Los bericht bekijken
Oud 24 mei 2019, 15:06   #20
Lectamindose
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 april 2019
Berichten: 69
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door minten Bekijk bericht
dat heb ik ook wel eens gelezen (al is "te laat" een beetje kort door de bocht natuurlijk), het is ook wel logisch als je erover nadenkt. door fina-gebruik maskeer je symptomen. sowieso altijd aan je arts doorgeven dat je fina slikt, ook als je via internet zou bestellen, want het heeft een effect op testresultaten, zoals in het geval van prostaatkanker-screening bijvoorbeeld een psa-test.

ik weet trouwens ook dat er ooit in een studie is vastgesteld dat de kans op prostaatkanker bij fina-gebruik weliswaar kleiner zou zijn dan als je het niet slikt, maar als je het dan toch krijgt, je een wat grotere kans hebt op een agressievere vorm. in een latere studie is dat overigens niet opnieuw gevonden, dus dat verband is nogal onzeker.

over het algemeen komt de doelgroep van dit forum overigens niet bepaald overeen met die van een prostaatkanker-risicogroep (het is bij uitstek een oude mannen aandoening) dus zorgen lijken me voorbarig, maar toch..

anyway, lectamindose, tuurlijk kan je vragen stellen. ik vind het wel enigszins bijzonder dat je dit forum binnen kwam met een totaal eigen, unieke en niet erg wetenschappelijke kijk op de diepere oorzaken achter haaruitval (kan natuurlijk..), maar vervolgens niet echt heel veel van de onderliggende materie lijkt af te weten. iedereen zijn mening enzo, maar misschien bedoelde nicolaas dat. fijn weekend!

Die weinig onderbouwde uitleg werd me meegedeeld door 3 zeer hoog aangeschreven Belgische klinieken die haartransplantaties aanbieden.

Ik dacht ook van: ja, ze maken me hier iets wijs. Maar toen ik begon erover na te denken, schema’s opgezocht besefte ik al gauw dat het wel minder stom zou kunnen zijn dan het lijkt...

Ook werd vermeld dat haren uit donorzone blijven groeien in de ontvangstzone en omgekeerd niet.
Echter vond ik nieuwe onderzoeken en ik was verbaasd. Zo werden bvb verzwakte follikels overgeplant op muizen waar ze wel terug begonnen te groeien. Op een stomme muis!


Het was natuurlijk allemaal nog ruimer omschreven dan dat en hoewel ik geloof in een impact van dht, geloof ik niet zozeer meer in follikels die genetisch gevoelig zijn en andere niet. Bij alopecia androgenetica is het stramien altijd hetzelfde en toevallig overeenkomend met het drukveld van de galea. Dan moet dat toch vragen oproepen.

Ik zei het eerder al: niemand kan verklaren waarom kale huid er zo glanzend uitziet anders dan door spanning.

Japan heeft een paar onderzoeken waarbij scalpen gemasseerd werden met speciale toestellen met haargroei tot gevolg.

Ik denk echt dat het niet in de follikels zit, maar in het gebeuren er omheen.

En het is al van een paar jaar terug, maar het was op het nieuws toen dat men ontdekte dat follikels NIET afstierven, maar zeer sterk gekrompen waren en slechts haren produceerden die zichtbaar waren onder een microscoop.

Daar biedt de huidige theorie ook geen antwoord op.

Hoe komt het dat in sommige vervallen kerastem werkt voor haarbehoud?

Ik geloof niet meer in toeval, er moet daar iets aan de hand zijn.

En dan zegt men: ja, maar de meerderheid denkt dat het zo is. So what, de meerderheid denkt ook nog steeds dat op 9/11 twee torens neergehaald zijn. Ik ben er geweest, gegidst geweest en het waren er drie. Had ik op dat moment op een stoel gezeten, dan was ik er afgevallen. Stom voorbeeld mss, maar ik ben gevoelig geworden voor de meerderheid die iets zegt. Ok wil graag verklaringen zien en men zegt enkel: DHT heeft de receptoren van de follikels ingevuld. Dat betekent toch niets? Dht zorgt net voor haargroei. Let er maar eens op dat mannen die last krijgen van haaruitval meestal ook extra lichaamshaar krijgen. Wellicht omdat de DHT zorgt voor extra haargroei elders.

Als laatste, bekijk om het even welke pasgeborene. De ontwikkeling van haar groei gebeurt meestal omgekeerd evenredig aan die van een kalende man. Dit verdient ook onderzoek.

Tot zover men het niet kan oplossen, is dat voor mij een teken dat men het zelf nog niet helemaal snapt.
Lectamindose is offline   Met citaat reageren