Los bericht bekijken
Oud 25 juli 2004, 13:00   #12
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
beste haarmannetje,
Ik snap je vraag en ik heb het me ook wel eens afgevraagd.

het probleem is dat niemand dit weet. er is nog nooit onderzoek naar gedaan (het is ook heel moeilijk om een onderzoek op te zetten die dit kan achterhalen, dan zou je met tweelingen moeten werken waarvan geen fina gebruikt en de ander stopt na 7 jaar).

Feit is dat we het nu gewoon niet weten. Het zou kunnen dat AGA zich onderhuids voortzet, dat de receptoren van de haarzakjes langzaamaan op het hele toekomstige kale geboed geactiveerd worden, maar dat er nog geen DHT is door fina. Op het moment dat er dan gestopt wordt met fina zet het DHT zich meteen vast aan ALLE inmiddels geactiveerde haarcellen. In dat geval wordt je dus in één keer net zo kaal als wanneer je geeen fina had genomen.

Het zou ook kunnen dat AGA volledig stopt tijdens fina-gebruik. De receptoren komen niet in aanraking met dht en de cellen sterven dus ook niet af. Dat gaat pas weer door als met fina wordt gestopt en 5-alfa-reductase weer DHT gaat produceren.

Ik las gister in een andere post dat dermatologen nu in ieder geval allemaal afraden om om de paar jaar een paar maanden met fina te stoppen. Dit deden ze eerst wel omdat dan de werking van fina op de lange termijn beter behouden zou worden. Blijkbaar is dit niet effectief gebleken.

Een vraag die ik mezelf ook wel eens heb gesteld is hoe AGA zich uitbreidt. Stel ik word kaal, en als ik niets zou doen zou ik een NW6 worden. Maar ik besluit om bijv. met spiro 5% mijn beginnende inhammen te behandelen. Dit slaat goed aan en ik krijg enige hergroei op mijn inhammen. De vraag is dan of AGA zich achter de inhammen en op de kruin voortzet. Je zou zeggen van wel, maar dat hoeft niet. Misschien is AGA wel een proces waarvan de "route" helemaal van tevoren is voorgeprogrammeerd, en niet verder gaat als een bepaald stukje niet "lukt".

We weten het niet maar eigenlijk is het ook niet zo relevant. We moeten het nu gewoon doen met de kennis die we hebben, en dus is het gewoon sterk aan te raden om als je met fina begint, er ook niet mee te stoppen. Je moet je erbij neerleggen dat als je ermee begint, je het gewoon voorlopig iedere dag moet slikken. Het risico dat je in een stopperiode alles verliest is te groot, en ik zou dat nooit nemen. Wie weet komt er in de toekomst meer duidelijkheid over hoe AGA precies ontwikkelt en voortzet.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 10 augustus 2006 om 09:22
Tiuri is offline   Met citaat reageren