Los bericht bekijken
Oud 16 februari 2007, 02:14   #20
Loveli
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 augustus 2004
Berichten: 118
Ik was degene die over periodieke onthouding begon. Voor een intelligente vrouw met een regelmatige cyclus die meerdere methoden combineert is het een goede en ook betrouwbare methode. Zoals ik zei, als iemand interesse heeft, geef ik graag toelichting.

Logisch dat je het niet aan jongeren aanraadt. Er zijn niet veel jongeren die een dergelijke verantwoordelijkheid aankunnen. Daarbij komt dat de meeste jongeren niet eens weten waarop de werking van de pil berust. Het liefst wil ik dat iedere vrouw weet hoe haar lichaam werkt, ongeacht welke op welke manier ze met geboortebeperking omgaat. Heel simpel, kennis is macht.

De meeste vrouwen op deze site zijn zich bewuster van hun lichaam en wat daarmee gebeurt dan de gemiddelde tiener. Juist omdat hormonale anti-conceptie van invloed kan zijn op haaruitval is het goed om te weten dat er alternatieven zijn. Periodieke onthouding (of periodiek condoom/pessarium-gebruik, wat ik overigens niet zou aanraden) is iets waarmee je je lichaam een stuk beter leert kennen dan de meeste vrouwen.
De betrouwbaarheid van dit alternatief is grotendeels afhankelijk van de gebruikster. Als de temperatuur-, slijm- en cervixmethode (bij de laatste methode bekijkt de vrouw haar baarmoedermond met een speculum rond de eisprong) samen worden toegepast, is de betrouwbaarheid goed en blijven er ruim voldoende veilige dagen over. En het pluspunt is dat de natuurlijke hormoonhuishouding niet wordt vervangen door de pil met daarbij behorende nadelen.

Sorry als het overkomt alsof ik meteen in de verdediging schiet, misschien is dat ook wel zo. Ik vind het jammer dat deze mooie vorm van je lichaam kennen vaak wordt afgedaan als de meest onbetrouwbare ac-methode op aarde. Alle ac-middelen hebben gemeen dat hoe meer je erover weet, des te veiliger en betrouwbaarder je ze kunt toepassen. Nogmaals, kennis is macht. Iedereen die meer wil weten kan me dat gerust vragen.
Loveli is offline   Met citaat reageren