Discussie: psoriasis
Los bericht bekijken
Oud 11 maart 2006, 12:09   #10
kas
kas
 
Geregistreerd: 29 juni 2005
Locatie: Eindhoven
Berichten: 1.797
francis36

Psoriasis is dat echt door een dermatoloog vastgesteld of door een huisarts? I

Topicorte is zoals je wellicht weet een costerocoide emulsie met een sterkte tussen de 3 a 4 aan bijnierschorshormoon als en als je weet dat de sterktes 1 t/m 4 zijn dan zit al aan de hoge kant, soms wordt daarom eerst hydrocortison voorgeschreven dat sterkte 1 - 2 heeft.
Ketoconazol wordt voorgeschreven bij infecties aan de hoofdhuid,(schimmelinfectie dus) heb het middel recent zelf ook, maar ik heb waarsch. een seborrisch eczeem, het is voor mij het eerste middel dat echt helpt en nu na 4 wk is de schilfering gewoon echt helemaal weg.

Dat keto voorgeschreven wordt voor psoriasis ken ik eerlijk gezegd niet het bevreemdt me ook omdat het een middel is voor schimmelinfectie en dat is toch echt iets heel anders dan psoriasis. Psoriasis wordt meestal behandeld met teerzalven c.q. shampoo in comb. met idd. topicorte.
Mijn dochter van 3 heeft ook veel last van schilfering sinds een tijdje. Ik ben recent ook naar de arts geweest en die constateerde een zg. seborrische dermatitis, hetgeen ik dus ook heb alleen heeft zij helemaal geen jeuk. Dit ziet er ook uit als roos maar er zitten ook 'plekken bij die wat geel/bruinig zijn, als je daar aan krabt komt er witte schilfering onder vandaan. Zij heeft de kuur alleen met ketoconazol voorgeschreven gekregen en (nog) niet met topicorte. Nu na 2,5 wk begint het echt weg te trekken al die plekken.

.
Wat is de frequentie van het aanbrengen van topicorte bij je dochter.
Meestentijds werkt een gerichte aanpak / intensieve behandeling -> aantal dagen 2x per dag en na bijv. een dag of 3 a 4 minderen tot 1x per dag. dan afbouwen en om de dag.. wel heel erg effectief hoor. Het kan goed zo zijn dat ze er dan weer voor langere tijd van 'verlost' is. Heeft ze ook plekjes op andere plaatsen dan haar hoofdhuid? Vaak is het igv psoriasis nl zo dat dat niet enkel op de hoofdhuid zit...
Veel info kun je ook vinden op www.dermatologie.nl daar staat in alfabetische volgorde de aandoeningen en behandelwijze. Vind het een duidelijke site.

Succes en sterkte...
Kitty
__________________
diane 35 + androcur

Laatst gewijzigd door kas; 11 maart 2006 om 12:12
kas is offline   Met citaat reageren