Los bericht bekijken
Oud 31 mei 2008, 18:18   #22
Josie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 juni 2007
Berichten: 384
Ook, nu ben ik echt lost:
HB = 7,3-10
IJzer is 10-25
Zie:

http://www.consumed.nl/ziekten/3259/...torium-waarden

Mijn HB is 8,5 (dus voor die range prima). Wat is dan ijzer? Ik dacht dat HB ijzer was en als ik 'mijn ijzer' laat controleren, dan doe ik dus de HB.
IJzervoorraad moet je altijd om vragen en die was in november 2007 140 en nu 179. Bij een minimaal 70 als waarde van deze, mag ik toch wel concluderen dat ik voldoende ijzer heb?

Of wat is dan die 'ijzer' in die lijst van consumed? Die ken ik helemaal niet als dat die ooit gemeten wordt.

Uitleg iemand? (ik ben lost).

Overigens is HB dit:

Hemoglobine is een eiwit dat in het bloed van de mens en veel andere dieren voorkomt, meestal in rode bloedcellen, en dat verantwoordelijk is voor het transport van zuurstof (O2) en koolstofdioxide (CO2) door het bloed. Rode bloedcellen zijn vrijwel geheel gevuld met dit eiwit. Het geeft aan bloed de rode kleur.
In elke rode bloedcel bevinden zich circa 640 miljoen hemoglobine moleculen. Dit is ongeveer 34% van de inhoud van een normale rode bloedcel. Elke dag wordt 1% van het hemoglobine vernieuwd. Een volwassene heeft 600 - 800 gram hemoglobine, dat ongeveer 2,5 gram ijzer bevat (c.a. 0,3%)

Dus daaraan is dus bepaald hoeveel ijzer je kennelijk hebt.

Daarna weer 'on topic'? hahaha

Laatst gewijzigd door Josie; 31 mei 2008 om 18:23
Josie is offline   Met citaat reageren