Los bericht bekijken
Oud 17 april 2002, 18:00   #2
Webmaster
Your friendly webmaster

 
Webmaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 mei 2001
Locatie: HaarWeb City
Berichten: 1.794
Geslacht:
Lightbulb Vervolg: verslag VAAP lotgenotencontactmiddag 13 april 2002.

... Dan is het pauze.

Het is 15:15. De pauze is voorbij en de presentatie van Hairlase/Laser Aesthetic begint. We worden te woord gestaan door een PR-medewerkster van het bedrijf (ik ben de naam eventjes kwijt) die iets verteld over het bedrijf. Daarna wordt het woord gegeven aan Peter (achternaam ook eventjes kwijt): medisch consultant van Laser Aesthetic. Naast de PR medewerkster wordt er door hem nog een ander promotie-middel tevoorschijn gehaald, nl: een dia-projector. Een dia-presentatie volgt. We krijgen dia's te zien van mensen die behandeld zijn door Laser Aesthetic. De bekende vóór- en na-foto's. Naast onbekende mensen worden er ook foto's getoond van bekende nederlanders die door LA zijn behandeld, waaronder Gerard Joling. Tussen de 'onbekendere' mensen die getoond worden op het diascherm bevindt zich ook de vrouw van de voorzitter van de VAAP. Zij is zeer nauw betrokken geweest bij de oprichting van de patiëntenvereniging. Vanzelfsprekend is ook zij vandaag aanwezig in de zaal: wij hebben dus de gelegenheid om van dichtbij te bekijken hoe het resultaat van haar transplantie eruitziet.

Wat opvalt, is dat we géén foto's te zien krijgen van de operatie zèlf. Alleen vóór- en na-foto's. De eigenlijke procedure wordt uitgelegd door de consultant aan de hand van schetsen op een flip-over. Dit gebeurt na de dia-presentatie en wij krijgen hierbij de gelegenheid om vragen te stellen.
Hierbij een overzicht van deze vragen uit het publiek:

V: Werken jullie ook met medicijnen als ondersteunende behandeling na de transplantatie?
A: Nee, in principe niet.

V: Waarom niet, want je hoort toch vaak dat mensen medicijnen blijven gebruiken na een transplantatie, om te voorkomen dat hun niet-getransplanteerde haren eventueel gaan uitvallen?
A: Omdat ik van mening ben dat dit soort medicijnen nauwelijks werken. Ik zou graag eens een goed voorbeeld zien van iemand waarbij er een aanzienlijk aantoonbaar resultaat zichtbaar is, na het gebruik van dit soort medicijnen. Tot nu toe ben ik niet overtuigd van het nut van deze middelen.

V: O, maar ik heb zojuist een vrouwelijke lotgenoot gesproken (die ook aanwezig is hier in de zaal) die juist wèl baat had bij het medicijn minoxidil.
A: Dat is heel mooi. Het is goed dat het voor haar heeft gewerkt, maar dat wil niet zeggen dat het dan ook voor iedereen, of het merendeel van de kalende mensen werkt.

V: Maar hoe zit het dan met die medicijnen die er nu op de markt zijn tegen haaruitval, zoals Propecia, Rogaine en Aminexil bijvoorbeeld?
A: Nou, in shampootjes als Aminexil heb ik weinig vertrouwen. De werkzame stof in Rogaine is minoxidil: dit is feitelijk het enige middel in Nederland wat voorgeschreven kan worden ter voorkoming van haarverlies. Echter, zoals ik al zei ben ik niet overtuigd van de werking en de resultaten van dit middel. In Propecia zit finasteride. Finasteride is eigenlijk een middel wat gebruikt wordt tegen prostaat problemen, maar men is erachter gekomen dat het ook de haargroei kan stimuleren c.q. het haarverlies kan afremmen. In Nederland is het echter verboden om dit te gebruiken tegen haaruitval.

V: Maar waarom verkoopt de bekende dermatoloog Dhr. Boersma dan wel allerlei middeltjes via zijn kliniek?
A: Ehh, ja die is bij ons zéker bekend ja. Ik zal er niet teveel over uitwijden, het enige wat ik erover wil opmerken m.b.t. Dhr. Boersma is: schoenmaker hou je bij je eigen leest.

V: Nou, ik masseer elke avond de hoofdhuid van mijn vriendin met Aminexil en wij merken dus dat het wèl werkt! Haar haren worden steviger, dikker. Waarom stelt u dan zo strikt dat het niet werkt?
A: Ik zeg niet dat het bij NIEMAND werkt. Dat het voor je vriendin werkt, is mooi om te horen. Prima, maar zolang ik geen hoopvolle testresultaten van dit middeltje heb gezien, blijf ik bij mijn mening staan.

V: U beweert dat u de enige in de markt bent (in Nederland) die deze manier van transplanteren kan uitvoeren. Maar wat kunt u dan bijvoorbeeld wèl wat Transhair niet kan?
A: Om een voorbeeld te noemen: Transhair kan niet goed laseren. Dat is dus ook de reden dat zij naast de laser een priktechniek hanteren, omdat zij anders niet zo'n mooi resultaat kunnen verkrijgen als wij.

V: Ik heb laatst een vreemde brief in de brievenbus gekregen van Laser Aesthetic. Het ging over illegale praktijken ofzoiets. Hoe zit dit?
A: Ja, wij hebben te kampen gehad met een zeer vervelende situatie. Een paar van onze artsen hadden het plan opgevat om voor hunzelf te gaan beginnen. Hiertoe hebben zij zich schuldig gemaakt aan illegale handelingen: men heeft nl. pogingen ondernomen om onze klantendossiers te foto-kopiëren. Dit is natuurlijk uit den boze.

V: Wat zijn de kosten van een haartransplantatie?
A: Gemiddeld moet u op zo'n 6.000 tot 8.000 euro rekenen.

V: Maar...stel ik ben een jonge jongen en ik heb last van inhammen. Ik besluit om een transplantatie te laten doen. Maar ook ik als jonge jongen word ouder en de kans dat ik verder kaal zal worden neemt dus ook toe. M.a.w: ik heb dan wel mijn inhammen laten transplanteren, maar hoe zit het dan met de rest van mijn haren die verder kunnen uitvallen?
A: Ja, dat is een goede vraag. Doorgaans zal er eerst een beoordeling van de situatie bij de klant plaatsvinden. N.a.v. die beoordeling besluiten wij dan wat we doen. Als wij het idee hebben dat de kans groot is dat de klant naast zijn inhammen verder kaal zal worden in de toekomst, dan zullen wij hem bijvoorbeeld adviseren om nog een paar jaar te wachten met de transplantatie.

V: Krijg ik mijn transplantie vergoed door mijn verzekeringsmaatschappij?
A: Nee, helaas niet. Zelfs op medische indicatie wordt er niets vergoed.


Het is 16:15. Einde van de presentatie. Na deze lawine aan vragen is het tijd om even bij te komen en krijgen we de gelegenheid om als lotgenoten onder elkaar nader kennis te maken en van gedachten te wisselen.

Om 17:00 wordt deze eerste VAAP lotgenotencontactmiddag afgesloten door Marchienus. Al met al een zeer waardevolle middag die zeer zeker voor herhaling vatbaar is.


18 april 2002,
Webmaster HaarWeb.

PS: Graag hoorden wij hoe de deze middag aanwezige HaarWeb-Forum leden deze bijeenkomst hebben ervaren. Ook als je niet aanwezig bent geweest, kun je uiteraard je reactie geven. Schrijf je mening hier op het Forum!

(PS: Je kan géén nieuwe berichten posten [new thread] in deze rubriek, maar je kan wèl een reply geven [post reply] op dit bericht)

Laatst gewijzigd door Webmaster; 19 april 2002 om 17:39
Webmaster is offline   Met citaat reageren