Los bericht bekijken
Oud 24 november 2013, 20:58   #30
Arashi
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 augustus 2012
Berichten: 367
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hipman Bekijk bericht
ik lust graag gatenkaas ;-)
Of je dat effect gaat krijgen en bij hoeveel grafts hangt van 3 factoren af:

1) Het aantal grafts/cm2 in je donor. Dit varieert normaal van zo'n 65 tot 85.
2) Het gemiddeld aantal haartjes/graft in je donor, wat vaak varieert tussen de 2 en 2.5.
3) De grootte van je donor. Dit zal vaak zo'n 150-165 cm2. zijn.

Vaak zegt men dat een natuurlijk resultaat ontstaat bij 50 grafts/cm2 * 2.5 grafts = 125 haartjes per cm2.

Een rekenvoorbeeld. Stel je hebt 70 grafts/cm2 in je donor en je zit aan 2.2 haartjes/graft gemiddeld en je donor is 160 cm. Het totale aantal haartjes in je donor is dan 24640. Dit kan dus uitgedund worden tot 125 * 160 = 20.000 haartjes voordat er een zichtbaar dunne bedekking ontstaat. Dat houdt dus in dat deze patient, wat denk ik wel een gemiddelde patient zou kunnen zijn, maximaal 4640 haren kan verliezen voordat het 'gatenkaas' effect optreedt. Let wel dat dit effect natuurlijk eerder zal optreden in handen van een minder goede doctor. En dit is denk ik wel redelijk een gemiddelde patient, de kans bestaat dat jij een minder dan gemiddeld goed donor hebt en dan zal het effect sowieso ook bij minder grafts optreden.

En dan een rekenvoorbeeld bij een minder goed donor: Stel 65 grafts * 2.2 haartjes/graft bij 150 cm = 21450. Bij deze patient, met matig donor, zal het gatenkaas effect dus al bij slechts 1450 grafts optreden.

Kortom, als die kliniek van jou echt 4500-6500 grafts aanraadt (dat laatste lijkt me eigenlijk al onmogelijk in 1 sessie), zou ik me nog eens heel goed achter de oren krabben ... Het is dus mogelijk om zo veel grafts te verliezen voordat het gatenkaas effect optreedt, maar alleen bij een bovengemiddeld donor.

En als laatste moet je natuurlijk een doctor hebben die de grafts op de juiste plekken wegneemt en geen gatenkaas creeert doordat de variantie per cm2 te hoog is (en sommige delen bijvoorbeeld slechts 80 haartjes hebben)

Laatst gewijzigd door Arashi; 24 november 2013 om 21:33
Arashi is offline   Met citaat reageren