Los bericht bekijken
Oud 22 juli 2002, 20:41   #25
JohnH
Eigenaar onthaarinstituut
 
Geregistreerd: 19 juli 2002
Locatie: Vrijheidslaan 55, Leiden
Berichten: 43
IPL, laser of elektrisch ontharen

Beste Diana,

Jouw vragen wil ik graag beantwoorden, voorzover mogelijk. Tevens wil ik reageren in het algemeen.

Reclame voor particuliere bedrijven en aanprijzen kliniek.
Ik ben voor openheid en eerlijkheid. Hiermee bedoel ik dat ik mijzelf ook als "lotgenoot" zou kunnen gedragen en op die manier ons centrum aanprijs. Wie beoordeelt of anderen dit niet doen! Mijn advies zal altijd hetzelfde blijven (zie laatste alinea vorig bericht).

Laser versus licht: het resultaat.
Stel je voor. Wij hebben reeds vele jaren ervaring met elektrisch ontharen. Van klanten krijgen wij de vraag of de bikinilijn, benen of rug ook behandeld kunnen worden. De voorkeur gaat niet uit naar elektrisch ontharen maar het is zeker mogelijk met laser of licht. Omdat wij deze klanten ook willen helpen gaan wij op zoek naar de "beste" methode, net zoals jij dit doet. Dus ook wij gaan de verschillende methodes vergelijken en staan voor dezelfde dillema's als jij: hoe is het resultaat ?, is het veilig ? wat zijn de kosten etc.
Iedere leverancier zegt natuurlijk dat zij de beste apparatuur leveren. Ook laten zij foto's zien. Maar wie kan mij garanderen dat de foto's echt zijn. Wie kan mij garanderen dat onderzoeken niet gesponserd zijn. Maar ook wij luisteren naar de leverancier en moeten een keuze maken (zoals je zult begrijpen kunnen wij niet 5 apparaten aanschaffen en ze allemaal uitproberen. En dan nog. Ieder mens is verschillend qua haargroei, hormonale cyclus enz).

Verkeerde voorlichting.
Een goede laser of flitslamp is een zeer kostbare investering. € 70.000 of meer is heel normaal. Deze investering dient in korte tijd terugverdient te worden, de techniek staat immers niet stil. Voor zover ik heb gezien zijn er meer dan 5 verschillende soorten lasers en meer dan 5 verschillende soorten flitslampen voor ontharing. Allemaal verschillen ze qua bedieningsmethode (éénvoudig of minder éénvoudig), snelheid van de behandelmethode, effectiviteit etc.
Als iemand zegt: "laser behaalt betere resultaten dan flitsen" (of andersom) zou mijn vraag zijn: welk type laser heeft u vergeleken met welk type flitslamp en kunt u mij dit aantonen?
Jij geeft aan dat de effectiviteit van de Lightsheer laser en flitslamp (welke?) elkaar niet veel verschillen. Afhankelijk van welk type flitslamp denk ik dat je daar zeker gelijk in kunt hebben. Enig discussiepunt zou misschien de snelheid van behandelen en de kans op bijwerkingen kunnen zijn.
Ook kun je jezef voorstellen dat er bepaalde (misschien reeds verouderde, goedkopere) types laser of flitslicht apparaten zijn die minder goede resultaten geven of minder veilig zijn (er is ook een groot verschil tussen een nieuwe / oude Mercedes en een Dafje). Ondanks dit verschil is het mogelijk dat jij toch tevreden bent met het Dafje. Echter, dat weet je pas nadat je erin gereden hebt en is voor ieder persoon verschillend afhankelijk van het verwachtingspatroon). Zodra een kliniek éénmaal een onthaarapparaat heeft aangeschaft is dit natuurlijk de beste (je eigen baby is immers ook de mooiste).

Aantal behandelingen.
Hier heb ik weinig aan toe te voegen. Je hebt mijn inziens gelijk. Cosmetische behandelingen: 4 tot 6 (geen garantie maar de resultaten spreken voor zich, deze zijn goed).
Hirsutisme kunnen wij niet genezen en de wetenschappers staan op diverse punten ook nog voor raadsels. Daarom moet tijdens een intake gesprek altijd - zeker in geval van hirsutisme - besproken worden dat het aantal behandelingen en resultaat onzeker is. Ervaring wijst uit dat de overbeharing minder wordt, maar hoeveel, voor hoe lang.....? Dit is onze eerlijke mening. Indien iemand het tegendeel kan bewijzen vernemen wij dit graag.

Foto's en reacties.
Zoals je zelf aangeeft zeggen foto's niet veel. Verder is mijn persoonlijke mening dat een reactie ook "nep" kan zijn. Klanten die reclame maken, jazeker, wij merken dat dit gewoon via mond op mond in de vriendenkring gaat. Ik vermoed dat cosmetisch onthaarden hier niet zo mee te koop lopen. Voor hen is het gewoon prettig dat ze niet meer hoeven te scheren, harsen etc. Overigens lees ik in dit forum dat Sanne, Hetty1 en Wendy over goede resultaten spreken.

Ik hoop dat mijn reactie een bijdrage levert tot vermindering van je frustratie.

Met vriendelijke groet,
Ceez

Laatst gewijzigd door JohnH; 7 juni 2006 om 12:00
JohnH is offline   Met citaat reageren