Los bericht bekijken
Oud 6 april 2019, 17:17   #30
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 750
Geslacht:
Op basis van wat ik hierboven heb vermeld over receptor sensitisatie (gevoeligheid) kun je proberen finasteride en dutasteride om de 2 maanden te switchen om de receptor gevoeligheid niet uit te putten. Ik zou dus direct stoppen en niet afbouwen om de desensitisatie tegen te gaan en de receptoren weer sensitiever (gevoeliger) te maken. Als je duta stopt en fina start dan wordt je DHT weer hoger en worden je DHT receptoren "overprikkeld", waardoor ze minder gevoelig gaan worden voor DHT en dus minder schade geven aan haarzakjes. Als je dan weer start met duta krijg je initieel een positief effect maar naar verloop van tijd worden de receptoren weer minder gevoelig. Vandaar dat ik op basis van de receptor hypothese een switch zou willen adviseren als je problemen hebt met de effectiviteit van DHT blokkers.

Andere mogelijkheden:
1) Topical finasteride om de DHT gradiënt in de haarzakjes zoveel mogelijk te reduceren. DHT in bloed en serum zijn 2 verschillende compartimenten, en de DHT concentratie verschilt dus ook. hier is literatuur over.

2) Nizoral shampoo starten; dit geeft lokaal wat DHT reductie en werkt anti-inflammatoir wat ook weer goed kan zijn voor de kwaliteit van je haarzakjes.

3) Stoppen met orale DHT inhibitors gezien het beperkte effect en huidige progressie onder therapie. Stoppen kan wel betekenen dat het uit de bocht schiet.

Heb je misschien foto's van afgelopen jaar en nu?

Hopelijk kun je hier iets mee.

Groet,
Nicolaas
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren