Discussie: Seborroïsch eczeem
Los bericht bekijken
Oud 20 februari 2006, 22:16   #59
Carolus
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 februari 2006
Berichten: 2
Hoi iedereen,

mijn eerste post op dit forum

Bij mij is vorige week ook seborroïsch eczeem vastgesteld. Had al een maand of 3 haaruitval, en er kwam ook een korstachtige gele laag op mijn inhammen. De uitvallende haren hebben ook vaak een korstje of vettige substantie aan rond de haarwortel.

Bij mij is het wschl een gevolg van stress (problemen met mijn relatie, geen werk vinden en dergelijke). De dermatoloog stelde wel vast dat het eczeem alleen voorkwam op de hormoongevoelige plekken (inhammen, voorste deel van de kruin). Ben eigenlijk vergeten vragen of dat normaal is. Zeker omdat ik intussen al berichten las over verband tussen seb. eczeem en AA... Weet iemand van jullie daar iets over?

De dermatoloog heeft me nu een zalf op basis van salicylzuur voorgeschreven, wat ik een dag of 3-4 moest opdoen 's avonds, en 's morgens uitwassen. Hoop echt dat het helpt.

Het rare is, vind ik wel, dat ik eigenlijk weinig last heb van jeuk. Wel een beetje gehad aan de inhammen, en daarvoor ook rond mijn borstbeen, maar eigenlijk voor de rest amper iets. Ook geen rode, schilferende vlekken rond neus, wenkbrauwen,... Nochtans was de dermatoloog heel formeel dat het sebboroïsch eczeem was (nu, de korsten en zo, dat klopt wel natuurlijk). Ik heb echter wel veel last van haaruitval. Als ik mijn haren was, hangen mijn handen echt vol met haar. En op een paar maanden tijd is mijn haardos serieus uitgedund. Nog niet zo erg voorlopig dat je de hoofdhuid ziet, maar tot voor een half jaar had ik dus echt een superdikke haardos (ben vroeger meermaals versleten voor ragebol). En inhammen zijn serieus ingesprongen nu.

Ik vrees wel dat mijn haardos er toch vroeg of laat zal aan moeten geloven, want voorhoofdskaalheid zit wel degelijk in de familie . Mijn vader heeft het erg, en via mijn moederszijde is het ook wel een beetje, hoewel minder erg. Mijn jongere broer heeft er in elk geval al erg last van (heeft wel ander haartype: veel dunner, zoals mijn vader, terwijl ik zelf de dikke haren heb/had van mijn moeder). Ik mag me dus gelukkig prijzen dat ik er tot voor kort van gespaard ben gebleven. Maar toch hoop ik natuurlijk dat het zolang mogelijk wegblijft. Zou liever nog niet tegen mijn dertigste kaal zijn... (ben er nu 25) .

Voor het geval de behandeling voor het eczeem niet veel succes zou hebben, heeft de dermatoloog me alvast een briefje geschreven voor minoxidil. Hopelijk heb ik het niet nodig (ben ook niet zeker van de bijwerkingen en zo), maar als de haaruitval niet stopt binnen een tweetal weken, begin ik er toch mee hoor.

Ik hou jullie in elk geval van de toestand op de hoogte!
Carolus is offline   Met citaat reageren