Los bericht bekijken
Oud 9 april 2007, 18:37   #35
dionysius
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 december 2006
Berichten: 22
Ok, toch nog een reactie van mij in deze thread. Deze thread is een beetje doodgebloed, misschien kan dit weer een discussie op gang brengen. Uit de voorgaande reacties krijg ik nogal de indruk dat de fina-gebruikers denken dat de psychische problemen voortkomen uit de persoon en niet te wijten zijn aan het middel. Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar voor mij gaat die stelling absoluut niet op! Het is 100% zeker aan het middel te wijten. Ik voelde me ook niet depressief, maar eerder heel erg raar, bizar raar (en daar zou je je dan uiteindelijk weer depressief van kunnen gaan voelen, dat is waar, maar dan is fina-gebruik de oorzaak van depressiviteit). De oorzaak hiervan is niet psychisch, maar fysiek! Dat is mijn stelling. Het menselijk brein is een ongelofelijk complex proces van allerlei stoffen die op elkaar inwerken. Als je één van die stoffen opeens met 70% vermindert, kunnen er problemen ontstaan. Dan kunnen namelijk ook andere processen in de war geschopt gaan worden. Check bijvoorbeeld een citaat van de site www.propeciahelp.com:

‘Now, it is seen in rare cases that this Finasteride also reduces the production of Allopregnanolone in the body. This Allopregnanolone is required for the proper functioning of the neurons of the brain and a decrease in its levels causes a degenerative accumulation of fat on the brain neurons, which causes a slowing of the neuronal impulses and gives rise to the Brain Fog and Weakness. Now, this process in the early stages can be reversed, and you need to stop taking Propecia.’ (Dr.Saurabh Joshi)

Kortom, het kan gebeuren en die kans is klein (vandaar dat zoveel fina-gebruikers er met ongeloof op reageren en de psychische toestand van de persoon in twijfel trekken). Het gevolg hiervan is dat het brein gewoon een stuk minder gaat functioneren en dat is wat er, denk ik, met mij gebeurde. Check ook eens de volgende link, die ik via propeciahelp.com ontdekte:
http://www.askapatient.com/viewratings.asp?drug=20788&name=PROPECIA&sort=gend er
Als je dit een beetje doorkijkt, dan word je daar niet vrolijk van en dan blijkt het aantal mensen dat psychische problemen (misschien kan je het beter breinproblemen noemen, omdat dat de nadruk legt op het fysieke aspect) ervaart als gevolg van fina-gebruik veel hoger te liggen dan een verwaarloosbaar klein aantal (die conclusie zou je kunnen trekken uit het vorige citaat). Als je de lijst van de link doorscrollt, dan loopt het aantal mensen met breinproblemen in de vele tientallen procenten. Dat kan niet allemaal onzin zijn! Compleet onmogelijk om dat zomaar onder het tapijt te schuiven. Dan ligt het gewoon aan fina, punt uit.
Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat Amerikanen gewoon een zwakker volk zijn, maar dat zou een wanhoopsdaad zijn om de theorie dat fina onschadelijk is overeind te houden.

DHT wordt ook nog weleens afgeschilderd als een compleet nutteloos stofje in je lichaam. Dat is niet waar. Ik heb op een site gelezen, helaas kan ik de link niet meer vinden, dat DHT een belangrijke stof is. Het is, zeg maar, het ultieme mannelijkheidshormoon. Testosteron maakt je een man, maar DHT geeft nog een extra boost (het is bijvoorbeeld heel belangrijk in de spieropbouw, je libido etc.). Ik heb allerlei bizarre verhalen gelezen van mannen die opeens naar romantische muziek begonnen te luisteren, vrouwen begrepen (het zal je toch maar gebeuren !) en zelfs homo-neigingen bij zichzelf waarnamen. Natuurlijk wil ik hier niet gaan beweren dat je door fina een homo wordt of iets dergelijks, begrijp me niet verkeerd (ik had dat tenslotte ook niet, mijn klachten staan hieronder beschreven). Wel ontneemt het je je ultieme gevoel van mannelijkheid. Waar DHT ervoor zorgt dat als je een mooie vrouw ziet (een man beneveld door DHT zegt natuurlijk: ‘een lekker wijf”!) het gevoel krijgt dat zo mooi is uitgebeeld in de film ‘The mask’ (uitpuilende ogen, kin op de grond), daar zorgt een gebrek aan DHT dat je naar het vriendje naast haar kijkt . Dat is natuurlijk een grapje, hé!

Het laatste pilletje heb ik genomen halverwege december, maar ik voel me nog steeds niet 100% hersteld. Laatst kon ik voor het eerst middels een metafoor een beetje omschrijven wat ik doorgemaakt heb: door fina werd mijn ik, mijn gedachtewereld een soort steen. Tijdens het herstelproces loste deze steen in mij op en werd mijn gedachtewereld weer een beetje flexibel en kon ik weer een beetje normaal denken. Een ander goed woord is: zombie. Door fina veranderde ik in een soort zombie. Waar je innerlijk normaal gesproken pieken en dalen doormaakt, werd alles nu een emotieloze rechte lijn (en dat voelt echt heel erg kut! Heel doods, robot-achtig. Aan de andere kant voelde het ook weer een klein beetje goed, omdat je niet lastiggevallen wordt door emoties, maar dat weegt niet op tegen het kutgevoel). Alles wat in je leeft, wordt gewoon heel erg onderdrukt door fina en voel c.q. ervaar je niet meer. Ik werd echt een levende dode (je volgt dingen niet meer om je heen, veel dingen zeggen je ook niets meer, je staat los van de wereld). Als ik dit zo lees, vind ik het knap dat ik het doorstaan heb (maar ja, ook negatieve gedachtes worden onderdrukt).

De volgende bijwerkingen kwam ik tegen op propeciahelp.com:

Loss of Libido/Sex Drive
* Erectile Dysfunction
* Loss of Morning / Spontaneous / Nocturnal Erections
* Penile Tissue Changes (narrowing, shrinkage, curving, numbness, wrinkled)
* Emotional Blunting / Emotionally Flat
* Difficulty Focusing / Concentrating
* Forgetfullness (can't recall names, places etc) / Losing Train of Thought
* Stumbling over Words / Getting Tongue Tied
* Lack of Motivation
* Penis Feels "disconnected" from head or body
* Watery Ejaculate
* Reduced Ejaculate
* Inability to Ejaculate / Orgasm
* Testicular Pain
* Testicular Shrinkage / Loss of Fullness
* Extreme Anxiety / Panic Attacks
* Depression
* Persistent or Unexplainable Fatigue
* Stomach Pains / Digestion Problems
* Weight Gain
* Gynecomastia (male breasts)


Bij mezelf nam ik vooral deze bijwerkingen waar: Emotional Blunting / Emotionally Flat, Difficulty Focusing / Concentrating, Forgetfullness (can't recall names, places etc) / Losing Train of Thought en heel af en toe Extreme Anxiety / Panic Attacks (bijvoorbeeld: ik schoot ‘s nachts wakker en was totaal in de greep van angst, ik kon uren daarna niet slapen).

Een vriend van mij die ook fina gebruikt herkende deze bijwerkingen niet bij zichzelf. Echter: toen hij minder fina ging gebruiken (een fina-stop, zeg maar, door leveringsproblemen), stelde hij bij zichzelf ook psychische veranderingen ten goede vast. Natuurlijk was het bij hem veel minder intens dan bij mij, anders had hij zijn fina-gebruik ook niet zo lang volgehouden. Fina-gebruikers zouden eens een tijdje moeten stoppen om dit bij zichzelf te testen. Het is een erg lange post geworden, maar ik moet dit gewoon even kwijt!
dionysius is offline   Met citaat reageren