Los bericht bekijken
Oud 27 augustus 2002, 19:48   #2
Diana
HaarWeb lid
 
Diana's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2001
Berichten: 227
Hallo Claudia!

Fijn dat ook jij je weg hebt gevonden naar het hirsutismeforum. Het kan erg opluchten om er met lotgenoten over te praten. Zoals je zelf al zei had je niet verwacht dat je bericht zo lang zou worden en zo persoonlijk, maar toch is het gebeurd. Hte is soms erg lekker om alles even van je af te schrijven. Dat heb ik ook, is je misschien wel opgevallen

De punten waarover je schrijft zijn erg herkenbaar! Blij ben ik zelf met het "nieuwere" thema waar je over begint namelijk de homeopathie! ik heb al eerder een berichtje op het forum gezet of iemand ervaring heeft met medicijnen op natuurlijke basis omdat ik erg tegen het slikken van andere medicijnen bent. Maar weinig reacties. Het is een erg onbekend gebied, niet alleen voor de lotgenoten maar andersom ook. Ik denk niet dat er bij homeopaten veel bekend is over het probleem overbeharing en hoe dat op te kunnen lossen. Simpelweg omdat niet veel vrouwen (waaronder ik) snel hun probleem van overbehring bij zo iemand op tafel durven gooien. Dapper vind ik je daarom nu al!

Op je vraag of overbeharing iets te maken kan hebben met een verkeerde stofwisseling door ongezond eten en daardoor een op tilt geslagen hormoonhuishouding, weet ik het antwoord niet! Er wordt hier veel gespeculeerd op dit forum (ook door mij) hierover maar het blijft bij speculeren. Niemand hier die ooit van een arts te horen heeft gekregen dat dit zo is. Als ik naar mezelf kijk ben ik geneigd te zeggen dat dit niet waar is. Mijn stofwisseling is volgens mij oke, ik eet niet ongezond (elke dag gewoon groente en fruit, wel melk en geen vis (vegetarier) ) en ook ik heb dus hirsutisme. Ik heb geen idee of de stofwisseling invloed heeft op je hormomen (mannelijke) maar voor mij is en blijft het teveel aan mannelijk hormoon (zonder enige oorzaak) de oorzaak van hirsutisme. En ik denk dus dat die hormoonspiegel al bij je geboorte bepaald is.

Maar dat wil niet zeggen dat een slechte stofwisseling bv wel kan zorgen dat de overbeharing meer wordt of andersom beredeneerd dat als je iets probeert te veranderen aan je stofwisseling dat je overbeharing minder wordt. Het een kan wel met het ander verband houden maar ik denk niet dat je het hirsutismeprobleem geheel kunt verhelpen door stofwisselingsproblemen op te lossen.

Hierop voortbordurend kom ik dan meteen op het punt stress! In een ander topic las ik er net ook weer over en wilde dat in mijn reactie ook nog vermelden erop maar ben het vergeten, dus bij deze. Ik denk dat stress zowiezo slecht is voor heel je lichaam. het bekende fenomeen dat als je je geestelijk niet lekker voelt dat je lichamelijk dan ook sneller iets krijgt door verminderde weerstand ed. Dus ik denk zeker dat als er veel stress in het spel is (zoals op dit moment ook bij mij) de overbeharing meer kan worden. Ik weet eigenlijk niet of dit bij mij gebeurd is omdat ik de draad kwijt ben geraakt van wanneer mijn stressperiode is begonnen en sinds wanneer mijn overbeharing erger is geworden. Maar dat er een verband tussen bestaat geloof ik wel. Maar hier ook weer de opmerking dat dit zeker niet betekent dat jezelf stressvrij maken leidt tot geen overbeharing!

Bij mij is de ovebeharing ook pas op latere leeftijd toegenomen. Rond mijn twintigste (ben nu 27) kreeg het pas echt veel gestalte en heeft zich toen ook als een razend tempo verspreidt. Dit punt vind ik raar. wat is er op dat moment in mijn lichaam veranderd? Bij heel veel mensen begint het namelijk al zo rond de tijd dat ze voor het eerst gaan menstrueren.

Plukken en of scheren??? Dit onderwerp komt ook erg vaak op dit forum terug en wederom blijft het speculeren door onszelf. Geen ervaringsdeskundige die er ons wat zinnigs over kan vertellen. Dat doen ze wel, maar tegenstrijdige dingen, dus dat schiet niet op. Zo zegt de ene huidtherapeut dat scheren niet zorgt voor extra haargroei, dat dat een fabeltje is, de ander zegt dat plukken op den duur kan leiden tot vermindering van haargroei omdat je elke keer de haarwortel aantast (dit lees je vooral in vrouwenbladen) en zegt weer een andere deskundige dat plukken juist haargroei stimuleert door juist de prikkeling van de haarwortels ernaast die ms nog niet aktief waren te stimuleren.Geen duidelijkheid dus! Eerder heb ik al eens geschreven dat als ik naar mezelf kijk ik het idee heb dat de overbeharing toeneemt door te plukken en door te scheren. Vooral op mijn gezicht heb ik dit gemerkt en op mijn bovenbenen. Maar de vraag blijft natuurlijk, wie kan mij zeggen dat dat hierdoor komt? Wie weet had het zich ook wel uitgebreid als ik er niks aan had gedaan. Zolang er medisch gezien niet meer duidelijkheid over komt blijft het voor ons gissen. En dat frusteert mij nog het meeste.

Laatste punt wat jij aanhaalt, en niet voor niks laatste punt denk ik omdat dit het meest intieme, persoonlijke probleem is: de relatie. Hier in dit forum is het weleens aangehaald, maar nooit echt tot leven gekomen.
Mijn reactie op dit onderwerp: FRUSTREREND!!!!!!!! Ik durf geen relatie aan te gaan vanwege mijn overbeharing! Ik weet ook wel dat je dat pas kan doen als je jezelf helemaal geaccepteerd hebt, maar dat zit er niet in...nog niet! Ik durf mezelf niet bloot te geven, letterlijk maar ook niet figuurlijk. ik durf er met mensen niet over te praten, over mijn overbeharing laat staan te laten zien. Er gaat op dit moment geen dag voor bij dat ik me hier over loop op te winden! Ik weet gewoon dat de meeste mensen een vrouw met overbeharing verafschuwen.....of althans niet mooi vinden..of ik het nu zlef accepteer of niet...daar verander ik niks aan............Frustratie ten top dus!!!!!!!!!!!

Ik hoop dat je wat aan mijn berichtje hebt, ook al weet ik dus weinig van homeopathie, maar ben er wel erg in geinteresseerd!!

Groetjes, Diana!

PS: Ik studeer niet meer, maar heb gestudeerd ((te) lang geleden mee gestopt vanwege priveproblemen waaronder overbeharing) Ik heb er tijdens mijn studie niet extreem veel last van gehad op wat opmerking na, maar was dan ook een meester in het verbergen ervan!
Diana is offline   Met citaat reageren