Los bericht bekijken
Oud 30 juni 2013, 16:10   #27
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door napalm Bekijk bericht
@anthonieH: bedankt voor je comments, vanwegen je down to earth benadering ben ik ook meer gaan geloven dat het mentaal kon zijn. Toch denk ik dat het bij mij is begonnen met echte bijwerkingen. Ook denk ik dat ieder lichaam weer anders kan reageren op medicatie, en dat het wel een echt risico kan zijn om je DHT te onderdrukken of op andere manieren met je stofwisseling (noem ik het maar even) te spelen.
Finasteride richt echt wel wat aan in je lijf, anders zou het niet werken. Dat geldt in mindere mate mogelijk ook voor SP. En ieder lichaam reageert daar weer anders op.

Maar bovenop hoe je lichaam reageert, komt altijd een grote psychische component. Sommigen hebben bijwerkingen, maar die hebben mentaal zo'n boost gekregen door de wetenschap dat ze serieus de strijd hebben aangebonden dat ze zelfs serieuze bijwerkingen amper opmerken. Anderen zijn zo angstig en onzeker over de middelen dat ieder kriebeltje al levensbedreigend lijkt. En daar tussenin zitten de meesten van ons ... In ieder geval geloof ik stellig dat hoe onzekerder en paniekeriger je begint met een middel, hoe groter de kans is dat je last van bijwerkingen krijgt.

Overigens moet je bij finasteride altijd 1 ding bedenken. Het is een ongelofelijk complex molecuul en daardoor bijzonder beperkt in de werking in het lichaam. Het kan echt maar 1 ding. 5-alphareductase remmen. Als het er niet meer is, dan remt het niet meer. Het remt ook nooit voor 100%. Het lichaam heeft dus altijd alle middelen nog om weer in balans te komen na stoppen. Daarom ben ik persoonlijk erg sceptisch over PFS.

Dat betekent niet dat ik ontken dat sommige finasteridegebruikers soms met heel ernstige problemen kampen die nooit meer over gaan, maar er zijn ook mensen die nooit finasteride gebruikt hebben en die om onverklaarbare redenen met dezelfde problemen kampen die nooit meer over gaan. Als zo iemand iedere dag een kersenbonbon na het avondeten zou eten, dan zou ie de kersenbonbons de schuld kunnen geven. Ik betwijfel dus of er echt een causaal verband is.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren