstaan van huidschilfers na een zonnebad.
De oorzaken die de hoofdhuid uit zijn evenwicht kunnen brengen, zijn talrijk en kunnen van zowel externe en interne aard zijn:

Externe oorzaken
  • <LI class=maintekst>Luchtverontreiniging <LI class=maintekst>Kalkhoudend water <LI class=maintekst>Sterke temperatuur wisselingen <LI class=maintekst>Verkeerd toegepaste kleur- en permanent behandelingen <LI class=maintekst>Niet aan de hoofdhuid aangepaste producten
  • Borstelen en overmatige hitte van droogkap en/of föhn
Interne oorzaken
  • <LI class=maintekst>Stress <LI class=maintekst>Nervositeit <LI class=maintekst>Vermoeidheid <LI class=maintekst>Overmatig transpireren <LI class=maintekst>Verandering van voeding <LI class=maintekst>Aangeboren
  • Gebruik van medicijnen
Deze factoren leiden tot (zichtbare) kenmerken waaraan we een gevoelige hoofdhuid kunnen herleiden:
  • <LI class=maintekst>Rode vlekken op de hoofdhuid <LI class=maintekst>Een uitgedroogde hoofdhuid waarvan de schilfers klein zijn en wit van kleur <LI class=maintekst>Haarpijn <LI class=maintekst>Irritaties <LI class=maintekst>Jeuk (ook bij roos) <LI class=maintekst>Gespannen gevoel
  • Pijnlijk gevoel
deze omschrijving sloeg gewoon helemaal op mij!!! eindelijk wist ik wat er aan de hand was. Ik ben begonnen met het gebruiken van de shampoo die de kapster had voorgeschreven en heb ook een aantal dagen mijn scheiding ingevet met vaseline. en het was zooooooo'n verademing. ik kan het gewoon niet beschrijven . mn hoofdhuid voelt gewoon weer compleet normaal aan!! ja af en toe een krabbeltje hier en daar, maar dat heeft iedereen. ik ben zo opgelucht!! mijn haaruitval is inmiddels weer gereduceerd tot 50 haren in 3 dagen incl. 1 keer wassen. Nou, dit is volgens mij compleet normaal. Ik ben ook begonnen met het slikken van vitaminepillen (want volgens mij had ik een ijzertekort. had namelijk van die witje stukjes in mijn nagels en heb ergens gelezen dat dit duidt op een ijzertekort) en ik krijg ineens haar op plaatsen waar ik nog nooit haar op gehad!!!! mn haarlijn komt gewoon bijna 1 cm naar voren!!

Ik ben hier zo gelukkig mee, dat ik het toch even met jullie wilde delen en misschien zijn er wel meer mensen die hiermee rondlopen en denken dat het iets anders is.

Ps. sry voor dit lange verhaal
karina is offline   Met citaat reageren