Los bericht bekijken
Oud 18 augustus 2005, 08:52   #8
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alopeciatic
Het begon echt een week na die prednison-o.d., dus dat kan haast geen toeval zijn. De heren doktoren ontkenden de mogelijkheid destijds, maar ondertussen heb ik al genoeg nare verhalen over prednison gehoord (zo heeft m'n oom na gebruik vanwege een harttransplantatie juist meer haargroei gekregen).
Beste alopeciatic,

Ik snap heel goed dat je met de vraag rondloopt of je alopecia areata niet door de prednisonstoot veroorzaakt is. Prednison is een corticosteroïde, ofwel een chemische variant van ons eigen bijnierschors-hormoon dat deel uitmaakt van onze natuurlijke afweer (het onderdrukt diverse lichamelijke reacties bij ontstekingen en infecties). Het wordt veel gebruikt tegen bijv. reuma, darmontstekingen (bijv. ziekte van Crohn) en inderdaad ook tegen een acute infectie van de luchtwegen. Overigens zijn er veel mensen die dit middel ook voor een langere periode slikken, dat is best mogelijk als je het in een lage dosering slikt. Maak je dus niet druk om die kuurtjes die de natuurgenezer je gegeven heeft: het is zeker niet verstandig geweest maar kwaad kan het ook niet (als je er vanaf nu maar niet meer heengaat ).

Ik ben geen arts maar ikzelf houdt het niet voor compleet onmogelijk dat je AA door de prednisonkuur is ingezet. Ik vind het ten eerste wel een heel erg groot toeval als het niet zo is, en ten tweede is prednison een medicijn dat gewoon invloed heeft op je immuunsysteem en AA is een immuunziekte. Corticosteroïden (andere dan prednison) worden ook vaak juist gebruikt bij behandeling van alopecia areata. Het kan zijn dat door deze stootkuur er iets verkeerd heeft gereageerd in je afweersysteem (een soort omgekeerde reactie) en dat areata daar het resultaat van is. Het kan natuurlijk ook wel toeval zijn, maar ik zou zelf neigen naar een verband tussen de prednison. Hoe dan ook zal het altijd gissen blijven, dus ik denk dat je er het meeste aan hebt om er niet te lang bij stil te staan en te accepteren dat je AA hebt.

Om ten slotte nog even in te gaan op dat verhaal van die oom. Er is veel onderzoek gedaan naar het effect van corticosteroïden op mannelijke haaruitval (alopecia androgenetica, AGA). Ik neem aan dat je oom dat had? Cortico's werken totaal niet tegen AGA, dat is in veel onderzoeken aangetoond. Alléén tegen areata kunnen cortico's helpen. Maar met een harttransplantatie heeft ie waarschijnlijk ook sterkere immuunremmende middelen gebruikt, zoals cyclosporine. Dat middel staat wél bekend om zijn haargroeibevorderende capaciteiten, ook bij AGA.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 18 augustus 2005 om 09:01
Tiuri is offline   Met citaat reageren