Discussie: Shedding
Los bericht bekijken
Oud 4 november 2004, 15:01   #47
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Petro
Allereerst, ik hoop niet dat mijn reactie idd agressief is overgekomen want dat was absoluut niet de bedoeling!! Ik wilde juist graag een reactie van Tiuri omdat die op dit forum laat zien niet alleen te willen weten óf een middel werkt, maar ook waarom. (Of waarom niet...). Vandaar dus de gerichte vraagstelling, die dus eerder positief dan negatief bedoeld is!

Dan inhoudelijk. Ik kan idd nooit 100% zeker kunnen weten of mijn haaruitval daadwerkelijk het gevolg is van mijn prophecia-gebruik. Gezien de kenmerken en ervaringen van anderen durf ik er echter wel vanuit te gaan. Zoveel toeval bestaat niet.
In je reactie verklaar je prima waarom prophecia vooral op de kruin werkt en niet zozeer frontaal. Lijkt me een hele plausibele uitleg. Het verklaart echter niet waarom een shedding dan vooral op het voorhoofd inhakt. Frontaal had ik nog helemaal geen DHT-problemen, waarom wordt er daar dan toch zo heftig op gereageerd? Ik vind dat echt paradoxaal, en snap ook niet waarom niemand er mee bezig lijkt te zijn. Misschien dat ik de vraag op een engelstalig forum kan stellen?

Waar ik heel erg bang voor ben is dat mijn haaruitval zich dalijk gaat stabiliseren zonder dat mijn nu uitgevallen haren terugkomen. Dan lijkt het op zich een goed resultaat, maar hou ik feitelijk de komende jaren een status in stand die ik misschien pas over een jaar of 5 had hoeven hebben...
ik had het ook totaal niet verkeerd opgevat hoor Petro

Maar om even inhoudelijk verder te gaan. Misschien moet je de term "shedding" indeze vermijden, omdat het inherent is aan een shedding dat haar er dikker en beter van teruggroeit. Als ik het goed begrijp denk jij dat jij niet te maken hebt met zo'n shedding, maar juist met (blijvend) haarverlies aan de voorkant. Dit is dat echter geen shedding!

Mijn vraag blijft ook overeind staan: hoe weet je dat dit door Propecia komt, en niet gewoon doordat AGA doorzet?? Je kunt toch nooit weten hoe het was gegaan ZONDER propecia? Jij zegt dat dat dan wel erg toevallig zou zijn omdat er meer mensen zijn die dit melden. Ten eerste valt dat in mijn ogen nogal mee. Ten tweede melden mensen dit omdat propecia vooraan gewoon minder goed werkt. AGA zet zich hier dus gewoon door. Jij zegt dat je hier voorheen nog geen last van had, maar vroeg of laat was de dag natuurlijk gekomen dat het feest ook frontaal was begonnen. Er zijn maar erg weinig mannen waarbij haaruitval slechts beperkt blijft tot de kruin (zoals Frits Barend). Ik heb al uitgelegd dat de haarzakjes frontaal vaak een enorme gevoeligheid voor DHT ontwikkelen. Zoiets gaat nooit in één keer en het kan zijn dat deze gevoeligheid zich bij jou al langer aan het ontwikkelen was maar dat het nu pas zichtbaar wordt.

Het lijkt mij dus sterk dat Propecia zorgt voor een versnelling van haaruitval bij de inhammen. Dat is biologisch in ieder geval niet goed te verklaren. Het enige wat zou kunnen is de theorie van Vince. Hij denkt dat het nemen van de huidige 5AR-blockers bij sommigen juist AVERECHTS zou kunnen werken. Dus in plaats van dat de haaruitval stopt, gaat het juist versneld door (let op: dit is dus géén shedding!). Dit zou kunnen komen doordat 5AR-blockers zorgen voor minder DHT, maar voor meer testosteron. Wellicht zijn bij sommigen de androgeenreceptoren van de haarzakjes ook gevoelig voor dit hormoon en vindt er alsnog een ontstekingsreactie plaats. Zou kunnen maar dat is wel echt wetenschap van de koude grond, want geen enkel onderzoek wijst erop dat het zo zou kunnen werken.

Ik denk dus dat je gewoon rustig moet blijven en het idee dat propecia juist zorgt voor versnelde uitval moet je echt even van je af zetten. De wetenschap heb je in ieder geval niet mee! Kijk de kat uit de boom en goeie kans dat de situatie zich over een tijdje heeft gestabiliseerd of verbeterd.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 30 december 2007 om 21:02
Tiuri is offline   Met citaat reageren