Discussie: hallo allemaal!
Los bericht bekijken
Oud 24 juni 2003, 13:56   #10
Grover
Op weg naar mijzelf
 
Grover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2002
Berichten: 195
Geslacht:
Thumbs up Re: gestalttherapie

Citaat:
Originally posted by Yet
Hallo grover, ..... In de eerste sessies heb ik veel over mijn overleden moeder gepraat. Mijn band met haar was heel close. In mijn ogen had ik alleen haar als steun en toeverlaat in mijn jeugd (vol mishandelingen waaronder ook geestelijk mishandeling). Dus toen zij overleden was kon ik haar niet loslaten. Het beheerste mijn leven, het gemis... en geen afscheid hebben kunnen nemen (ze was destijds geemigreerd). Door middel van oefeningen heb ik mijn moeder (en dat ging verbazingwekkend snel) "een plaats" kunnen geven... zelf ook de rust gevonden. groetjes, yet.
Hoi Yet,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

De band met je moeder heeft een grote rol in je leven gespeeld schrijf je. Mijn visie is dat TTM alles te maken heeft met 'in je eigen kracht staan'. Jouw moeder was je steun en toeverlaat. Totdat ze wegviel. Je kon haar niet 'loslaten'. (<--- en deze zin mag je letterlijk èn figuurlijk (je eigen 'haar') opvatten).

Wat ik mij afvroeg is of jij je herkent in deze visie? Heb je het gevoel dat de band met je moeder (voor en na haar overlijden) te maken heeft met het ontstaan -en in stand houden- van jouw TTM?

Daniëla beschrijft in haar boek (wat in sept. 2003 zal verschijnen) ook over een belangrijke afhankelijke relatie in haar jeugd. Ik ben van mening dat het thema 'afhankelijkheid' cruciaal is. Wanneer je afhankelijk bent van iemand anders, sta je niet in je eigen kracht. In mijn ogen staat het uittrekken van je eigen haar symbool voor het ont-krachten van jezelf. Ik was benieuwd hoe jij daar over denkt?

Je bent op de goede weg!! Ga zo door!
__________________
Grover

'I used to think that the day would never come
I'd see the light in the shade of the morning sun
My morning sun is the drug that brings me near
To the childhood I lost replaced by fear'


'True Faith' - New Order.
Grover is offline   Met citaat reageren