Discussie: Replicel
Los bericht bekijken
Oud 3 mei 2012, 14:46   #57
Baradon
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 mei 2009
Berichten: 82
Oké, even een paar dingen rechtzetten. Ik denk namelijk dat jullie negatieve conclusies trekken uit een positieve publicatie van het onderzoek.

Het onderzoek dat uitgevoerd is door Replicel was een eerste-fase onderzoek. De eerste keer dat ze het middel testen op mensen. De dosering in een eerste-fase onderzoek op mensen is altijd vele malen lager (soms tot wel 300x) dan de de dosering waarin succes is gevonden bij dierproeven. Dit omdat de focus van het eerste-fase onderzoek niet ligt op de werkzaamheid van het middel maar de veligheid en verdraagbaarheid van het middel bij gebruik van mensen.

Het beste resultaat dat je dus kunt krijgen van een eerste-fase onderzoek is dat het middel volledig veilig wordt verklaard, wat in dit geval het geval is. De resultaten die weergeven dat het ook nog eens voor haargroei en een hogere dichtheid zorgt geven aan dat de methode, net als bij dieren dus, werkt. Als die resultaten niet significant waren geweest was er nog steeds genoeg basis geweest voor een volgende fase onderzoek, en in dit geval zijn ze dat wel. Dat is dus alleen maar meer goed nieuws.

Pas in de volgende fase onderzoeken, de fase-twee onderzoeken (IIb noemen ze het in dit geval) gaan ze op zoek naar een goede dosering voor het middel en kijken ze of het dus ook werkt voor een grote groep mensen, het zou onverantwoord zijn om gelijk een volledig sterk middel op mensen te testen.

Al met al is de uitslag van dit onderzoek dus zeker wel positief, echter ik denk dat veel mensen met de verkeerde verwachtingen naar deze specifieke uitslagen zijn gaan kijken.

Zoek er elke bron op na over klinische onderzoeken en de fasen waarin nieuwe geneesmiddelen worden getest, ze zullen allemaal mijn bewering onderstrepen.

Conclusie: Replicel is prima bezig, de volgende fase zal nog een stuk langer duren maar pas de resultaten daarvan zijn relevant voor de werking van de methode, als daar een 6% increase gemeten wordt mag je teleurgesteld zijn, maar bij dit onderzoek is het alleen maar extra goed nieuws.
__________________
regime:
1 a 2x per dag 5% kirkland minoxidil (vanaf 17-06-09)
Baradon is offline   Met citaat reageren